Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Fotovideo.no sier 14995,- ubekreftet levering 22/9

9343250[/snapback]

Jeg tviler, med tanke på at Nikon selv sier november :p

9343334[/snapback]

På en annen side sier de D300: september til oktober; D3: september til november.

 

Edit: Fotovideo, altså.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
K-ryeng:

24-70mm f2.8 er fantastisk- og sikkert det eneste enkelte vil behøve på et D3 (sammen med 70-200 f2.8 AF-S selvsagt). Jeg synes veldig synd på de gutta som solgte 17-35mm og 28-70mm for å finansiere 17-55mm og 12-24mm!! Snakker om nedtur!

Jepp, jeg har crop-kamera da, så 24-70 tilsvarer 36-105, temmelig perfekt spør du meg... Heldigvis har Sigma en tilsvarende variant, som heller ikke yter så verst (og koster antakelig en fjerdedel!).

 

Når det gjelder 17-55 er det verdt å merke seg at også den fungerer på D3, i området 24-55 også i FX-mode uten vignettering. Fordelen er jo da at man kan klare seg med en normalzoom til både D3 og D200/D300, og likevel ha OK vidvinkel på begge, uansett hvor det står hen. Særlig siden D3 også har DX-mode... Tviler også på at du blir nektet å ta bilder på 17-24mm i FX-mode, da kan du jo få OK bilder hvis du cropper litt i software etterpå. Canon har jo på sin side sørget for at EF-S ikke passer fysisk på 1D-serien sin...

Lenke til kommentar
...

Jepp, jeg har crop-kamera da, så 24-70 tilsvarer 36-105, temmelig perfekt spør du meg... Heldigvis har Sigma en tilsvarende variant, som heller ikke yter så verst (og koster antakelig en fjerdedel!).

 

Når det gjelder 17-55 er det verdt å merke seg at også den fungerer på D3, i området 24-55 også i FX-mode uten vignettering.

..

 

Du slo meg på målstreken, skulle også til å si at Nikon D300 + 24-70mm f2.8 + 12-24mm f4 må bli noe av det mest ultimate kombo innen crop-verden! Jeg vil påstå dette er en drøy kamerautrustning til kr. 35-40000!

Lenke til kommentar

Dette var gode saker, imponerende spesifikasjoner Nikon kommer med.

Spesielt sunt er dette for markedskonkurransen hvor Canon i hovedsak har dominert, regner med at Canon føler seg litt presset nå. Skulle gjerne likt å se reaksjonene til ansatte innenfor canon når de leste spesifikasjonene til de nye Nikon modellene.

 

Jeg er veldig spent på se hvordan det står til med støyegenskapene på, utvidet ISO opp til 25600 høres både spennende og farlig ut.

 

Ved mitt neste innkjøp av hus tror jeg at jeg legger Canon på hylla og konverterer til Nikon.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvor sterk fokusmotoren i D300 er. Vil ikke bytte ut Tamron 17-50 og Nikkor 80-200 med det første.

9344529[/snapback]

Tja, jeg nekter å tro at den er dårligere enn D80, og begge de objektivene funker nå som fjell på det huset... Jeg har i hvert fall aldri hatt grunn til å være misfornøyd med autofokushastigheten.
Lenke til kommentar
Korleis vil detta til å påvirke prisen til D200? Har sett det nede i 9999 i dag. Vil det gå endå meir nedover?

9344366[/snapback]

 

Nikon vil sette ned veiledende pris på D200 og D2-kameraene inntil lagrene er tomme.

9344455[/snapback]

 

Kor langt ned er det realistisk å tru at det vil gå ned då?

Lenke til kommentar
Korleis vil detta til å påvirke prisen til D200? Har sett det nede i 9999 i dag. Vil det gå endå meir nedover?

9344366[/snapback]

 

Nikon vil sette ned veiledende pris på D200 og D2-kameraene inntil lagrene er tomme.

9344455[/snapback]

 

Kor langt ned er det realistisk å tru at det vil gå ned då?

9344620[/snapback]

 

Husker ikke, men jeg lurer på om ikke veiledende pris på D200 vil bli satt ned med omtrent 2000,-.

Lenke til kommentar

Uff, jeg kjenner oppgraderingsspøkelse tok et skikkelig balletak på meg nå. D300 frister VEDLIG! Liveview funksjonen er noe jeg har hatt lyst på lenge, spesielt med tanke på makrofotografering.

 

Hvilken av Nikons normalzoomer er det mest naturlig å kjøpe ilag med D300? 17-55 2,8?

Lenke til kommentar
Uff, jeg kjenner oppgraderingsspøkelse tok et skikkelig balletak på meg nå. D300 frister VEDLIG! Liveview funksjonen er noe jeg har hatt lyst på lenge, spesielt med tanke på makrofotografering.

 

Hvilken av Nikons normalzoomer er det mest naturlig å kjøpe ilag med D300? 17-55 2,8?

Hvis du må ha Nikon, er den nok den mest naturlige (med mindre du er som meg, og ikke trenger den ekstreme vidvinkelen, evt har en 12-24 fra før eller skal kjøpe en, da er 24-70 f/2.8 vel så naturlig).

 

Men som med D200 og alle andre kameraer - du vil ikke merke den store forskjellen i bildekvalitet om du går for Tamron 17-50 f/2.8 i stedet, men 7-8000 kr du kan bruke på andre ting merker du antakelig godt...

 

Som alternativ til Nikon 24-70 har du også Sigma sin, som yter godt, selv om den ikke er i helt samme klasse verken optisk eller prismessig. Prisforskjellen vil bli i størrelsesorden en Nikon 12-24 + et macro-objektiv, dersom du drev litt med det...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Men som med D200 og alle andre kameraer - du vil ikke merke den store forskjellen i bildekvalitet om du går for Tamron 17-50 f/2.8 i stedet, men 7-8000 kr du kan bruke på andre ting merker du antakelig godt...

Men hvis du skal ha noe som matcher byggekvaliteten til huset (og som tåler å bli tatt ut i drittvær og søle) så er vel Nikkoren noe av det beste du får.

 

Vet ikke hvordan 24-70en blir, men til den prisen så er den vel laget i Nikon sin proffkvalitet, som inkluderer værtetning og robust konstruksjon. Personlig synes jeg 24mm blir litt lite vidvinkel.

Lenke til kommentar
Men hvis du skal ha noe som matcher byggekvaliteten til huset (og som tåler å bli tatt ut i drittvær og søle) så er vel Nikkoren noe av det beste du får.

Helt klart, og det er kun på optisk kvalitet for pengene at Tamronen er å foretrekke.

 

Vet ikke hvordan 24-70en blir, men til den prisen så er den vel laget i Nikon sin proffkvalitet, som inkluderer værtetning og robust konstruksjon. Personlig synes jeg 24mm blir litt lite vidvinkel.

Ville vært godt fornøyd jeg, men på D3 som den antakelig i første rekke er beregnet for, vil det jo være herlig med 24mm vidvinkel...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...