Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Les denne Mr. Olsen:

http://www.bythom.com/confusion.htm

Jeg tror i likhet med skribenten at dette bare dreier seg om en "glemt" H. Nikon liner nesten garantert opp parken til å matche Canons, og med deres normale utskiftningsrate på H og X hus, så stemmer det bra at H'en kom nå (ca desember om man regner litt etter) og at X'en kommer litt før midten av neste år (men kanskje lanseres endel før, kanskje blir stand G220 og C220 the place to be ved PMA08. )

Canon EOS-1D Mark III <-> Nikon D3 - 10 og 12 mp

Canon EOS-1Ds Mark III <-> Nikon D3x - ca 20 sikkert

Morsomt at begge nå kaller den lavoppløste FFbrikken for ett rent modellnummer, men gir den høyoppløste en liten bokstav i tillegg.

Mens jeg holder på med litt idemyldring:

En grunn til at H'en er falt bort fra modellen kan vel være at de ikke ønsker at FFmodellene skal forbindes med crop-proff-husene, for det kan jo godt hende vi får se en lynrask D3h med DX, selv om jeg tviler. Du nevner jo du ønsker deg en slik, hehe, med samme egenskaper som D3 (pixeltetthet) vil vel det gi 6mp ?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker D3's specs og egenskaper med en crop-sensor.... altås like god støy kvalitet bare med 1.5 crop

Var dte noe spesielt med den linken jeg skulle lese?

Om du finner det "rart at de ikke lager noe som gir muligheter for STORE plakater..." så ja. Det er vel normalt at X kameraene kommer litt etter H'ene siden disse er de virkelige flaggskipene

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Personlig har jeg mye sjeldnere problemer med for lav oppløsning, enn jeg har problemer med med å få bilder med lite støy uten for lang lukkertid. Så for meg er ISO viktigere enn høyere oppløsning, men jeg er vel det man i beste fall kan kalle en amatør. Jeg hilser mega-ISO-racet velkommen :)

Hør, hør! Jeg tar sportsbilder innendørs og kan enkelt og greit ikke få høy nok ISO. Bruker mye ISO 800-1600 i dag, så kan jeg får bra kvalitet på ISO 1600 - 3200 i stedet så er det gull! Må si at et D3 ville vært fantastisk, men det er faktisk mulig at D300 er bra nok. Hvis autofokusen er like bra som D3 (som sies å være svært bra) så kan det redde mange bilder for meg også. Så en D300 med vertikalgrep kan bli redningen for min slunkne konto.

Lenke til kommentar
vis autofokusen er like bra som D3 (som sies å være svært bra) så kan det redde mange bilder for meg også. Så en D300 med vertikalgrep kan bli redningen for min slunkne konto.

Den ER like bra. Det er eksakt den samme autofokus modulen som sitter i D3.

Lenke til kommentar

Ikke bare er det den samme autofokusmodulen, men det er godt mulig at den vil fungere bedre på D300 ettersom fokuspunktene der dekker nesten hele bildet.

På D3 ligger fokuspunktene mye nærmere midten ettersom alle ligger innenfor DX-området. Dette gjelder visst de fleste fullformat-kameraer.

Lenke til kommentar
Jeg trodde uansett at reklamefotografene brukte mellomformat o.l....

å gjøre om 300mm til 450mm er vel bedre gjort med en teleconverter enn ved å absolutt ha en 1.5 crop sensor? Større sensorer gir så mye mer fordeler p.g.a. størrelsen?

Slutt å kverulere nå... lysstyrken blir sugen og alt det der...

Lenke til kommentar

1Ds MkIII koster 30000 mer enn D3 hos FV. Er den så mye bedre da?

Det koker nok ned til behov og krav, og ikke minste NAS eller "CAS"...

Dessuten er det et rent hypotetisk spørsmål som er umulig å svare på. da det ene ahr vært på markedet en liten stund, mens det andre enda ikke har kommet.

Derfor er det heller ikke noen tester å forholde seg til, så uansett svar blir det bare synsing.

Men for å si det sånn, D300 tilfredsstiller alle mine krav, om det blir like godt som det virker, og jeg har derfor ingen behov for å gå opp en klasse om det koster meg 12, 20, eller 30 tusen mer...

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar

Jada, det ser jeg. Men det blir en litt vanskelig diskusjon når vi kun har tørre tall og forholde oss til. Tror det blir lettere å vurdere de opp mot hverandre når vi får noen tester og sammenligne med. Først da kan man begynne å vurdere hvorvidt det ene er verdt å betale mer for enn det andre.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker D3's specs og egenskaper med en crop-sensor.... altås like god støy kvalitet bare med 1.5 crop
Øhm... du ønsker deg en sensor som gir like gode støyegenskaper som en sensor som er over dobbelt så stor og dermed har over dobbelt så store fotosensorer? Du er klar over at fysikkens nådeløse lover skyter den planen brutalt ned, ikke sant?

Eller vil du ha en forbedret 5-6-megapiksels cropsensor?

Så lenge du holder teknologinivået konstant så vil en sensor med fysisk større fotosensorer alltid være bedre enn en med mindre, det er en naturlig konsekvens av den underliggende fysikken.

Lenke til kommentar
Øhm... du ønsker deg en sensor som gir like gode støyegenskaper som en sensor som er over dobbelt så stor og dermed har over dobbelt så store fotosensorer? Du er klar over at fysikkens nådeløse lover skyter den planen brutalt ned, ikke sant?

Så lenge du holder teknologinivået konstant så vil en sensor med fysisk større fotosensorer alltid være bedre enn en med mindre, det er en naturlig konsekvens av den underliggende fysikken.

Jeg tror nok at det er mulig, men kanskje ikke med dagens teknologi. Men for 150 år siden tror jeg ikke det var mange som tenkte at man kunne lage mp3 spillere, mobiler, tv'er og PC-er...

Lenke til kommentar

Å holde teknologinivået konstant er en utopi etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...