Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Edit:

Slettet hele innlegget da jeg hadde gjort en elementær regnefeil.... :blush:

Uansett, det spiller lite rolle for min egen del hvor mye de setter ned prisene med, har bestilt et annet sted. Men det er klart det er hyggelig for oss Nikonister om Prisene blir enda hyggeligere :thumbup:

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er klart det er hyggelig for oss Nikonister om Prisene blir enda hyggeligere :thumbup:

9407784[/snapback]

Strengt tatt så blir det vel ikke hyggelig før du sitter med godsakene i handa :)

Men, den som venter på noe godt...

Det er forøvrig interessant å se hvor mye ståk det er om de nye Nikon kameraene såvel som Canon sine - det må være tøft å være konkurrent nå.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Bilde 1 så jo meget bra ut.. På bilde 2 så ser det nesten ut som om det er litt D100/D70-syndrom ute og går, ved at kameraet undereksponerer med 1/3 stopp for å bevare detaljer i høylysområder (skjorta på mannen i bakgrunnen, og ermet på skjorta til canon-fotografen).

Det kan korrigeres delvis uten særlige problemer i photoshop.

ISO-egenskapene er imho meget bra i forhold til tidligere nikon-prestasjoner.

Her er D3-3200-2 etter en liten tur i photoshop.. brukte kun shadow/higlight med 30% på shadows og tonal width, 30px radius... Legg merke til detaljer på canon-kameraet på hofta, og mer tekstur på det hvite objektivet...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
D3_3200_2_shadows.jpg

9404023[/snapback]

Enig i at det første kkan brukes, men det blir nokså lyst, og det er ikke optimalt for helheten. personen på bildet er svakt overeksponert. Det andre er for mørkt, og det har ikke bare spart på detaljene, det finnes ingen detaljer i de mørke partiene som på kameraet. Det endres ikke veldig mye i din omgang i photoshop.

Noe av poenget er at det går mye tid til en photoshop omgang for hvert bilde, noe pressefotografer svært gjerne vil unnvære ! Det er ønskelig med forutsigbarhet, standardinnstillinger, korrekt eksponering, og deretter enten direkte overføring via wlan eller et opphold for overføring .

Lenke til kommentar
Jeg vingler veldig mellom å bestille D300 eller snappe opp et D200 billig på bruktmarkedet.. bruker høy iso endel... Penger er ikke et issue her, så da får vi se hva jeg ender med...

Om penger ikke er et issue, hva taler i d200s fordel for deg?

Jeg vet ikke, men det kan jo være det faktum at han kan få D200 nærmest på dagen...
Lenke til kommentar

Ser at svært få bryr seg om fokusmotoren i d300. Hva har dette seg? Personlig er jeg svært spent på dette siden jeg ikke ønsker å bytte ut 17-50 2.8 og 80-200 2.8 komboen med det første. Hvordan skiller d200s fokusmotor fra d70s sin? Dette kan jo gi en pekepinn på hva jeg kan forvente av d300..

Lenke til kommentar
Hvordan skiller d200s fokusmotor fra d70s sin? Dette kan jo gi en pekepinn på hva jeg kan forvente av d300..

9409103[/snapback]

Høyst uoffisielle tester viser at D200 har en AF-motor som er ca. 20% raskere enn D70. Det er nok til at det er merkbart.

Lenke til kommentar
Jeg vingler veldig mellom å bestille D300 eller snappe opp et D200 billig på bruktmarkedet.. bruker høy iso endel... Penger er ikke et issue her, så da får vi se hva jeg ender med...

Om penger ikke er et issue, hva taler i d200s fordel for deg?

Jeg vet ikke, men det kan jo være det faktum at han kan få D200 nærmest på dagen...

9408704[/snapback]

Hvis penger ikke er vesentlig, hvorfor ikke kjøpe et brukt D200 nå, og så evt selge det igjen når D300 blir tilgjengelig? Det kan også være litt poeng å la produksjonen av en ny modell gå seg til litt før en går inn og kjøper. Spørsmålet blir jo også når et D300 blir levert, om vi stiller oss i kø i dag..

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan produksjonskapasiteten var på D200, men den solgte i hvertfall mye mer enn forventet med påfølgende mangel, derav grunn til å tro at produksjonskapasiteten ikke var all verden. Nå er nok Nikon forberedt på stor etterspørsel og håper at de har klart å øke produksjonskapasiteten i henhold til forventet etterspørsel. Av de selgerne som jeg har snakka med er det ingen som forventer like vanskelig tilgjengelighet på D300 som D200 i startfasen.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan produksjonskapasiteten var på D200, men den solgte i hvertfall mye mer enn forventet med påfølgende mangel, derav grunn til å tro at produksjonskapasiteten ikke var all verden. Nå er nok Nikon forberedt på stor etterspørsel og håper at de har klart å øke produksjonskapasiteten i henhold til forventet etterspørsel. Av de selgerne som jeg har snakka med er det ingen som forventer like vanskelig tilgjengelighet på D300 som D200 i startfasen.

9409988[/snapback]

Det har de sikkert rett i. To tabber av samme kaliber er nok, tredje gang har nok Nikon lært.

Lenke til kommentar
PMnormal; Kunne du forklart forskjellen på de to støy-typene du nevner i de første sidene her?

Stemmer det at man kan overføre bilder trådløst med en av disse to kameraene?

9411108[/snapback]

Giddet ikke bla tilbake, men jeg regner med at jeg skrev om chromastøy og luminansstøy. Førstnevnte heter også fargestøy, så forklaringen på den gir seg selv. Det er den styggeste formen for støy, og er ikke typisk for Nikon. Den er mer noe man finner hos Canon. Luminansstøy betyr lysstøy, og det er vanlig korn. Det er mye penere enn fargestøy, fordi den til forveksling ligner på vanlige filmkorn.

Liker å være litt avansert i språket av og til, ser du :whistle:

Lenke til kommentar
Ser at svært få bryr seg om fokusmotoren i d300. Hva har dette seg? Personlig er jeg svært spent på dette siden jeg ikke ønsker å bytte ut   17-50 2.8 og 80-200 2.8 komboen med det første. Hvordan skiller d200s fokusmotor fra d70s sin? Dette kan jo gi en pekepinn på hva jeg kan forvente av d300..

9409103[/snapback]

Dette er en av hovedgrunnen til at jeg oppgraderer.

D300 har 51 sensorer, hvorav hele 15 av disse er kryssensorer.

Som kjent er en kryssensor mye mer nøyaktig og pålitelig, spesielt ved lite kontraster, da denne søker både horisontalt og vertikalt.

Såvidt jeg har forstått har D3 og D300 helt identisk autofokus, og dette igjen gjør jo at D3 blir mer sentrert enn det du vil få på D300, der autofokusen dekker mye mer av søkerbildet.

I tillegg skal alle 51 sensorene fungerer med blender 5.6. Dette betyr at man ikke er helt avhengig av dyrt og lyssterkt objektiv for å få full glede av autofokusen.

Til sammenligning ser det ut som Canon 1D III har 45 fokuspunkter. Alle disse skal fungere med 5.6, men da bare som vertikale sensorer. Av disse har jeg forstått at 19 er valgbare. Alle disse trenger 2.8 eller større blender for å bli av typen kryssensor.

Dette er det jeg har klart å finne ut om autofokussystemet rundt om på nettet, korriger meg gjerne om jeg har misforstått noe eller det er noe jeg ikke har fått med meg. Jeg har desverre ikke funnet ut enda hvor de forskjellige sensorene sitter plassert hos D300, om noen vet det blir jeg glad for link.

Om dette virkelig fungerer sånn som forespeilet, tror jeg vi kan glede oss til et utrolig bra autofokussystem.

Edit:

Fant utav krysstype sensorene, det er det 15 midterste. Skulle gjerne sett noe mer i ytterkant, men men.

Her er en fin link til en overview over D300: Nikonimaging

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
PMnormal; Kunne du forklart forskjellen på de to støy-typene du nevner i de første sidene her?

Stemmer det at man kan overføre bilder trådløst med en av disse to kameraene?

9411108[/snapback]

Her er en god forklaring på de to typene støy: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/noise2.htm

Nikon-støy er typisk nokså høyfrekvent luminansstøy.

Begge kameraene kan utstyres med WT-4 for trådløs overføring (slik D200 kan bruke WT-3 og D2x kan bruke WT-2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...