Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er snodig ang blits syncen er at på D70'n går den helt opp til 1/500, men ikke på D80 som liksom er etterfølgeren..

Det må jo være en grunn, elller?

9401065[/snapback]

D70 har elektronisk lukker over 1/250 - den mekaniske brukes ikke da. Grunnen til at man ikke kan gjøre det på andre kameraer er at man får problemer med "tearing" (altså at bildet ser "revet" ut - litt vanskelig å forklare kort, men tenk det et dårlig tunet TV-bilde) pga. måten dataene må leses fra bildebrikken.

6Mpix-brikken hadde spesielt gode egenskaper i så måte.

Angående FP-sync, så er det jo ikke noen magisk løsning. Det er en grunn til at man har X-sync og FP-sync. ;) Når man bruker FP-sync mister man effekt av blitzen, fordi man får en serie med kortere blink.

Her er et eksempel hvor FP-sync ikke hjalp nevneverdig:

190081090-M.jpg

ISO 100, f/2.8 og lukkertid 1/2000 :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
D70 har elektronisk lukker over 1/250 - den mekaniske brukes ikke da. Grunnen til at man ikke kan gjøre det på andre kameraer er at man får problemer med "tearing" (altså at bildet ser "revet" ut - litt vanskelig å forklare kort, men tenk det et dårlig tunet TV-bilde) pga. måten dataene må leses fra bildebrikken.

Sånn som jeg har forstått det så er det på grunn av lukkermekanismen, ikke på grunn av avlesningen. Avlesning av sensordata bør jo skje på noen mikrosekunder (med forbehold om at jeg uttaler meg på veldig generelt grunnlag - jeg vet ikke noe spesifikt om tidskonstanter på utgangskretsen til en CCD eller CMOS bildesensor eller hastighet på AD-omformerne i et kamera) :ermm:

Sånn jeg har forstått det, så skyldes begrensningen i blitssynkronisering at når du kommer under en viss lukkertid, så er aldri lukkeren helt åpen når du tar et bilde. Den ene lukkergardinen begynner å lukke seg før den andre har åpnet seg, slik at du får en linje av lys som sveiper over sensoren. Siden blitsglimtet bare varer rundt 1 ms så vil bare den biten av sensoren som er belyst i det øyeblikket blitsen går av faktisk bli berørt av blitslyset. Resten av sensoren vil bare bli truffet av lys fra omgivelsene.

Grunnen til at D200 og D300 er raskere enn D80 etc. er rett og slett at de har raskere lukkergardiner (som medfører at den andre lukkergardinen kan vente lenger før den begynner å lukke seg). Det er også grunnen til at minste lukkertid er raskere (1/8000 sek. mot 1/4000 sek).

D70 har en elektronisk lukker i tillegg til den mekaniske, som innebærer at den mekaniske lukkeren er åpen over et lengre tidsintervall enn den innstilte lukkertiden. Så mengden lys som treffer sensoren, eller mengden som faktisk avleses begrenses på en annen måte gjennom elektronikken. Men jeg vet ikke helt hvordan det gjøres i praksis. Noen som har peil? Noen bestemt grunn til at dette ikke gjøres på de nyere sensorene med høyere oppløsning? :hmm:

Lenke til kommentar

Sorry Sutekh - lenge siden dette har vært et diskusjonstema, så jeg rotet litt i begrepene. Det kalles ikke tearing, men smearing, og det har, som jeg sa, med måten data leses ut, ikke hurtigheten.

Det står litt om det her (i kapitlet om "architecture"): http://en.wikipedia.org/wiki/Charge-coupled_device

Den nyere 10Mpix brikken bruker altså en annen og mindre plasskrevende arkitektur enn den eldre 6Mpix, og trenger derfor mekanisk lukker.

I prinsippet kan man X-synce en D70 ned til 1/8000 - man kan lure kameraet med en tape-bit (tror den godeste Hr. Rockwell har en tutorial på det), men siden blitzer trenger litt tid på seg for å gi full effekt, blir det jo bare tull - det er nok også grunnen til at Nikon valgte å stoppe på 1/500.

Forøvrig drev en del macrofotografer i sin tid på med D1, som hadde korteste lukkertid på 1/16000, og kombinerte den med en hel skog av blitzer som ga bittesmå blink på rundt 1/25000, men som, fordi det var så mange av dem, til sammen ga en god eksponering...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sorry Sutekh - lenge siden dette har vært et diskusjonstema, så jeg rotet litt i begrepene. Det kalles ikke tearing, men smearing, og det har, som jeg sa, med måten data leses ut, ikke hurtigheten.

Nei, det er vel egentlig jeg som skal beklage, siden jeg nå innså at jeg fullstendig misforstod hva du skrev. Selv om innlegget mitt er teknisk korrekt er det overhodet ikke et svar på hva du skrev :p

Grunnen til at andre kameraer er mer begrenset i blitssynkronisering er den mekaniske lukkermekanismen, men det var jo overhodet ikke det du skrev om.

Hey, hvis det er en unnskyldning så har jeg hatt "brettspill-og-whisky"-kveld med noen kompiser og forgrepet meg heftig på barskapet mitt :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
ISO 3200 bilder fra D3 fra VM i Osaka

http://www.photographybay.com/2007/08/27/n...es-at-iso-3200/

9400426[/snapback]

Når det gjelder støy er de gode. Canon er også god på det. Begge bildene er etter min mening feileksponerte, noe som gir praktiske problemer for en pressefotograf. På det siste området er spesiellt Canon's nye 1D Mk III ekstremt god, så dette er ikke bra nok Nikon !

Lenke til kommentar
ISO 3200 bilder fra D3 fra VM i Osaka

http://www.photographybay.com/2007/08/27/n...es-at-iso-3200/

9400426[/snapback]

Når det gjelder støy er de gode. Canon er også god på det. Begge bildene er etter min mening feileksponerte, noe som gir praktiske problemer for en pressefotograf. På det siste området er spesiellt Canon's nye 1D Mk III ekstremt god, så dette er ikke bra nok Nikon !

9403576[/snapback]

Når det gjelder første bilde, så synes jeg eksponeringen er riktig, men nummer to er muligens noe mørk - men jeg er ikke helt sikkert.

Ettersom D3 ikke kommer i salg før november, så må disse bildene være tatt med en "engineering sample" utgave av kamera. Sensoren er nok ferdigutviklet; men firmware er nesten garantert ikke det. Så det er farlig å trekke noen konklusjoner på et så tidlig stadie.

Tom

Lenke til kommentar

Bilde 1 så jo meget bra ut.. På bilde 2 så ser det nesten ut som om det er litt D100/D70-syndrom ute og går, ved at kameraet undereksponerer med 1/3 stopp for å bevare detaljer i høylysområder (skjorta på mannen i bakgrunnen, og ermet på skjorta til canon-fotografen).

Det kan korrigeres delvis uten særlige problemer i photoshop.

ISO-egenskapene er imho meget bra i forhold til tidligere nikon-prestasjoner.

Her er D3-3200-2 etter en liten tur i photoshop.. brukte kun shadow/higlight med 30% på shadows og tonal width, 30px radius... Legg merke til detaljer på canon-kameraet på hofta, og mer tekstur på det hvite objektivet...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
D3_3200_2_shadows.jpg
Lenke til kommentar
Da var D300 bestilt:D

12995,- inkl mva og frakt.

norsk butikk, norsk modell

9368312[/snapback]

Fotosentralen er ingen normal butikk da!

Fotosentralen, er grosist og selger kun til butikker og fotografer!!

Prisen er derfor ikke samenlignbar med andre normale butikker!!

Lenke til kommentar

Når folk diskuterer valget av Canon eller Nikon, så er det nesten aldrig noen som tenker på motlysegenskapene til objektivene.

Jeg har brukt mye rart de siste 20 årene. Og ble sjokkert da jeg gikk til Canon for mange år siden.

Nikons F4e var bare ikke brukbar i forhold til Canons mye raskere EOS1.. :blush:

Nytt kamera + noen linser ble handlet inn... Og da var jo 80-200/2,8 første valg, både hos Nikon og Canon...

Men det tok ikke mange dagene før jeg ikke skjønte hvorfor jeg opplevde at bildne mine føltes mye døere en tidligere :ermm: Hva gjør jeg feil??

Etter flere testet av Nikon kontra Canon obj. kunne man faktisk se at Nikon objektivet ga en bedre kontrast. Samme opplevde jeg på 20-35/2,8... Der Nikon ga klart bedre kontrast... Selv i studio, med hvit bakgrunn, kunne man se forskjell.

( Nikon AF 35-70/2,8 og Manuell 200/2 er ikke noe å skryte av da! :thumbdown: De er begge dårligere en resten av Nikon objektivene jeg har brukt da!! )

Jeg har også fått sett dette i de senere årene..

Nei her blir det Nikon, selv om oppløsningen er lavere en den råeste Canonen!! :yes:

Det blir morro å se hva Nikon kan hente ut av ennå bedre motlysegenskaper / kontrast med den nye nano covtingen da!! :thumbup:

Lenke til kommentar

9368312[/snapback]

9404795[/snapback]

Nei det har du rett i, men som jeg skrev litt senere så hadde jeg solgt kamera til den prisen hvis jeg hadde fått en forespørrsel, men så fikk jeg beskjed fra FS at prisen ikke var 100% fastsatt og kunne forandre seg ved lansering, og pga det tar jeg ikke sjansen på å bestille/love pris til andre enn meg selv.

Men det er norsk butikk (der jeg jobber) og norsk modell, grunnen til at jeg skrev det var for å påpeke at det ikke gjaldt gråimport.

Lenke til kommentar

9368312[/snapback]

9404795[/snapback]

Nei det har du rett i, men som jeg skrev litt senere så hadde jeg solgt kamera til den prisen hvis jeg hadde fått en forespørrsel, men så fikk jeg beskjed fra FS at prisen ikke var 100% fastsatt og kunne forandre seg ved lansering, og pga det tar jeg ikke sjansen på å bestille/love pris til andre enn meg selv.

Men det er norsk butikk (der jeg jobber) og norsk modell, grunnen til at jeg skrev det var for å påpeke at det ikke gjaldt gråimport.

9405519[/snapback]

Så du ville solgt kameraet med null fortjeneste da :thumbup:

Lenke til kommentar
Så du ville solgt kameraet med null fortjeneste da :thumbup:

9405725[/snapback]

Med tanke på at de fleste større kjeder iblant selger speilreflekskameraer med en fortjeneste som ikke ligger på mange hundrelappene og iblant også med tap, så er det ikke utenkelig at noen vil legge seg på kostpris for å ta markdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...