Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe brukte dekk hos skraphandler


Anbefalte innlegg

Jeg fiser rundt i en altfor stor Peugeot 406.

Ett sete for meg, og fire tomme... Men den er billig å forsikre...

 

Altså: dekkene er faretruende tynnslitt. Mønsteret er nesten nede på samme nivå som de knottene innerst i renna, de som markerer minimumsdybde på mønsteret.

 

For å spare budsjettet, lurer jeg på:

Hvor er dekk billigst?

Det er blitt påstått at Knoksen (skraphandler) selger brukte dekk, som du kan ta fra alle slags biler som er kollisjonsskadd eller kondemnert av andre grunner.

 

Noen erfaring med dette?

Dekkene har jo datostempling, og hvis bilen er kondemnert av andre grunner, burde det være penger å spare?

 

Det koster sikkert mye om jeg må kjøpe felgene som dekkene er montert på. Så jeg får vel ikke de "nye" dekkene med meg uten å betale for felgene og?

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjøper brukte dekk er det mange faktorere som er viktige. Helst bør samtlige dekk komme fra samme bil, og du bør se godt etter at dekkene ikke er slitt forskjellig.

 

Ett annet problem du har, er ofte at når biler har vært innvolvert i kondemnerings ulykker. Så stikker ambulanse, brann eller politi hull i alle dekkene. Selvfølgelig er det tilfeller der det ikke gjøres, men det er standard prosedyre. Som følges når det er usikkerhet rundt hvor stabil bilen er og evt. faren for brann utvikling.

 

Nye dekk til bilen, ferdig på satt vil koste deg rundt 2400,- max . Greier du ikke å rote frem litt til det ? :)

Lenke til kommentar
Du kan allikevell risikere å bli anmeldt for uvetig/uforsvarlig kjøring om du skulle være involvert i en alvorlig ulykke. Selv om dekkene er akkurat over grensen.

 

Bytt dekk, kjør trygt og sov trygt! :)

9350289[/snapback]

 

 

Ja, og krasjer du når du kjører i 59 km/t i 60-sonen kan du også være ille ute, siden du var SÅÅ nær å kjøre for fort....

Lenke til kommentar
Ironi eller fakta?

Kan aldri være sikker på noe her i landet.

9362169[/snapback]

 

 

Sorry, men det var nok ironi.

Jeg klarer ikke å la være, når det kommer så tåplige innlegg som hevder man kan bli anmeldt for å kjøre med dekkmønster OVER minste tillatte dybde.

Lenke til kommentar

Alt etter hvilke kjøreforhold du hiver bilen din ut på. Er det tungt regn, og dekk mønsteret er 1.65-1.7, så er det noe sjaføren skal være klar over og unnlate å kjøre. For faren for vannplanning kan bli drastisk høyere, den er vell det i 9 av 10 tilfeller vil jeg tro.

 

Da anmelder politiet for uforsvarlig, og ikke nødvendigvis ett lovbrud/regelbrudd. De mener at sjaføren skal ha bedre viten enn å gjøre det.

 

Du får gjøre litt research, så finne du nok noen saker med denne problem stillingen. Du har f.eks akkurat det samme med uforsvarlig kjøring. Du har nødvendigvis ikke gjort noe for å bryte veiloven eller andre lover. Men politiet mener kjøringen kan/er risikabel, og kan sette liv og matriell på spill.

Endret av headbullen
Lenke til kommentar
Ironi eller fakta?

Kan aldri være sikker på noe her i landet.

9362169[/snapback]

 

 

Sorry, men det var nok ironi.

Jeg klarer ikke å la være, når det kommer så tåplige innlegg som hevder man kan bli anmeldt for å kjøre med dekkmønster OVER minste tillatte dybde.

9367685[/snapback]

 

Vel du kan jo det da...

 

Aldri lest teorien? (Kjøre forsvalig går over reguleringen, som f eks at du kan kjøre med ødelagte lykter på dagtid(forsvarlig) til ett verksted)

 

Om en VET at en har så dårlige dekk at en kan skli ut, eller få veldig dårlig bremselengde selvom du er 0.1nm over grensa kan du fortsatt få stress pga uforsvarlig kjøretøy.

Lenke til kommentar

Om kjøretøyets tilstand er INNENFOR regelverket, har man ikke gjort noe galt.

 

At man velger å kjøre for fort ved kraftig regnvær, og får vannplaning, har man kjørt uforsvarlig og kan bli straffet for dette, men ikke kjørt med ulovlige dekk. Er det så vanskelig å fatte da?

Lenke til kommentar

Les nå hva vi skriver da!

 

Har du får lite dekk dybde, så har du brudt regelverket. Mener politiet at du er uforsvarlig nær grensen. Så anmelder deg deg for uforsvarlig, og dokumenterer uforsvarligheten.

 

Dette er nok ikke tillfellet i en ordinær trafikk kontroll, hvor de sjekker dekk og førerkort. Men om du skulle være uheldig, og være involvert i en alvorlig ulykke. Hvor dekkene/veigrep har vært en viktig faktor, så er det særdeles reelt at du vil bli anmeldt for uforsvarlig stand på dekk.

 

Det er ikke en anmeldelse på bakgrunn av at du har brudt regelverket, men de tolker det slik dertil at du burde kjent bedre til problemet og kjent farene med det.

 

Uforsvarlig kan praktiseres forskjellig fra politimann til politimann (eller kvinner). Men gir dem faktisk ganske så mye frihet i "åpen" tenking og tolking av tilfeller.

 

 

Om du fortsatt vil kverullere Autofil, så legg frem lovparagraf som nekter politiet å ta skilt eller levere inn anmeldelse om de mener dekkene er uforsvarlig slitte.

 

Det politiet ikke har lov til å gjøre er å levere ut forenklet forelegg, siden du faktisk ikke har brutt en reel lovparagraf. Så da må levere inn anmeldelse, og saken må ses på at politi advokaten. Så kan han/hun velge å ta dette til straffesystemet. Det har jeg en sterk følelse av vil skje i en evt. alvorlig ulykke.

 

 

Bevis det motsatte Autofil, så skal jeg gi meg...

Lenke til kommentar

En ting lurer jeg på, si at man kjører på billig dekk som har dårlig kjøreegegenskpaer og f.eks 4mm dybde igjen, mens en annen kjører med et dyrere merke som kun har 2mm igjen, men allikvel har bedre kjøregenskaper, vil da den med billigdekkene ikke bli anmeld ved en ulykke hvor dekkene er avgjørene og han med 2mm, men bedre dekk bli anmeldt? Jeg bare lurer ;)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Her kjenner jeg ikke til rettspraksisen i såpass detaljerte tilfeller :) Men det vil nok være en beregning av gripeevne, bremseevne og slitasje som vil være avgjørende om politiet velger å anmelde for uforsvarlige dekk.

 

Tiltalen vil nok heller ikke lyde "uforsvarlig dekk", men gjerne uforsvarlig stand av viktige kjøreegenskaps gjenstander/deler.

Lenke til kommentar

 

 

Om du fortsatt vil kverullere Autofil, så legg frem lovparagraf som nekter politiet å ta skilt eller levere inn anmeldelse om de mener dekkene er uforsvarlig slitte.

 

Det politiet ikke har lov til å gjøre er å levere ut forenklet forelegg, siden du faktisk ikke har brutt en reel lovparagraf. Så da må levere inn anmeldelse, og saken må ses på at politi advokaten. Så kan han/hun velge å ta dette til straffesystemet. Det har jeg en sterk følelse av vil skje i en evt. alvorlig ulykke.

 

 

Bevis det motsatte Autofil, så skal jeg gi meg...

9391017[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er laget så mange lovparagrafer som NEKTER politiet å gjøre noe. Men det er paragrafer for NÅR de kan gjøre noe.

 

Hvorfor skal jeg bevise det motsatte?

Det er jo du som hevder man kan bli straffet selv om dekkmønsteret er innenfor lovkravet.

 

Jeg vil heller snu på det, og be deg komme med eksempler på straffesaker hvor sjåfører har blitt straffet for det du hevder over her.

 

Du mener vel ikke alvorlig at mannen i gata skal kunne beregne gripevne og bremselengder på forskjellige dekk??

 

Det er en grunn til at vi har en minstegrense for mønsterdybde, og den er satt for at

man skal ha noe å forholde seg til. Ikke for å synse om hva som gjelder før og etter en ulykke.

 

Jeg vet selvfølgelig at et dekk som er nytt er bedre enn et som er brukt, Men professjonelle mennesker her i landet mener at den grensen som er pr. dags dato, er innenfor forsvarlige grenser.

 

Jeg foreslår at du øver et press på byråkratiet her i landet, for å øke minstegrensen for dekks mønsterdybde.

Lenke til kommentar

Det som blir sagt over stemmer faktisk..

Det er sant at et slitt dekk har dårligere egenskaper enn et som er nesten nytt.. (et nytt dekk har en hinne fra støping som gjerne er veldig glatt som skal slites vekk før de får egenskapene fram)

 

Du kan bli annmeldt for å kjøre uansvarlig, men du kan ikke bli straffet for det så lenge du har 1,6 mm eller mer i dekkene dine..

 

Har prøvd dekk av billigere type som seiler så fort de ser vann selvom de har 8mm igjen (ofte det som er i nye dekk), og jeg har kjørt med Continentaldekk med 0,6mm igjen som har greid seg mer enn bra nok på samme forhold..

 

Det er snakk om et lovverk som er helt borti natta hva gjelder dekk!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2 nye Continental-dekk hos Vianor.

Inkl. montering: 1600,-

De hadde noen som var billigere, men ikke så gode på vannplaning. Jeg ga litt ekstra for å slippe ulykker.

 

Var dette dyrt eller ålreit?

Lurer på om jeg skal kjøpe like bakhjul på samme sted, eller om jeg er blitt grundig lurt. Men jeg måtte ha nye i en fart, for mønsteret var på samme nivå som klossene i renna.

Lenke til kommentar

800kr pr dekk ferdig montert er ingen upris, continental er et av de dyrere dekkene, men også noe av det beste du får. Desverre lager ikke continental 205\45-16 dekk med hastighetskode V, trenger det på golfen :(

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...