hr_krabbe Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 jeg begynte på videregående skole, førsteåret i dag, og kom over Dette når jeg surfet kan jeg etter å ha gått 2 år på service og samferdsel, sitte hjemme i sofaen og ta disse kursene og likevel få studiekompetanse? eller må jeg gå studiepågygging(eller hva det heter) 3. året? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Du kan kun gjøre det via f.eks NKS om du har vært/er lærling eller er over 25 år. Lenke til kommentar
hr_krabbe Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 (endret) så hvis jeg går 2 år på vgs, så 2 år som lærling og får fagbrev, kan jeg da gjøre det? vurderer og både skaffe fagbrev og studiekompetanse og vil helst unngå påbygging, som jeg har hørt har en hektisk timeplan. edit: kan jeg gjøre det samtidig som jeg er lærling? Endret 24. august 2007 av hr_krabbe Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Du kan kun gjøre det via f.eks NKS om du har vært/er lærling eller er over 25 år. 9345989[/snapback] Hvor har du det ifra egentlig? Sånn med tanke på at det er svada. Endret 24. august 2007 av Neppe Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Dette går vel under "realkompetanse". Opptak på grunnlag av realkompetanse Generell studiekompetanse er fortsatt det normale grunnlag for opptak til studier ved universiteter og høgskoler. Ved endring av ordlyden i § 37 nr. 1 innskjerpes det imidlertid at opptaksorganet har plikt til å vurdere realkompetanse som svarer til de fagkrav som er fastsatt i forskrift om generell studiekompetanse. Realkompetanse er definert som kunnskaper ervervet gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, etterutdanning eller på annen måte. Departementet forutsetter i proposisjonen at eventuelle vurderinger som er gjort på grunnlag av realkompetanse innen videregående opplæring, også blir lagt til grunn når universiteter og høgskoler skal vurdere kvalifikasjon for opptak. Endret 24. august 2007 av Frysning Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 For å få studie kompentanse må du. 1. Gå 2 år (Eksempel, mekaniske fag) også ett år studiespesialisering 2. Studiespesialisering i 3 år. (Allmenne) 3. Dekke det ved hjelp av realkompetanse, noe du kan få vurdert etter du er 25. Du blir da vurdert om du dekker læreplanen for å få studiekompetanse i hvert fag. Så sjansen for å få det uten noen utdanning i en alder av 25 er nill. Svaret er, ja. Du kan det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) så hvis jeg går 2 år på vgs, så 2 år som lærling og får fagbrev, kan jeg da gjøre det? vurderer og både skaffe fagbrev og studiekompetanse og vil helst unngå påbygging, som jeg har hørt har en hektisk timeplan. edit: kan jeg gjøre det samtidig som jeg er lærling? 9347254[/snapback] Ja du kan ta det mens du er lærling. Ellers må du ta "standard" påbyggsår som har full timeplan. Når jeg tok påbyggsåret etter læretiden slapp jeg unna og hadde bare 20 timer i uken. Denne siden oppsummerer litt: http://vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?Bok...660&TP=24-08-07 Jeg fikk flere ganger "streng" beskjed om at når man ikke er fagutdannet (har vært lærling) så må man ha totalt X timer med fag over 3 år på videregående, dvs full timeplan i 3 år, for å kunne starte rett på høyere utdanning etter videregående eller militæret. (noe som forøvrig forklarer min kommentar ang NKS siden du ikke der får tatt nok fag, men kan jo være jeg tar feil.) Endret 24. august 2007 av Ueland Lenke til kommentar
hr_krabbe Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 ok takker for all svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå