Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI: Tregere med kryptering enn åpent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer for enkelte routere ja, spesielt de med svak prosessor. Krever jo litt av boksen for å klare å kryptere og dekryptere signaler så fort. Men trodde linksys var en av de som hadde minst hastighetstap ved kryptering. Cisco har i allefall veldi lite.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Det stemmer i de fleste tilfeller. Om du derimot vil ha sikkert og raskt trådløst nettverk kan du skru av all sikkerheten og sette på MAC-filter i stedet. Det er i alle fall en løsning.

 

Mvh Audun Hagen

9340900[/snapback]

 

Viss du bare har mac filtrering vil vel mqan kunne lytte på data som blir sendt alikevell?

 

Men du slipper i alle fall at andre bruker nettet ditt.

Lenke til kommentar
Har alltid merket meg at nettet blir tregere ved kryptering. Stemmer dette?

 

Er dette en interessant problemstilling?

 

Hvor rask er internettilkoblingen din? Hvis du ikke kjører nattlige backup over det trådløse nettet, og hastigheten du har inn til routeren din overstiger hastigheten til nettilkoblingen ut, hvilken rolle spiller et evt. båndbreddetap da?

 

Har du faktisk foretatt en objektiv måling av hvor mye "tregere" den trådløse forbindelsen blir med WPA vs. åpen?

Lenke til kommentar
Har alltid merket meg at nettet blir tregere ved kryptering. Stemmer dette?

 

Er dette en interessant problemstilling?

 

Hvor rask er internettilkoblingen din? Hvis du ikke kjører nattlige backup over det trådløse nettet, og hastigheten du har inn til routeren din overstiger hastigheten til nettilkoblingen ut, hvilken rolle spiller et evt. båndbreddetap da?

 

Har du faktisk foretatt en objektiv måling av hvor mye "tregere" den trådløse forbindelsen blir med WPA vs. åpen?

9341013[/snapback]

 

Nå er det kanskje viktig å skille mellom båndbredde og hastighet(latency).

 

Når man krypterer vil det altid gå med tid til krypteringen, som er avhening av hastigheten til prosessoren i routeren.

 

Tiden som blir brukt til kryptering fører til at pingen øker som betyr at du får opp nettsiden så og så mange ms seinere.

 

Båndbredden som er hvor mye data man får per sekund er noe annet.

 

Ping er forsåvidt lett å sjekke med og uten kryptering.

 

Åpne kjør på start menyen.

Skriv cmd. Og bruk komandoen ping (f eks. ping www.vg.no)

 

Spørs om det gir nok utslag til at man merker forskjel.

 

Mener det finnes en komando som måler pingen til vert punkt i systemet også. Altså router, telefon sentral, local internet sentral osv helt til det du pinger.

 

Viss ikke finnes det i alle fall program som gjør det.

 

Og da blir det i alle fall lett å se om det har noe å si om kryptering er på.

Lenke til kommentar
Det stemmer i de fleste tilfeller. Om du derimot vil ha sikkert og raskt trådløst nettverk kan du skru av all sikkerheten og sette på MAC-filter i stedet. Det er i alle fall en løsning.

 

Det er en utrolig dårlig løsning - trafikken kan sniffes av hvem som helst og den samme hvem som helst kan enkelt sette kortet sitt til samme mac-adresse som du har og bruke nettet.

Lenke til kommentar

Jeg har en 3Com trådløs router som står bak mitt modem. Alle maskinene i huset kjører på trådløst, til og med stasjonære. (orker ikke kabler). Da jeg satte opp dette fikk jeg langt mindre hastighet på det trådløse nettverket enn med kabler. Forklaringen er enklere enn jeg skulle tro.

 

Mine naboer er mange og de har alle hver sin router med trådløse løsninger. Og ingen av dem har satt den til annet enn standard. Også hvilken kanal de kjører på. Jeg byttet fra kanal 11 til kanal 2, da ble det fart i sakene.

 

Fant også ut at kryptering ikke hadde noe å gjøre med hastigheten på nettverket. Sikkert som flere sier at prosessene i routeren bruker en del mer tid ved enkelte krypteringer, men da skal du ha en bra billig router.

 

Som sagt, prøv å bytte kanal du sender over det trådløse nettverket: Da slipper du at flere forstyrrer dine signaler for de kjemper alle mot hverandre hvis dere er på samme kanal.

Lenke til kommentar

det er foretatt tester på ideele nett og da vises det at du vil få lavere netthastighet, ut mot nett på vanlig bruk som surfing og chatting og kanskje litt onlinespilling(kommer nok ann på spillet) så vil du nok ikke merke det.

 

hastighet vil som det blir sagt her også variere ved flere andre nett på samme kanal, skal også sies at produsenter går ut i fra at båndbreden på wlan halveres for vær maskin som kobles til ett tilkoblingspunkt.

 

kan vel si at det du vil merke forskjellen på er om du driver mye intern overføring mellom maskiner på lokalnett.

 

jeg merker ingen forskjell på krypeter og ukryptert nett når jeg surfer nett, er lettere merkbart ved ftp overføring over lokalt nett men det er ikke så mye at jeg bryr meg:P

Lenke til kommentar

Vil sikkerheten være god nok dersom man ikke kringkaster nettverksnavnet og har knyttet sin(e) PC'r til det trådløse nettverket med MAC-adresser?

 

Kan slik trafikk også "sniffes" opp av de som måtte ønske det? Om dette vil være et reellt problem er jo heller tvilsomt, iom alle de åpne nettverkene som naboer/bedrifter/ utesteder har rundt omkring vil jo ikke et nettverk som ikke er lett å finne eller koble til være noe interessant.

 

Kjører selv slik, og det er iaf 3 nettverk i nabolaget som er piiiiiiiiip åpne :-) Bra tips angående å bytte kanal, skal teste dette selv pga ustabilitet innimellom.

Lenke til kommentar
Mine naboer er mange og de har alle hver sin router med trådløse løsninger. Og ingen av dem har satt den til annet enn standard. Også hvilken kanal de kjører på. Jeg byttet fra kanal 11 til kanal 2, da ble det fart i sakene.

 

Når det gjelder kanaler, er det bare 3 av dem som ikke overlapper hverandre. Man bør derfor holde seg til kanal 1, 6 og 11.

 

Et nyttig verktøy i denne sammenhengen kan være Network Stumbler. Med det kan du liste opp alle nett i nærheten og vise hvilke kanaler disse bruker.

 

En annen løsning er å bruke 802.11a utstyr, da disse for det første ikke er så vanlige, samt at de kjører på 5Ghz båndet (802.11b/g kjører på 2,4-2,6Ghz). I tillegg har de en rekke kanaler som ikke overlapper hverandre, så problemet er i selv mye mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...