knopflerbruce Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Har en 750gb-disk som har begynt å bølle med meg. En Seagate 7200.10-modell. Problemet er at den kan plutselig henge i et minutt eller to, før den plutselig begynner å virke igjen. Avogtil forsvinner den "for godt", altså at maskina kvikner til igjen, men denne disken er borte fra Min Datamaskin. Hvorfor skjer dette, og hva skal jeg gjøre for å fikse det? Endret 22. august 2007 av knopflerbruce Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har en 750gb-disk som har begynt å bølle med meg. En Seagate 7200.10-modell. Problemet er at den kan plutselig henge i et minutt eller to, før den plutselig begynner å virke igjen. Avogtil forsvinner den "for godt", altså at maskina kvikner til igjen, men denne disken er borte fra Min Datamaskin. Hvorfor skjer dette, og hva skal jeg gjøre for å fikse det? 9340542[/snapback] Hvordan forsvinner HD-en? Slutter den å snurre/mister strømmen eller ikke? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Har en 750gb-disk som har begynt å bølle med meg. En Seagate 7200.10-modell. Problemet er at den kan plutselig henge i et minutt eller to, før den plutselig begynner å virke igjen. Avogtil forsvinner den "for godt", altså at maskina kvikner til igjen, men denne disken er borte fra Min Datamaskin. Hvorfor skjer dette, og hva skal jeg gjøre for å fikse det? 9340542[/snapback] Hvordan forsvinner HD-en? Slutter den å snurre/mister strømmen eller ikke? 9340976[/snapback] Det vet jeg egentlig ikke. Det som skjer er at hvis jeg driver på med noe på den disken, kan hele pcen plutselig fryse i et minutt eller to. Plutselig våkner den igjen, og fortsetter arbeidet der den slapp. Med midnre disken er helt borte fra PCen da. Da kommer det opp en feilbeskjed om at den ikke klarer å finne plassseringen til fila elns. Mulig dette klargjør noe for deg hva som faktisk skjer. bare for å påpeke det, alle kabler sitter i. Har prøvd med 2 satakabler, 2 hovedkort og flyttet den rundt på 2 forskjellige typer satakontrollere (sil3114 og en integrert nvidia sak på DFI'et mitt). Forøvrig virket den veldig bra i kveld (førte over 100gb data til en annen disk), men den var helt håpløs på ettermiddagen. Måtte vel reboote 15 ganger før den dukket opp under booting. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Dette var da merkelig. Har du garanti på den disken ennå? I såfall ville jeg ha tatt en telefon til forhandleren. Og ikke kan det vel være at BIOS-en satt opp med diverse strømsparingsfunksjoner? Syns det er rart at disken må bruke 1 minutt på å våkne fra den dvalen. Endret 23. august 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Dette var da merkelig. Har du garanti på den disken ennå? I såfall ville jeg ha tatt en telefon til forhandleren. Og ikke kan det vel være at BIOS-en satt opp med diverse strømsparingsfunksjoner? Syns det er rart at disken må bruke 1 minutt på å våkne fra den dvalen. 9341446[/snapback] Tror ikke det er noen "dvale". Som sagt så forsvinner den fra PCen iblant, g hadde dette vært normalt hadde den vel dukket opp igjen i Min Datamaskin etterpå, noe den ikke alltid gjør. Jeg TROR jeg har garanti. Kjøpte 3 disker av denne typen, en på ebay, og en her. Den siste husker jeg ikke. Håper det var komplett-disken som røk. uansett kan jeg sende den til Seagate. Det er mao. sannsynligvis feil på HD'en? Forøvrig har jeg 10 andre disker på pcen, og dette er den eneste som er trøblete. Fins ikke den type innstillinger i BIOS. Og dette skjer når det leses/skrives til disken også, så noen kontrollert dvalemodus elns tror jeg det ikke er. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Synest det hørest ut som om det er problemer med elektronikken på disken. Slutt uansett å bruke den så fort som mulig. og returner den. En ting er helt sikkert, disken blir ikkje iorden av seg sjølv igjen, sannsynligvis ryker den fullstending snart Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Synest det hørest ut som om det er problemer med elektronikken på disken. Slutt uansett å bruke den så fort som mulig. og returner den. En ting er helt sikkert, disken blir ikkje iorden av seg sjølv igjen, sannsynligvis ryker den fullstending snart 9345052[/snapback] Driver og flytter filer fra den til 2 nye 500gb disker. Det rare er at den flytta 500gb i natt uten å protestere bare 150gb igjen nå. Fikk en BSOD for et kvarter siden, aner ikke om det hadde noe med disken å gjøre. Skal prøve å ta en lang formatering på den etter hvert, se om den bestemmer seg for å kutte ut da. Lenke til kommentar
Cosmo7 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Har en 750gb-disk som har begynt å bølle med meg. En Seagate 7200.10-modell. Problemet er at den kan plutselig henge i et minutt eller to, før den plutselig begynner å virke igjen. Avogtil forsvinner den "for godt", altså at maskina kvikner til igjen, men denne disken er borte fra Min Datamaskin. Hvorfor skjer dette, og hva skal jeg gjøre for å fikse det? 9340542[/snapback] Er ikke bare noen løse kabler? Jeg kjøpte nye SATA-kabler til min PC for en tid tilbake, fordi jeg ville ha noen som så litt tøffere ut (jeg har vindu og slikt ), men plutselig kunne diskene forsvinne fra min datamaskin. Fant ut at kablene sklei ut litt, slik at om jeg dyttet litt på dem, så funket de igjen. Var veldig irriterende og jeg har nå gått tilbake til de gamle kablene og har siden ikke hatt problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå