Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

statisk ip og forwarding av porter..

Anbefalte innlegg

Hei :)

Driver å leiker meg litt, og tenkte jeg skulle sette opp statiske ip og forwarde noen porter.

Leste en del på portforward.com, og fulgte guiden til min ST546 (står ST546T2 på boksen.. ) Der stod at jeg måtte fikse statisk ip, ok, men etter jeg har gjort alt som står i guiden så dropper nettet ut.. Tenkte det var noe med DNS serveren til telenor, adressa var feil eller noe.. så ringe og spurte og fikk oppgitt 3 adresser, 130.67.60.68 - 130.67.15.198 - 193.213.112.4 (den siste var litt rar mener jeg..) Men når jeg sjekket på hjemmesiden deres, så stod disse 2 her, 130.67.15.198 - 193.213.112.4.. har teste med alle, men uten gode resultater..

moden/ruter: Thomson speedtouch 546 (står 546T2 på boksen.. og jeg hadde en maken boks, men fikk tilsendt en ny for 2-3 mnd siden.. men de er ikke lik ivertfall :p )

Inett levrandør: Telenor

Noe som har erfaringer fra dette modemet og vet hvordan man skal gå frem?

Og om dere trenger med opplysninger, så bare spør :) legger ut screens om det blir nødvendig..

Mvh Durac..

Edit: kan vell også nevne at når jeg ringte å spurte etter DNS adressene så sa kundebehandleren jeg snakket med at det ikke gikk ann å sette opp statisk ip på bredbånd fra telenor? Jeg var jo connectable på flere trackere for 4-5 mnd siden, på det gammle modemet.. kjørte da XP. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det da :(

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du skrive svaret ditt på en annen måte? Skjønte den ikke heilt :)

Ja, skal ha statisk ip på datamaskinen, og det skal vell portforwardes i rutern?

Hentet noen DNS adresser i rutern, men det er vell min levrandør sine DNS? Telenor altså..

Lenke til kommentar

I XP kan det gjøres slik som på bildet.

192.168.1.50 er datamaskinens ip adresse, 192.168.1.1 er adressen til routeren.

Mulig din router deler ut adresser i en annen IP range ,f.eks 10.0.0.x. Du må da selvfølgelig forandre verdiene slik att de passer din router.

I rubrikken "foretrukket DNS server" kan du eventuelt fylle inn en eller flere av DNS adressene du fikk av Telenor.

Kjenner ikke til Vista ,men rekner med att det finnes noe liknende der.

post-54477-1187854020_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har da sotte opp statisk ip og kommer meg ut på nett :)

MEN.. opplastningen på uTorrent suger. Det er kun noen få som greier å laste opp fra meg, mens ned, så er alt ved det normale.

Det skal jo være sånn at viss du er connectable (noe som jeg er nå etter jeg fikset statisk ip osv) så skal det være letter for å andre å koble opp til meg. (?)

Er man ikke connectable, som må man lete etter folk å dele den til.. trur det er sånn ivertfall..

Men anyways, hva feiler mon tru :hmm:

Lenke til kommentar
U? PnP står vell for plug'n'play?

9348361[/snapback]

U = Universal.

Det er ikke nok med å ha statisk IP på datamaskinen.

1. Finn ut hvilken port uTorrent bruker. (Se i oppsettet.)

2. Gå inn i ruteren og sett opp port forwarding for denne porten til IP-adressen til din datamaskin.

(Jeg husker ikke om det holder med TCP-forwarding, eller om både TCP og UDP må forwardes. Prøv med bare TCP først.)

Jeg bruker min ST546T2 som et rent modem (bridgemodem) og foretar port forwarding i en egen ruter, så jeg kan ikke hjelpe deg med detaljene i hvordan du skal foreta port forwarding i ST546T2.

Kanskje du finner noe her?

Detaljert info her, hvis jeg har gjettet på riktig versjonsnummer for din ST546T2.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Jeg har forwardet portene i rutermodemet mitt.. jeg er litt tard innen dette, men litt har jeg fått med meg ;)

9350019[/snapback]

Oyoy .. jeg leste nok den første posten din litt vel raskt, ja ...

Hvis du mener at du nå har fått satt opp ruteren din riktig, så kan du vel teste din "connectivity" v.h.a. uTorrent, om jeg ikke husker feil. Er det ikke en opsjon et eller annet sted der du klikker på en knapp og så får du beskjed om din uTorrent-klient er "synlig" utenfra?

Og er du det, så får du vel også en grønt symbol på "statuslinjen" ?

Hvis dette er i orden, så er det vel bare skjæbnen (og upload-hastigheten din) som avgjør hvor mange som vil connecte til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...