cazador Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 hoy, har veldig lite peil på slike ting som sylinder osv. hva er normal boring på en 49 cc i mm? og tilsvarer antall cc antall mm.. eks: 49 cc = 49 mm Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 49ccm er jo volumet tror jeg. Usikker på boring, det er vel helt forskjelling fra sykkel til sykkel. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Før var det vanlig med kvadratiske motorer, det vil si at slaglengde og boring er lik. For 50ccm betyr det rett i underkant av 40mm (2^2 * pi * 4 = 50.3 ccm). Jeg tror de fleste mopedmotorer fremdeles holder seg til den gamle "formelen", dvs. både boring og slaglengde i området 39-40mm. Forholdet mellom slagvolum og boring er akkurat som volumet i en geometrisk sylinder (det er jo det det er). Boring er diameteren til grunnflata, slaglengde blir til høyde, volumet blir da v = r^2 * pi * h Det er i hovedsak to faktorer som påvirker boring/slaglengde-konfigurasjon: 1) Stempelhastigheten og den kinetisk energien som omsettes hver gang stempelet skifter retning. Høyere stempelhastighet gir mer friksjonsvarme når stempelet beveger seg samt at det gir større kinetisk energi som må stoppes i hver ende av slaglengden, som igjen gir større vibrasjoner. Stempelhastighet er et produkt av turtall og slaglengde. 2) Ventilareal: Større boring gir større plass til ventiler (4t) og porter (2t), som igjen bestemmer hvor mye luft det er mulig å få gjennom motoren. Større motorsykkelmotorer har som oftest overkvadratiske sylindre, dvs. større boring enn slaglengde. Det gir lavere stempelhastighet som muligjør høyere turtall, samtidig som man får større ventilareal (for 4t). På motorer med små slagvolum og korte levetider som mopedmotorer er ikke det ett tema. Sykkelen min har f.eks boring på 89mm og slaglengde på 80mm, det refereres gjerne til som en "Big Bore "-motor (høres kulere ut enn "overkvadratisk"). Tidligere var "big bore" stort sett å finne på dem sinteste racing-maskinene pga. det økte turtallspotensialet, men har blitt mer eller mindre normen på alt annet enn moped/lett sykler og litt rolige cruiser og custom saker. Motsatt konfigurasjon finnes også, gjerne i motorer som ikke trenger så mye turtall siden lange slaglengder gir svært høy stempelhastighet på høye turtall og krever gjerne tunge svinghjul får å gå skikkelig. Dem refereres gjerne til som "Long Stroke"-motorer. Mest vanlig i motorer som skal ha mye moment og ikke så mye fokus på turtall og hestekrefter. Harley Davidson leverer stort sett bare long stroke motorer i sine sykler. Endret 23. august 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 AM6 motor som sitter i Rieju, MotorHispania, Aprilia, Yamaha, Peugeot, og sikkert flere merker, unntatt derbi såklart. Am6 har 40,3 mm orginalt dim på stempelet, og 39mm i slag... regn sammen dette og du vil få ca 49,7cm3... "50cc" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå