Ditech Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Når man står på sidevei, og skal ut på hovedvei ala forkjørsvei. Man står altså å har vikeplikt, og skal f.eks til venstre. Da må det altså være klart fra begge kanter før man kjører ut. Når det er endel trafikk kan det være fordelaktig å legge seg på midten, altså kjøre ut i midten av veien å vente der, siden det sjelden er klart fra begge kanter samtidig. Da snakker vi altså om steder hvor det er midtrabatt og mulighet for å stå i midten uten å være i veien. Hva da, om du har bil bak deg... du kjører ut, stopper i midten for å vente. Bilen bak deg følger direkte etter, men blir stående å sperre fra biler som kommer fra venstre, siden jeg stoppet på midten. Hva da om bilen bak meg blir måket avgårde av en trailer som kom fra venstre? Jeg regner med han kan skylde seg selv, men det er mange som satser slik.... En annen ting er om jeg kjører direkte ut i krysset og til venstre i ett strekk som vanlig, i en luke, og bilen bak satser på at jeg hiver meg inn i luken, slik at også han kan følge etter, men at jeg kjører ut i luken og aksellererer rolig opp i rett fart, slik at den bilen som fulgte etter meg vil forstyrre de som allerede kommer på forkjørsveien? Han bak meg kan da finne på å bruke både lys og lydhorn... hehe... moro.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) "Følg etter effekten" er ganske farlig. Har hatt situasjoner hvor jeg har peiset full gass fra første gir ut i krysset med maks aksellerasjon, og likevel sett at det er ikke sjans, bilen som kommer bak MÅ bremse for meg... samtidig ser jeg i speilet.. det er biler som følger etter meg - Altså, det er da ikke min feil eller for den sak skyld din skyld i din situasjon; at noen bak følger etter. Det får da være deres problem. Så snart du har passert vikelinjen, så har de bak deg vikeplikt for deg. Folk i dette landet skjønner aldri hva et vikepliktskilt betyr virker det som. De kjørere etter "erfaring", og ignorerer totalt hva vikepliktskiltet innebærer. Endret 22. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Det er helt klart bilen bak som har ansvaret. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Når det er endel trafikk kan det være fordelaktig å legge seg på midten, altså kjøre ut i midten av veien å vente der, siden det sjelden er klart fra begge kanter samtidig. Da snakker vi altså om steder hvor det er midtrabatt og mulighet for å stå i midten uten å være i veien. 9339665[/snapback] Det kan koste deg dyrt: 4. kjøring med motorvogn, a) på eller over sperrelinje og/eller i sperreområde begrenset av heltrukken linje, skiltforskriftene § 22 og § 21 nr. 4 b) på fortau, sykkelfelt (skilt 521), gangveg (skilt 518), sykkelveg (skilt 520) og gang- og sykkelveg (skilt 522), trafikkreglene § 4 c) i strid med bestemmelsene om feltvalg ved svinging, trafikkreglene § 6 kr 3200,- Men det finnes enkelte veikryss som f.eks gamle E18 ved Sande, hvor man har avsatt plass til å kunne kjøre ut når det er ledig fra venstre, for der å kunne vente på trafikken fra høyre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det er da aldri sperreområde eller sperrelinje i et kryss hvor en lovlig kan kjøre ut. Dersom midtområdet (med fysisk sperre eller sperreområde) er bredt nok og opphevet i krysset er det da ingen lover som sier at en ikke kan kjøre ut og stå på dette området, så lenge en ikke hindrer eller forstyrrer noen som er på veien. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Nettopp nettopp... der det er plass tli å stå... det er ikke en eneste linje der jeg mener... ikke skravert felt heller... veldig mange steder man kan stå slik.... Uansett mange som ikke skjønner dette, og satser på å kaste seg etter deg. Om jeg tar det med ro da, så er det deres eget problem ja... alikevel kan man jo sitte igjen med litt skyldsfølelse om de bak deg skulle bli meiet i døden da.. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå