Left Blank Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Reglene burde ikke forandres her i web design forumet fordi de bruker stygt språk, men heller fordi nesten hver eneste nybegynner blir sur og fornærma etter "kritikk." Lenke til kommentar
Avean Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg ser muligheter ihvertfall, mye av designet er litt nytenking og det liker jeg. Liker spesiellt menyen med de store klare ikonene samt fargebruken og typografien på hovedsiden der. xaoc: Enig med kim her, det er ikke akkurat kritikk folk kommer med her. "jævlig stygt" sier ingenting til designeren. Istedet for at banneren er stygg vil jeg heller ha sagt at gradienten og tekstlogoen ikke helt passer sammen etter min mening. Men å bare hyle ut at "STYGT !" hjelper ingen som helst. Orker kun å vise ansiktet mitt i forumet her når jeg ser noe interessant og det er sjeldent. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg er jo i prinsippet enig med kim.. Det jeg sier er at man skal mentalt filtrere ut alle de stygge kommentarene og ta for seg hva de egentlig har av kritikk. Dette fordi å bruke tid på krangling er sløsing av tid, fokuser heller på designet sitt, også kanskje si ifra til moderator hvis du føler det blir for tettpakka. Lenke til kommentar
Flurry Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hvorfor bruke tid på noe som ikke er i nærheten av verd det? Nåværende versjon er mye bedre. Samme hvor mye du gjør med dette nye utkastet, er det langt ifra forbedring. Sats på de skarpe fargene du bruker delvis på den nåværende versjonen av siden din, samt hvit/lysegrå, det er nemlig pent. Jeg prøver faktisk å hjelpe deg her, og å kaste mislykkede utkast, som dette, er en del av læreprosessen. Begynn på nytt, det er det beste rådet jeg, eller noen, kan gi deg. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ærlig talt. Kritikken min er ikke ment som noe personangrep eller for å fornærme deg, men når du legger ut et design for å få tilbakemeldinger, så må du finne deg i å få ærlige tilbakemeldinger fra alle som ønsker å komme med dem. Jeg er 100% ærlig når jeg skriver kritikk til design, og jeg tror det er viktig å være direkte med synspunktene sine, og du velger jo selvfølgelig selv om du er enig eller uenig i kritikken folk kommer med. Ikke er jeg sur, og ikke er jeg irritert. Jeg er ærlig med hva jeg tenker når jeg ser på siden din. Jeg skriver ned mine førsteinntrykk, og jeg gir gjerne tilbakemeldinger på hva som kan gjøres annerledes når jeg føler det er verdt å bruke tid på det. I dette tilfellet mener jeg at det beste er om du rett og slett bare skraper designet ditt og starter på nytt, derfor prøver jeg å få deg til å forstå at du må tenke annerledes enn du gjør nå. Ta til deg det vi skriver - det er ikke vondt ment, men heller ment som en del av læringsprosessen som gjør deg til en god webdesigner til slutt. Hvis alle her fortalte deg at designet du la ut nå var kjempefresht og at du burde bygge videre på det, så hadde du ikke lært hva du gjør feil. Jeg forteller deg hva jeg mener du gjør feil - så du slipper å gjøre det på nytt. Hvis du absolutt vil ha en begrunnelse på alle punktene jeg har kommentert, så får du det her: - Fortsatt verdens styggeste header Du har valgt en grusom font med helt feil font-spacing, en grusom fargecombo (lilla/grå), og en grusom gradient. Det er rett og slett ikke noe som er pent med headeren, derfor bør du droppe den og prøve noe nytt. - Fortsatt stygge glows rundt alle lyse objekter Jeg kommer ikke unna dette punktet. Godt tenkt, du bør mye heller ha en svak border enn outer glow. Det lyser Photoshop-noob lang vei. - Fortsatt en lite attraktiv lilla/mørkegrå-combo Min subjektive mening - jeg synes virkelig ikke denne fargekombinasjonen var noe særlig. Jeg tror du heller bør satse på farger som går bra sammen med grå - f.eks. rød/oransjtoner. - Altfor mye leading i brødteksten Dette kommer man heller ikke unna. Kjør ned leading ("line-spacing") så det ikke blir så stort mellomrom mellom linjene. Når du har så mye leading som du har nå, så blir det vanskelig å lese teksten på siden din, og det bidrar til et veldig rotete preg. - Merkelig, inkonsekvent margin/padding rundt elementer får ting til å se veldig rotete ut Det er ingen unnskyldning at dette får vente til du koder designet. En skisse som legges ut her bør være så ferdig at vi kan se hvordan du har tenkt deg at det blir når du koder det, og når det er så rotete som det er, så er det vanskelig å se hvor pent det eventuelt ville blitt hvis du hadde tatt deg tid til å måle opp riktige bredder på elementer og riktig margin/padding. Ta deg god tid til å lage en skisse, så får du også god kritikk. Jeg føler at designet ditt er preget av kjappe, lite gjennomtenkte løsninger, og at du ikke har brukt nok tid på å gjøre jobben ordentlig. Derfor føler jeg heller ikke at det er verdt å gi så mye og så utdypet kritikk som jeg har gjort i dette innlegget. Ta til deg kritikken min, og gjør noe med designet ditt. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Takker for et godt og langt svar som beskriver godt hva du mener. Noen ting er jeg enig med deg i og andre ting er jeg ikke fullt så enig i. En god webdesigner vil jeg antageligvis ikke bli men målet mitt er å lage noe som er mulig å "selge" videre uten at jeg skal føle meg i dine normer uvel. Jeg vet jeg sliter kraftig når det gjelder bruk av farger og former men mener jeg blir bedre og bedre. Det at det lyser photoshop noob lang vei ut av meg var ikke bra. Siden jeg har brukt mye tid på å bruke det og ikke minst lære det. Vi snakker vel om 3-4 år. Men det er et kraftfullt program og jeg kan bare en liten brøkdel av det. Når det gjelder bruk av border og slikt så er det ting som jeg har forsøkt men syntes det ikke ble noe pent. Det er mulig jeg brukte feil kombinasjoner av farger og størrelser men smaken er som baken den er delt. Og jeg syntes det siste svaret ditt var tusen ganger bedre enn de to forrige. Jeg får trekke meg litt tilbake og forsøke å designe litt videre for jeg har tro på idéen min fortsatt. En annen ting jeg synes er morsomt er at det designet som jeg har var også "verdens dårligste". Kanskje jeg slo min egen "rekord" Takker iallefall for tilbakemeldingene dine Lokaltog. Kim... Lenke til kommentar
iernie Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Du legger altfor mange såkalte 'effekter' i siden som reflection og glow osv. Sånt er bare fint i små mengder og når det er utført svært elegant. imo Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Jeg er vel enig med deg i at det kanskje er mye effekter men synes ikke det har gått utover designet. Dog er jeg vel blitt enig i at "logoen"/banneret må gjøres noe med. Har begynt å kode designet for å se om det blir fint og om det i det heletatt er mulig. Dere kan se det på kimthomassen.net Skal forsøke å tone ned gradient i "hovedboksen" og se om det blir bedre. Takker i alle fall for tilbakemeldingene. EDIT: det ser dritt ut i IE 6.0 og er det noen som har noen løsning på hvordan jeg kan ha IE 6.0 og 7.0 samtidig. Hvordan ser det ut i firefox? Kim... Endret 15. september 2007 av kimthoma Lenke til kommentar
sparks Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hva har arkiv med gjenvinning å gjøre? Er det ikke stikk motsatt omtrent? Lenke til kommentar
Axel_S Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) slik ser det ut i firefox. kimt.bmp Endret 15. september 2007 av Axel_S Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Hva har arkiv med gjenvinning å gjøre? Er det ikke stikk motsatt omtrent? 9499800[/snapback] Hvorfor driver vi på med gjenvinning? For å bruke ting på nytt igjen. Hvorfor har vi arkiv? For å lese artikler på nytt igjen og/eller for å ha muligheten til å lese gamle artikler. Er ikke det noe av det samme? Synes ikonet passet veldig bra i denne sammenhengen. EDIT: Axel_S, takk for screenshot. Er fonten så hakkete eller er det filtypen som komprimerer den slik? Tenker da på at du lagret den i "bmp". Kim... Endret 15. september 2007 av kimthoma Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 1. Hvorfor heter det "mini Meny", og hvorfor er det skrevet slik? (Med stor 'm' i Meny) 2. Den headeren din er litt gyselig. Den uleselige løkkeskriften med refleksjoner i gradienten var nesten litt kvalmt. Ellers skal jeg også si at jeg liker idéen med de større ikonene i menyen og slikt. Men jeg lurer litt på forskjellen mellom menyene også. Hvorfor er det to menyer? Hva finner jeg hvor? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Tanken bak mini menyen er at jeg skal kunne legge til de mest "populære" kategoriene på websiden min. Få fremhevet disse på en slik måte at det blir enkelt for brukerne å navigere seg frem på siden. Grunnen til at jeg skriver mini med liten M er for å presisere at det er en "liten" meny. Idéen med det hele er å lage noe nytt som ikke jeg har sett tidligere i alle fall og for å gjøre noe orginalt på siden min. Når det gjelder banneret så blir jeg mer og mer enig med dere om at det kanskje ikke er så fint. Men jeg må bruke litt tid på å finne på en eller annen "logo" som jeg kan ha istedenfor. Tror det blir det neste. Men i helgen er det "damehelg" og har ikke tilgang til min egen pc og derfor kan jeg ikke jobbe videre med prosjektet. Men til uken håper jeg at det blir bedre. Kim... Lenke til kommentar
Flurry Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Menyen er lett synlig, det er ikke vits å repitere. Folk har sett ikoner før. Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hei Kim. Jeg ser det er noen ting du burde gjør noe med, men ser også at dette er et veldig fint design men det kan bli ganske mye bedre hvis du endrer på blandt annet: Logo fonten, den var virkelig ikke pen og helt upassende. Samme med fonten i "mini-menyen". Jeg tror kanskje en slags tahoma font kunne passet godt begge disse plassene. Lillafargen likte jeg heller ikke. Men de kan funke bedre hvis du bruker for eksempel to farger som går igjen forskjellige plasser på siden. Ellers syns jeg de store gråe ikonene med hover effekt var proffe. Det er noe av det du ialfall burde beholde! Likte ikke at du har så mørk bakrunn. Ble litt for mørkt etter min mening, men det tror jeg er delte meninger om dette. Tror du kan få en fin side etter hvert hvis du jobber videre. Lykke til! Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Logo fonten skal byttes ut. Men dette er egentlig et stort prosjekt hvor jeg skal gjøre en del php koding og slikt. Men ser deres tilbakemelding. Tenker litt på at jeg skal lage meg en logo som jeg kan bruke istedenfor. Må bare tenke ut hvordan jeg vil at den skal se ut. Når det gjelder valg av font i mini menyen min så lurer jeg på om du mener fonten på selveste "mini meny" teksten eller under ikonene? Jeg tror at jeg vil beholde den fonten slik den er siden den passer inn med idéen jeg har rundt artiklene mine. Når det gjelder mørk bakgrunn så er det et bevist ønske fra min side siden jeg har et design som er nokså lyst nå. Ønsker en forandring. Takker i alle fall for de tilbakemeldingene jeg har fått. Både positive og negative. Kim... Endret 15. september 2007 av kimthoma Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Hallo igjen Fint du skal bytte ut logo fonten. Jeg mente teksten "mini-meny" og "Mine artikler" ja. Syns de småe fontene matchet fontene i menyen så jeg har ikke noe mot dem nei ;P Høres spennede ut med ideene dine. Gleder meg til å se hva du får til Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er rimelig fersk innen webdesign selv, men ønsker allikevel å komme med noen tips til deg. 1. Less is more. En gradient er ikke bra før du nesten ikke legger merke til den. En god gradient manipulerer øyet ditt og får deg til å tenke at siden har flere dimensjoner enn bare to. Det samme gjelder effekter som outer glow, osv. De ser ikke bra ut før de ikke synes. 2. Bruk standard fonter. Hvis du ikke ønsker å bruke de standard fontene som finnes på PC-en bør du invistere i en GOD font. De fontene der ser ikke bra ut. Gode fonter koster penger og det er ikke uten grunn. 3. Kontrastene dine er ikke fine. Det lønner seg ofte å starte med en ganske nøytral bakgrunnsfarge. Sort er, som Lokaltog allerede har sagt, antaligvis den vanskeligste fargen å få til å se bra ut. 4. Har ikke studert koden din på siste siden du har kodet, men sleng på en display: block; i css'en. Når du har ikoner, så forventer folk å kunne trykke på dem. Jeg trodde ikke du hadde lagt ut linker fordi det ikke skjedde noe når jeg dro musa over ikonene. Ellers, så liker jeg ideen med den lille menyen din, men er dette virkelig nyttig? Mitt forslag er å lage hele menyen på denne måten, eller å droppe den helt. To menyer er egentlig ikke nødvendig med tanke på innholdet ditt. Husk at du egentlig bør legge opp en plan for innholdet først, for så å designe rundt. Her virker det som om du har fått en knakende god idè til design, for så å bare smelle på det innholdet som falt deg inn. Husk at innholdet på en side alltid vil være det viktigste. Et tips til deg er å høre på erfarne brukere som Lokaltog. Han veit hva han prater om når han snakker om marger, fonter og farger. Dette er ting middels designere/webdesignere ofte glemmer. Forskjellen på greie design og GODE design er ofte veldig små. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Er rimelig fersk innen webdesign selv, men ønsker allikevel å komme med noen tips til deg. 1. Less is more. En gradient er ikke bra før du nesten ikke legger merke til den. En god gradient manipulerer øyet ditt og får deg til å tenke at siden har flere dimensjoner enn bare to. Det samme gjelder effekter som outer glow, osv. De ser ikke bra ut før de ikke synes. Kommentar: Her er jeg enig med deg. Jeg ønsker å bruke minst mulig effekter og har tydeligvis ikke lyktes med dette. Vet egentlig ikke hvilken gradienter dere tenker på. Men er det logoen så skal jeg se på det. 2. Bruk standard fonter. Hvis du ikke ønsker å bruke de standard fontene som finnes på PC-en bør du invistere i en GOD font. De fontene der ser ikke bra ut. Gode fonter koster penger og det er ikke uten grunn. Kommentar: Det er brukt standard fonter og har og henvist til en oversikt lenger opp i tråden som faktisk bekrefter dette. 3. Kontrastene dine er ikke fine. Det lønner seg ofte å starte med en ganske nøytral bakgrunnsfarge. Sort er, som Lokaltog allerede har sagt, antaligvis den vanskeligste fargen å få til å se bra ut. Kommentar: Bakgrunnsfargen er ikke sort. Det er en veldig mørk grå farge. 4. Har ikke studert koden din på siste siden du har kodet, men sleng på en display: block; i css'en. Når du har ikoner, så forventer folk å kunne trykke på dem. Jeg trodde ikke du hadde lagt ut linker fordi det ikke skjedde noe når jeg dro musa over ikonene. Kommentar: Hmm dette skjønner jeg ikke? Hvilken browser er det du bruker da? I IE7 og Opera skal det iallfall skje noe når du beveger deg over ikonene. Og jeg har satt display block på dem. Ellers, så liker jeg ideen med den lille menyen din, men er dette virkelig nyttig? Mitt forslag er å lage hele menyen på denne måten, eller å droppe den helt. To menyer er egentlig ikke nødvendig med tanke på innholdet ditt. Kommentar: Om det er nødvendig med den lille menyen? Nei, men jeg vil forsøke å lage min egen vri på siden min. Husk at du egentlig bør legge opp en plan for innholdet først, for så å designe rundt. Her virker det som om du har fått en knakende god idè til design, for så å bare smelle på det innholdet som falt deg inn. Husk at innholdet på en side alltid vil være det viktigste. Kommentar: Er enig med deg i dette. Planen er jo lagt. Har ikke forandret noe i forhold til planen enda. Men som noen har sagt, planer er til for å endres. Et tips til deg er å høre på erfarne brukere som Lokaltog. Han veit hva han prater om når han snakker om marger, fonter og farger. Dette er ting middels designere/webdesignere ofte glemmer. Forskjellen på greie design og GODE design er ofte veldig små. Kommentar: Hører jo på hva han sier jeg. Men man trenger ikke alltid å være enig i det som blir sagt. Lykke til videre. Kommentar: Takk skal du ha 9503928[/snapback] Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 For meg virker det som du er mer interessert i å komme med kontrasvar enn å høre på kritikken folk kommer med. Når jeg sier at bakgrunnen din er svart, så mener jeg selfølgelig ikke #000000. Fargen er uansett for mørk. Det ser rett og slett ikke bra ut. Det er faktisk ikke om fonten du bruker er standard eller ikke som er relevant. Grunnen til at jeg kommenterer fonten er fordi den er utrolig lite pen. Jeg sitter på Firefox, nyeste versjon, og nei. Hover funker kun på teksten. Du trenger ikke være enig i hva som blir sagt? Selvsagt gjør du ikke det, men når du har fått ti innlegg som kritiserer fontvalget ditt og gradienten din, så er det kanskje en tankevekker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå