mcgroven Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Tidligere Sid Meier-kollega Bruce Shelley vil at utviklere skal spille mer på jobb. Les mer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Ja, det er ikke rent sjeldent jeg under spilling har hatt liknende tanker. Av og til kan man støtte på designervalg som som er helt uforklarlige. Noen ganger går det så langt at jeg lurer på om de faktisk har testet sitt eget spill Kamerastyringen, eller mangelen av den, i Ninja Gaiden er et prakteksempel. Der kunne man bare resette kameraet, høyre tommelstikke, som vanligvis brukes til kameraet, var ikke tatt i bruk. Heldigvis var dette fikset på i Black-utgaven, men jeg kan ikke fatte hvorfor dette ikke var med helt fra starten. Endret 22. august 2007 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
akarno Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Helt riktig som han sier vil jeg tro, men jeg regnet med at dette var noe alle spillutviklere gjorde? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Da trodde du feil tror jeg Hadde utviklere spilt mer hadde vi fått bedre spill, i fleste spill føler jeg det som utviklerne absolutt aldri har rørt ett spill før. Siden vi får servert så mye av det samme hele tiden. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Han kan vel ikke ha mer rett enn han har her. Veldig mange spill har mangler som helt garantert kommer av at de ikke tester sine spill godt nok. På dette området mener jeg Valve og Blizzard virkelig skiller seg ut. Dere andre utviklere bør høre på denne mannen. Eneste måten å finne feil i egne spill er å teste dem selv. Og gjerne også ta inn eksterne testere. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 haha, han så ut som en mega nerd og de har alltid rett Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Tror ikke problemet nødvendigvis at utviklerne ikke spiller/tester spill selv, men snarere mangel på tid til å teste. Mange lovende prosjekter får feil og mangler nettopp fordi de ikke får den tiden de behøver for å kunne gjennomføre den testingen de helt sikkert skulle ønske. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Et prakteksempel på spilltesting (playtesting på engelsk) finner vi i Half Life-serien, som TCi påpeker. Valve sier mye om arbeidsmetodene sine i utviklerkommentarene man kan finne i Lost Coast og Episode One (og sannsynligvis alle deres spill heretter). Det er en grunn til at Half Life-serien er klassifisert som en av de aller beste FPS-seriene hittil. Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 haha, han så ut som en mega nerd 9340011[/snapback] Første jeg tenkte Og ja, han har selvfølgelig helt rett! Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Enig med nerden og postene her. Er mange spill som ofte har små ting som alle vil være enig på at burde endres når du ser gjennom det, og som ofte er kjempe lett å ordne på. Men nå er jo spill også litt forskjellig fra musikk og slikt da, du må jo ganske langt ut i utviklingen før du kan begynne å teste spillet eller få deg et bilde av hvordan spillet skal være. Og sidenlenger tid bare betyr større kostnader og mulig større tap er det få utgivere som er villige til å gi utviklere tid til la alle som er med i teamet å teste spillet grundig og bruke tid på det. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 tingen er den at slikt som kamera og annet kan testes allerede når motoren er ferdig, etter det er det mest media som må på plass (grafikk, lyd osv) og dette kan legges til etter hvert som en spiller. er en klassisk regel innen programutvikling at en bruker det en lager. Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 http://www.wired.com/gaming/virtualworlds/...e/15-09/ff_halo Her er forresten en artikkel om Microsofts enorme lab for bl.a. spilltesting, vist gjennom Halo 3. Kanskje interessant lesning for noen av dere. Lenke til kommentar
Shifty Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Når jeg hører navnet Sid Meier får det meg til å ville spille Gettysburg og Pirates! Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 http://www.wired.com/gaming/virtualworlds/...e/15-09/ff_halo Her er forresten en artikkel om Microsofts enorme lab for bl.a. spilltesting, vist gjennom Halo 3. Kanskje interessant lesning for noen av dere. 9340888[/snapback] virker som om microsoft angriper game design på samme måte som gui design har blitt gjort i lengre tid der i gården (noe som forøvrig førte til den geniale drag og slipp koden som gjør at en flytter på samme partisjon, men kopierer mellom partisjoner som default). Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Spillutviklere - generelt folk i bransjen - hevder alltid at det er så mye knakende gode ideer i bransjen, at det ikke er det det er mangel på; og at det derfor er utrolig vanskelig å få seg jobb som spilldesigner (er jo mange som drømmer om denne jobben), uten å ha klatret seg opp en lang karrierestige, men hvorfor ser vi ikke da dette i praksis? Spør du meg så er det svært lite bra original IP i bransjen og vi ser det mer og mer i spillene som kommer, det meste er melking og oppfølgere, en sjelden gang i blant bare kommer det spill som f.eks Bioshock. Hvem er det forresten kommer med de få bra spillene? Jo, de små utviklerteamene, gjerne folk som har gått fra større firmaer og bestemt seg for å starte noe eget og lage kanskje drømmespillet sitt, som de har hatt i tankene mange år. Kanskje han har rett, kanskje utviklere spiller alt for lite, er for lite inspirert og lukker seg inne i en liten boble hvor de ikke ser trærne for skogen... Eller.no. Endret 23. august 2007 av BTK Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) designere er det nok av, kodere, grafikkere og audiofolk er det nok færre av. pokker og, selv dem som modder fps-er har blitt "pro". en trenger programvare for flere tusen bare for å vurdere å begynne nå for tiden. slutt på den tiden hvor en kunne modde med en tekst editor og ett dos program... Endret 23. august 2007 av hobgoblin Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Du sier også at det er nok av designere, det er mulig det er nok av dem, men det er tydeligvis veldig få av dem som er noe tess. Beviset? Bare se på de fleste spill som kommer ut. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 vel det tror jeg vil vel så mye kan takke investorer for. spillfirmaene har blitt så store at dem ikke ønsker å satse på en oppkomling med store ideer om å revolusjonere spillbransjen. sjansen for tap er bare alt for stor for dem som sitter på pengesekken. derfor blir det heller gulpet opp enda en "sure thing". samme greia er det i alle underholdningsbransjer. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Har verdt meget fornøyd med både Blizzard og Ensamble Studios sine titler, som jeg har spilt, opp igjennom årene. Mange av ES sine titler har nesten ikke vært patchet, Age of Kings II og tidligere, fordi stabiliteten og balansen har vært meget bra til å begynne med. I de senere titlene har det vært noe mere patching, men stort sett kun finpussing av balanse. Blizzard har jo også hatt en utrolig god support på sine spill, kom vel en 1.10 (usikker på versjonsnummeret) patch til Diablo I når Diablo II var gammelt Og kvaliteten på spillene dems er det også lite å utsette på. Så en liste over topp 20 meste solgte titler "for all time" for Usa og Japan, og Blizzard hadde ca 5 titler på den listen. Tror det er denne, gir i alle fall en god pekepinne på hvilke titler som har gjordt det bra. EA/Dice med Battlefield serien har vært i den andre enden av skalaen. De har rett i at flere titalls-/hundtalls tusen spillere vil oppdage flere bugs, svakheter eller ubalanser i løpet av en dag enn interne testere kan klare i løpet av en månded. Men med noen av de buggene EA/Dice har klart å slippe med sine patcher så kan man virkelig sette spørsmålstegn ved teste rutinene dems. Men de har blitt betraktlig bedre, da de gjør som mange andre og har åpne og lukkede beta utgaver av patcher og evt spill. Er nok ikke så dumt å benytte seg av all den frivilige "arbeidskraften" som internett tilbyr ved å ha "public beta" perioder/tester. Age of Conan ble jo nylig utsatt pga tilbakemeldinger fra betatestere. Ellers så har hobgoblin ett meget godt poeng, spill i dag koster flere millioner om ikke titalls milioner med doller å utvikle, risikoen å satse på noe nytt er litt for ofte for stor for de som sitter på pengesekken. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 vel det tror jeg vil vel så mye kan takke investorer for. spillfirmaene har blitt så store at dem ikke ønsker å satse på en oppkomling med store ideer om å revolusjonere spillbransjen. sjansen for tap er bare alt for stor for dem som sitter på pengesekken. derfor blir det heller gulpet opp enda en "sure thing". samme greia er det i alle underholdningsbransjer. 9346108[/snapback] Ja, helt enig, mye av skylden ligger der - pengene - folka med pengene har ikke baller nok til å satse på annet enn det sikre, i de aller fleste tilfellene. Men, med gode ideer og en bra utførelse av den så kommer også pengene, bare se på Bioshock, kommer nok til å tjene inn en del kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg