Gå til innhold

Konfiguere Sony 20" LCD SDM-S205F

BobCore

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt denne skjermen etter mange anbefalinger. Jeg regner med at de har rett, men det har jeg dessverre ikke fått testet ut enda.

Problemet er dette:

Man må gjøre en del manuelle instillinger og det er greit nok.

Men steg 1 er å velge meny å gå til meny valg "A (ikonet) - Screen". Her må man teste og gjøre noen forandringer. Problemet er at jeg ikke kan velge dette alternativet, det er inaktivt. Det samme er justeringer for å flytte skjermbildet. De 6 andre alternativene er aktive, men er ikke disse jeg skal bruke, i hvert fall ikke enda.

Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvorfor de er inaktive og hva som skal til for å få de aktive?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være grunnet bruk av DVI. Normalt mister man en del justeringer ved DVI som kan være nødvendig for å få et skarpt og velplassert bilde når man bruker VGA. Funksjoner som "AUTO" pleier også å være "avskrudd" over DVI.

Alt dette er normalt, og hvis det er noe du ikke er fornøyd med som ikke kan justeres fra skjermen skal du kunne justere dette via skjermkortets kontrollpanel hvor man f.eks. kan lage forskjellige profiler til ulike scenarioer.

ETC :) Sjekk eventuelt manual.

Lenke til kommentar

Vet jeg kunne søkt opp dette, men siden jeg skal spørre om mer så spør jeg om dette også: hva er DVI?

Har lest manualen veldig godt og har to ting jeg har stusset over:

- If you see “default monitor” in this window, your computer system does not have the DDC function (or if you connect using a “5BNC” RGB cable), you will need to install the necessary data from this disk to the Windows 95/98/2000/XP system to be able to get the best possible monitor performance.

Jeg ser default, men får ikke byttet her, de sier en løsning kan være å bytte til:

1. Choose [Control Panel] from the [start] menu, then double click the “Display” icon.

2. Select the “Settings” tab, then click “Advanced” on the right-bottom side of the dialog box.

3. Select the “Monitor” tab, click to mark “Hide modes that this monitor cannot display.” in the “Monitor Settings” field, then click [Properties].

4. Select “Driver,” then click [update driver].

Men får ikke huket av dette, altså inaktivt her også.

Den andre tingen:

Hva er DDC function?

Og takk for svar, forhåpentligvis så var det del 1 :)

Lenke til kommentar

Hva er DVI? Kjapt forklart så har du 2 måter å tilkoble skjermen selve skjermkortet på - enten VGA ("trapes-aktig" plugg, omtrent bredden på en USB plugg men dobbel så høy, analog overføring) eller DVI (mye bredere/kraftigere plugg, digital overføring og absolutt å foretrekke for LCD skjermer). VGA plugg/inntak på kabel/skjermkort kan være blåfarget, men vet faktisk ikke om dette er en standard å stole på :)

DDC, kommunikasjon mellom skjerm og skjermkort/drivere/software:

http://en.wikipedia.org/wiki/Display_Data_Channel

Lenke til kommentar

Da bruker jeg helt klart DVI.

Jeg så på linken og tydeligvis så har jeg ikke DDC, men hvordan kan jeg få det:

2. If you see “default monitor” in this window, your computer system does not have the DDC function (or if you connect using a “5BNC” RGB cable), you will need to install the necessary data from this disk to the Windows 95/98/2000/XP system to be able to get the best possible monitor performance.

Står at jeg kan laste det ned fra en disk, men denne disken har ikke jeg... Fulgte med en CD til skjermen, men eneste som kan lastes ned er ett program som kalles WinUtility som bare gir meg noen grå streker på skjermen, så kan jeg trykke end.

Noen ideer? Anyone?

Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med Sony support 3 ganger tror de at de fant ut av problemet. Måtte bruke VGA og ikke DVI kabel, da skjermen trengte analog tilkobling eller noe :)

Tester etterpå og poster svaret hvis jeg får fikset det, så hvis noen andre har problemet så har de i hvert fall løsningen.

Lenke til kommentar

Det at Windows ikke finner skjermen er ikke noe jeg ville bekymret meg for. Eksempel: På et ATi 9600PRO kort står det "N9" eller noe kryptisk etter at driverene er installert. I tillegg er oppløsningen gal over DVI (som kan fikses med litt småtweaking). På nVidia 7800GT kortet står det helt klart og tydelig "Plug and Play Monitor" i Display Properties, men selve driverene finner "photon20vision2".

Så lenge du får kjørt oppløsningen til skjermen på 60Hz har du ingen bekymringer! Skjermen trenger ingen "driver", strengt talt er det skjermkortet som driver skjermen.

Lenke til kommentar

Mye info på kort tid her :)

Men nå funker i hvert fall alt som det skal. Byttet til VGA kabel og fikk justert så bildet ble bra og fikk satt oppløsningen til 1600*1200.

Etter jeg fant skjermkort driveren så var hakkingen borte når jeg scrollet.

Takk takk.

Endret av BobCore
Lenke til kommentar

Ikke for å lage mer krøll i livet ditt, men den kan være verdt å merke seg at forskjellen mellom DVI og VGA kan være relativ stor med tanke på skarphet og bildestøy :) Ikke akkurat øynefallende, men stor nok til at man gjerne vil kjøre DVI hvor enn man kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...