Gå til innhold

Stoppet i Politi kontroll:P


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ble stoppet i politi kontroll istad. Jeg har en Sym Jet Scooter, 50 kubik. Anyway jeg tror den er litt trimmet (blomberinga er fjernet tror jeg). Jeg er litt usikker siden det er ikke jeg som har gjort det i så fall, men eieren før meg. Altså jeg ble bedt om å gjøre en avtale med biltilsynet for å sjekke om den er trimma.

 

Vis det er trimmet, er jeg da sikra 4000 + i bot? :p

Endret av Hawkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke værre enn å skru den original før du viser den. Har du ikke peiling selv er det allikevel garantert billigere å få et verksted til å gjøre det enn å få 4200 i bot.

 

Men hvor fort går den? Du merker jo lett om den er trimmet :p

9338903[/snapback]

 

Jeg har planer om å bytte potte, men er litt usikker på deres reaksjon vis jeg plutselig kommer med ny potte:P.

 

Den går maks 64 på strak mark.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke værre enn å skru den original før du viser den. Har du ikke peiling selv er det allikevel garantert billigere å få et verksted til å gjøre det enn å få 4200 i bot.

 

Men hvor fort går den? Du merker jo lett om den er trimmet :p

9338903[/snapback]

 

Jeg har planer om å bytte potte, men er litt usikker på deres reaksjon vis jeg plutselig kommer med ny potte:P.

 

Den går maks 64 på strak mark.

9339668[/snapback]

Vel, at du har byttet potte har ingenting å si. Poenget er enkelt og greit at du skal møte opp med en sykkel som ikke er trimma.

Lenke til kommentar
Jepp, men potta må være EU-godkjent.

9341411[/snapback]

ei potte må da ikke være EU godkjent, den må bare ikke gjøre at lyden fra mopeden overstiger et vist desibelnivå(90 lurer jeg på) eventuelt så skal det være E/CE godkjent. har ingen ting med EU som organisasjon å gjøre det(sånn som jeg har forstått det).

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
ei potte må da ikke være EU godkjent, den må bare ikke gjøre at lyden fra mopeden overstiger et vist desibelnivå(90 lurer jeg på) eventuelt så skal det være E/CE godkjent. har ingen ting med EU som organisasjon å gjøre det(sånn som jeg har forstått det).

9341461[/snapback]

Det er også en god ide å ikke ha en trimpotte.

 

Hvis du kjøpte peden av en forhandler, og du ikke har gjort noe med den, kan du bare ta den med tilbake dit, og be de sette på en orginal potte elns, de har tross alt ikke lov til å selge trimmede mopeder.

Lenke til kommentar
ei potte må da ikke være EU godkjent, den må bare ikke gjøre at lyden fra mopeden overstiger et vist desibelnivå(90 lurer jeg på) eventuelt så skal det være E/CE godkjent. har ingen ting med EU som organisasjon å gjøre det(sånn som jeg har forstått det).

9341461[/snapback]

Det er også en god ide å ikke ha en trimpotte.

 

Hvis du kjøpte peden av en forhandler, og du ikke har gjort noe med den, kan du bare ta den med tilbake dit, og be de sette på en orginal potte elns, de har tross alt ikke lov til å selge trimmede mopeder.

9341504[/snapback]

det har de vel, det er ikke et verksted/forhandlers ansvar hva en kunde ønsker å gjøre med kjøretøyet sitt.

dette er noe som har vært oppe og diskutert mye angående biler i det norske samfunn. det er eiers/brukers ansvar å snakke med biltilsynet for å få registrert kjøretøyet med riktig antall hestekrefter.

så lenge en forhandler informerer om at den er trimmet når den selges så bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
det har de vel, det er ikke et verksted/forhandlers ansvar hva en kunde ønsker å gjøre med kjøretøyet sitt.

dette er noe som har vært oppe og diskutert mye angående biler i det norske samfunn. det er eiers/brukers ansvar å snakke med biltilsynet for å få registrert kjøretøyet med riktig antall hestekrefter.

så lenge en forhandler informerer om at den er trimmet når den selges så bør det ikke være noe problem.

9341537[/snapback]

Jeg har ikke sagt at det er selgerens ansvar hva kunden gjør med den, Men hvis sykkelen er trimmet, og forhandler/selger ikke har oppgitt dette, dvs at nåværende eier ikke vet om at sykkelen er trimmet, skal han da betale en eventuell bot?

 

Hvis jeg kjøper en ny moped fra en forhandler, regner jeg med at den ikke er trimmet.

Har også fått beskjed fra to verksteder, at de ikke kunne levere tilbake sykkelen min i "ulovlig" tilstand. dvs at de måtte fjerne all trimmen min, og andre ikke godkjente ting.

Lenke til kommentar
ei potte må da ikke være EU godkjent, den må bare ikke gjøre at lyden fra mopeden overstiger et vist desibelnivå(90 lurer jeg på) eventuelt så skal det være E/CE godkjent. har ingen ting med EU som organisasjon å gjøre det(sånn som jeg har forstått det).

 

er den CE godkjent er den også EU-godkjent

 

;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det er selgerens ansvar hva kunden gjør med den, Men hvis sykkelen er trimmet, og forhandler/selger ikke har oppgitt dette, dvs at nåværende eier ikke vet om at sykkelen er trimmet, skal han da betale en eventuell bot?

 

Hvis jeg kjøper en ny moped fra en forhandler, regner jeg med at den ikke er trimmet.

Har også fått beskjed fra to verksteder, at de ikke kunne levere tilbake sykkelen min i "ulovlig" tilstand. dvs at de måtte fjerne all trimmen min, og andre ikke godkjente ting.

9341619[/snapback]

ja det er jeg helt enig i at du kan regne med, går vel på det som heter selgers opplysningsplikt mot kundes spørreplikt, men vil si du har en fornuftig antagelse vis en moped selges med skilter så er den ikke trimmet(med mindre du har spurt om å få den solgt med fjernet plompe e.l.).

 

vet ikke om det finnes noen spesielle regler for dette med moped og trimming, men sånn som det funker i forbindelse med bil og slikt så har det ingentingt et verksted har noe med om du har trimmet den eller ikke. men kan ha noe med at det det ikke er moped lengre vis den er trimmet men blir vel en lett motorsykkel.

det siste her er bare noe jeg resonerer i hodet mitt og trenger ikke stemme med virkeligheten :p

 

er den CE godkjent er den også EU-godkjent

 

;)

9341622[/snapback]

 

teknisk sett nei. den er CE godkjent. vel sånn er det iallefall det har blitt forespeilet på andre fora her jeg har kikket på og andre mennesker jeg har snakket med IRL. er forsåvidt mulig vi snakker rundt værandre. jeg mener at man ikke kan si at E/CE godkjenning er det samme som godkjent av EU da sånn som jeg har forstått det er det en egen organisasjon. vis ikke hadde det vel vært EU merket?

samme som ISO godkjenning gjøres av ISO organisasjonen.

igjen sånn som jeg har forstått det.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
teknisk sett nei. den er CE godkjent. vel sånn er det iallefall det har blitt forespeilet på andre fora her jeg har kikket på og andre mennesker jeg har snakket med IRL. er forsåvidt mulig vi snakker rundt værandre. jeg mener at man ikke kan si at E/CE godkjenning er det samme som godkjent av EU da sånn som jeg har forstått det er det en egen organisasjon. vis ikke hadde det vel vært EU merket?

samme som ISO godkjenning gjøres av ISO organisasjonen.

igjen sånn som jeg har forstått det.

 

alle varer som importeres til et EU-land fra et ikke-EU-land må godkjennes i henhold til krav EU har satt. les mer om CE-merking her

Lenke til kommentar

@stich_it

En bil har EU kontrollen. En moped har ingen kontroll, og da er sikkert verkstedene pliktet til å levere ut mopeden i lovlig stnd hvis de skal fikse noe.

 

På min ville de til og med skifte girpedalen min, siden den var ulovlig sa de...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...