chma Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Fram til film og plate selskapene vil høre på oss forbrukere så vil kopieringen bare fortsette og fortsette det er helt sikkert. Jeg syns ikke dette er ye på kanten av noen retningslinjer, men det er jo opp til øyet som ser. Og til han/hun som mente vi var for anti amerikanske, er du amerikaner eller noe sånt siden du maser om det, vi er ikke nødevendigvis i mot landet, men noen selskaper som tror de har verdensmakt, men har de det.......... ellers så kjøper jeg faktisk musikk og dvd filmer, men det er jævlig irriterende å betale så mye som vi gjør idag. Eter hva jeg kan se å spilelr de fleste filmer inn alt de de kostet å lage mens de går på kino og vel så det, så derfor burde de klare å kutte prisen med 50% uten å merke noe, da bør man også kutte unødvendige mellom ledd som gjør produktene mye dyrere. Ca det sammme gjelder for cder. Men de har bare å takke seg selv, og fortjener at det svir litt for at de ikke var frampå nok i utviklingen og dermed kunne de ha hatt feks. napster som sikkelig betalings tjeneste, med film og. Tror faktisk en del av oss som laster ned vill betalt for det hvis prisen gikk ned og tilgjengeligheten gikkk opp. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 i know. Det er bare å stå på folkens. Trading har blitt en del av livet mitt! Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 problemet mitt er for så vidt ikkje prisen på CD'er, sidan eg handlar hjå platekompaniet.. ligger mellom 100-150 kroner per cd.. heilt ok :-? men når platebransjen vil hindre meg i å brenne ein kopi, eller legge CDen inn på dataen.. då vert eg forbanna problemet er ikkje at folk kopierer CDane dei kjøper, men at folk lastar ned musikken på nettet... i staden for bør platebransjen ta i bruk ny teknologi til sin fordel.. lage heimesider med musikkvideoar, tekstar, bilder, forum osv og innlogging ved hjelp av passord som følger med CD'ane... :wink: Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 problemet mitt er for så vidt ikkje prisen på CD'er, sidan eg handlar hjå platekompaniet.. ligger mellom 100-150 kroner per cd.. heilt ok :-? men når platebransjen vil hindre meg i å brenne ein kopi, eller legge CDen inn på dataen.. då vert eg forbanna problemet er ikkje at folk kopierer CDane dei kjøper, men at folk lastar ned musikken på nettet... i staden for bør platebransjen ta i bruk ny teknologi til sin fordel.. lage heimesider med musikkvideoar, tekstar, bilder, forum osv og innlogging ved hjelp av passord som følger med CD'ane... :wink: skal faktisk si meg enig idette, selv om jeg syns 150 er noen kroner for dyrt, men det er jo bare en prinsipp sak. Og som du sier så burde plateselskapene hatt websider for nedlastning av mp3 hele cder, musikkvideoer osv. de kunne tjent masse på dette, men det er de jo dumme nok til ikke å gjøre. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Er enig med deg StudInc når det gjelder rettighetene på cd- og dvdplatene.. Kvaliteten på en orginal cdplate mye bedre enn mp3 og andre formater.. Dette merker man ikke noe særlig når man sitter på pcen, men dersom folk har hi-fi/hjemmekino anlegg (som musikk og film er ment for) er det uaktuellt å laste ned og brenne mp3'er.. I det hele tatt har dette med nedlasting av musikk mot betaling et meget begrenset målgruppe.. Video on demand og andre ting blir kanskje mer aktuellt i fremtiden når linjene blir raskere.. Dessuten tror jeg ikke plateselskap/musikere vil gi ut musikken sin i mp3 format da dette reduserer kvaliteten.. og hvis man skal laste ned ukomprimerte lydfiler tar dette enormt mye plass.. Fatter ikke problemet.. jeg synes det er helt greit sånn som det er nå.. og hvis du ikke vil betale 149,- for en cd kan du vente til den kommer på nice price til 89,- Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 men når platebransjen vil hindre meg i å brenne ein kopi, eller legge CDen inn på dataen.. då vert eg forbanna Du har fortsatt etter norsk lov tillatelse til å båda te backup av cdene dine og legge dem inn på pcen. Det platebransjen har problemer med er at du deler det med alle andre, ikke at du legger det inn på pcen. Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Er enig med deg StudInc når det gjelder rettighetene på cd- og dvdplatene.. Kvaliteten på en orginal cdplate mye bedre enn mp3 og andre formater.. Dette merker man ikke noe særlig når man sitter på pcen, men dersom folk har hi-fi/hjemmekino anlegg (som musikk og film er ment for) er det uaktuellt å laste ned og brenne mp3'er.. I det hele tatt har dette med nedlasting av musikk mot betaling et meget begrenset målgruppe.. Video on demand og andre ting blir kanskje mer aktuellt i fremtiden når linjene blir raskere.. Dessuten tror jeg ikke plateselskap/musikere vil gi ut musikken sin i mp3 format da dette reduserer kvaliteten.. og hvis man skal laste ned ukomprimerte lydfiler tar dette enormt mye plass.. Fatter ikke problemet.. jeg synes det er helt greit sånn som det er nå.. og hvis du ikke vil betale 149,- for en cd kan du vente til den kommer på nice price til 89,- tja, hvis du sitter på anlegg til noen 100000, så er det mulig at du hører forskjell, men feks. mp3 i 320bit skal det mye til før du hører forskjell. Selvfølgelig avhenger jo dete av hvem og hva som lager filene. 150 er fremdeles for mye for en cd syns nå jeg, men veldig mye er det jo ikke. Men hvis man skal kjøpe en del cder i året blir det penger, det samme gjelder jo dvder.... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Tror ikke det er noen gruppe her som kan omtales som "oss forbrukere"... Massene er som kveg. De kjøper det som er på TV2 reklamen og vet verken hva RIAA eller P2P er. Hadde jeg eid et top 5 plateselskap hadde jeg gjort akkurat som dem. Vært medlem i RIAA, det er den kortsiktige(2 til 4 år) måten å tjene mest mulig penger på. Produser billig dritt med populære tenåringsartister som man svindler, massiv promotering ved hjelp av betalt radio og i tv og dyre cd'er. Forbrukerne går fem på uansett. Det er mulig å drive på en annen måte slik at artistene får bedre betalt, men det krever andre typer musikk og involverer ikke plateselskapene i så stor grad i kontantstrømen så det kommer neppe til å skje med det første. Så lenge forbrukerne kjøper det som kommer fra de store plateselskapene, det gjør de, kommer systemet til å fortsette slik det er i dag. Lenke til kommentar
QTC Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Helt enig chma "Hellig krig " mot disse RIAA Tulllingene :wink: foresten her er en tråd jeg startet om "samme" tema http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=81144 Lenke til kommentar
bkak Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Palladium og RIIA er hatsobjekter, men er det så ille? Palladium vil brytes, hackere finner alltid en måte for oss som er litt mer proffe enn de som handler på el-kjøp. Noe annet som man bør tenke på er om musikken "din" påvirkes av kopibeskyttelser... Kanskje vi blir saksøkt hvis vi kopierer Britney, men seriøst, hvem hører på henne og alle de komersielle popartistene her på forumet? Ikke mange... Gidder artistene dine å kopibesktte seg mot pirater, eller er de for lite pop til det? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 tja, hvis du sitter på anlegg til noen 100000, så er det mulig at du hører forskjell, men feks. mp3 i 320bit skal det mye til før du hører forskjell. Selvfølgelig avhenger jo dete av hvem og hva som lager filene. Nei du trenger ikke et annlegg til 100k får å høre forskjellen mellom mp3 320 og wave. Har du en cd med en artist som du liker bra og samme artisten i mp3 320. Så kan du teste selv og finne ut om du hører forskjellen på din pc først, så stereo annlegget ditt etter på. Mp3 320kbps og vanlig cd er over 1400kbps så ved normalt annlegg bør du høre foskjellen, til og med på en pc bør du det? Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 tja, hvis du sitter på anlegg til noen 100000, så er det mulig at du hører forskjell, men feks. mp3 i 320bit skal det mye til før du hører forskjell. Selvfølgelig avhenger jo dete av hvem og hva som lager filene. Nei du trenger ikke et annlegg til 100k får å høre forskjellen mellom mp3 320 og wave. Har du en cd med en artist som du liker bra og samme artisten i mp3 320. Så kan du teste selv og finne ut om du hører forskjellen på din pc først, så stereo annlegget ditt etter på. Mp3 320kbps og vanlig cd er over 1400kbps så ved normalt annlegg bør du høre foskjellen, til og med på en pc bør du det? dette kommer jo ann på hvem som lager filen og om det er et sikkelig program, men vet at det går å høre forskjell på noen. Men for ren hifi, cd knuser alt, men jeg bruker mp3 til "pcmusikk" og mp3 spiller ellers er det cd av flere grunner.... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Helt enig! Last ned for harde livet! =) To Tårn på vei til PC'en min nå =) Skal jo seff kjøpe når den kommer ut i collectors edition da, men den er jo svindyr da... Men, den er neeesten verdt de pengene da =) Helt enig jeg også, gjør det samme jeg også Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 .... Gef: Kan du gjøre signaturen din mye mindre? Det slitsomt å ha åtte linjer søppel som ikke er relevant for tråden, og atpåtil formatert med fet stil. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 .... Gef: Kan du gjøre signaturen din mye mindre? Det slitsomt å ha åtte linjer søppel som ikke er relevant for tråden, og atpåtil formatert med fet stil. Nei han trenger ikke lage den mindre, men slutte å vise den ved alle postene sine, det er unødvendig. Skulle eg gjort det med alle mine poster ville det blitt veldig lange poster gitt? Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Helt enig! Last ned for harde livet! =) To Tårn på vei til PC'en min nå =) Skal jo seff kjøpe når den kommer ut i collectors edition da, men den er jo svindyr da... Men, den er neeesten verdt de pengene da =) Helt enig jeg også, gjør det samme jeg også Ringenes Herre er hellig. Det laster man ned og 8mnd. senere, når DVD'en kommer kjøper man den. Helt enig i at RIAA er noen drittsekker som tror de eier verden... BTW: HVor laster dere ned TTT? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Fildeling er jo en av grunnane til at CD/DVD/Spillprisen er så høg då, og at norge er generelt ganske dyrt å leve i, per definisjon er vi U Land. I det siste har diverse meiningsmålinger vist at det har blitt meir populært å eige ekte vare framfor en billig kopi, som kanskje er positivt for markedet. Omtrent alt som blir solgt av (multi)media her i landet er overprisa, men vist alle hadde kjøpt orginale varer istede for å laste dei ned/få dei brent av andre, kan det hende at prisane hadde sunke? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Omtrent alt som blir solgt av (multi)media her i landet er overprisa, men vist alle hadde kjøpt orginale varer istede for å laste dei ned/få dei brent av andre, kan det hende at prisane hadde sunke? Nei vil da ikke si at det er spesielt dyrt med multimedia som selges her i norge, har du noen gang vert i utlandet og sett at det er sååå mye billigere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå