chma Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Dette begynner å bli et "hett" tema i disse dager hvor RIAA tror de har makt over hele verden. Mitt spørsmål er hvem i helvette tror de åndssvake personene som jobber i Riaa at de er. De er makt syke jævler for å si det mildt. Spør du meg for de bare som fortjent, hadde de vært smarte og ligget i forkant av utviklingen hadde de lansert tjenester der man lovlig kunne laste ned filmer/mp3, men neida dette vil man ikke ha, de vil heller selge dvder til over 300kr stykket og cder til 200, er det rart vi laster ned og brenner så det lukter svidd? NEI. Og vår måte å "aksjonere" på er å laste ned enda mer, og det må vi fortsette med til de inser at de har tapt og tilpasser seg oss kunder og ikke slik de vil, kunden har alltid rett! Men nå vil de ta fra oss muligheten til å lage private kopier, legge musikk over på maskin/mp3 spiller osv, merkelig som de tar seg til rette på en måte som krenker våre rettigheter til de grader. Det er vel ikke for mye tankevirksomhet i hodene til plate og filmselsakpene, helt dødt mener nå jeg de kommer sikkert til å få laget et virus som ryktet sier og de liker jo generelt å ødelegge. For å ta et par eksempler, hvis jeg ser en film på kino og syns den var fet så kan jeg jo kjøpe den, men hvorfor skal jeg betale 300 kr for den selv om jeg syns filmen var kul. Det samme gjelder for cder, noen liker du og vil kjøpe, men 200kr er for drøyt for en cd! Det finnes over hodet ingen grunner til å holde noen slike priser, ikke en eneste en. Hvis filmen spiller på kino inn nesten en milliard så skal vi legge igjen enda noen milliarder i lommene på skuespillere osv som de slett ikke fortjener, for de fjortjener ikke inntekter på flere hundre millipner for noen få filmer på et år, de kunne halvert prisen på dvd og musikk, da hadde de nok solgt en del mer, men neida, man har den samme ukulturen, press prisene høyest mulig. Jeg har nok kjøpt en del dvder opp gjennom årene, men syns prisen er vanvittig, man lyden man får i et hjemmekino anlegg kan ikke sammenlignes med divx etc. men utover dette så har jeg lasta ned filmer jeg har selv og visa versa (eller hvordan det skrives). Er jeg helt alene når jeg på en måte oppforder alle til å laste ned lovlig og ulovlig for å vise at de ikke kan stoppe oss, men heller må høre på oss forbrukere slik at vi for det som vi vil, igjen, kunden har alltid og det er rart de ikke innser at de ikke kan vinne.... Christian Keep up the filesharing! Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Keep it up! Enig me deg! Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Argumentet deres er jo at om det ikke blir fildeling og kopier, kan de senke prisene. Men kommer de til å gjøre det? Neppe. Vi må KJØRE på! Jeg laster for harde livet. Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Personlig laster jeg ned bare for å se eller høre ting eller teste spill. Er det en kul cd/film/spill, så kjøper jeg den/det! Men jeg liker det at jeg kan teste varen før jeg går til innkjøp. Dette gjelder spesielt spill som er forbanna dyrt! Jeg kunne aldri tenke meg å ha en brent CD i samlingen min, eller utbrente VCDer i DVDsamlingen min. Er ting bra, så støtter jeg det og kjøper det. Filmindustrien er det jeg støtter minst da, for de får inn mer enn nok penger på kinovisning. Musikere er det verre med. Det er bare de store hitmusikerene som tjener mye penger. De som lager bra musikk (etter min smak) tjener faktisk ikke så forbanna mye. Det var forresten sykt mye du betalte for DVDene dine. Hvis du betaler over 300,- for DVDene dine, så handler du på feil plass! Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Personlig laster jeg ned bare for å se eller høre ting eller teste spill. Er det en kul cd/film/spill, så kjøper jeg den/det! Men jeg liker det at jeg kan teste varen før jeg går til innkjøp. Dette gjelder spesielt spill som er forbanna dyrt!Jeg kunne aldri tenke meg å ha en brent CD i samlingen min, eller utbrente VCDer i DVDsamlingen min. Er ting bra, så støtter jeg det og kjøper det. Filmindustrien er det jeg støtter minst da, for de får inn mer enn nok penger på kinovisning. Musikere er det verre med. Det er bare de store hitmusikerene som tjener mye penger. De som lager bra musikk (etter min smak) tjener faktisk ikke så forbanna mye. Det var forresten sykt mye du betalte for DVDene dine. Hvis du betaler over 300,- for DVDene dine, så handler du på feil plass! tja, for en ny dvd koster det nesten så mye. Når det gjelder musikk, vet at ikke alle tjener like mye, men ha må det kuttes mellom ledd, plateselskapene skulle gått sammen om å lage en verdens omspennende kjede, og senke prisene, men her skal det ikke mange kronene før man sier det er ok, ellers er det rart de ikke kommer fildelingen i forkjøpet, da hadde de tjent store penger! Samme gjelder spill til pcer, men filmer og musikk er verst. Og jeg sier ikke at ikke musikere skuespillere ikke skal tjene penger på det, men de kunne gjort dette på en mye mer effektiv måte og jeg skulle ikke vært hard å be om man kunne lasta ned musikk/film lovlig med betaling, de fortjener jo en slant for det arbeiet de gjør. Så frem til de inser det så må vi sette hardt mot hardt, vi skal vinne denne "krigen"! Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Kanskje vi skulle kapre ette eller annet og krasje det inn i RIAAs hovedkvarter Som en trehjulssykkel f.eks Helt ærlig så tar RIAA seg stadig vann over hodet. De begynner å gå meg på nervene. Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 CHMA: Problemet med et verdensomspennede selskap/kjede som gjorde alt, er at kun den elendige hitmusikken hadde blitt gitt ut, og den bra musikken, som nødvendigvis ikke er så kommers, hadde ikke blitt gitt ut fordi de ikke hadde tjent nok på det. "Dessverre, dere kan ikke få gi ut noen plate, for den kommer ikke til å selge en million. Kom tilbake med noe skikkelig elendig pop som setter seg i ørene på folk, så skal vi se hva vi kan gjøre" Tåpelig argument vil jeg si. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Helt enig! Last ned for harde livet! =) To Tårn på vei til PC'en min nå =) Skal jo seff kjøpe når den kommer ut i collectors edition da, men den er jo svindyr da... Men, den er neeesten verdt de pengene da =) Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Må si meg enig med Tigern.. Fildeling er en bra måte å teste/se/høre nye produkter.. for min del har dette økt cd-kjøpet betraktelig.. "Fildelingsproblemet" er vel egentlig ikke så gale.. hvis noen finner noe musikk de liker kjøper de som regel det orginalt fremfor å ha mp3'er full av feil som en eller annen tulling har rippet.. Dette er enda mer vesentlig DVD ripping.. Spill derimot er et større problem, men ikke for multiplayer spill som er avhengig av cd-key for å funke online.. Ormeviruset som RIAA ble påstått å stå bak blir benektet av dem selv.. les her: ITavisen.no Kopisperring av CD plater og andre virkemidler tror ikke jeg er den rette måten å gjøre det på.. De får rett og slett finne seg i at folk kopierer.. Tror ikke de hadde solgt mer dersom fildeling ikke eksisterte. Når det gjelder deg chma så høres du ut som en drittunge som ikke vil betale for noenting! Plate- og Filmbransjen setter prisen til det folk er villig til å betale.. dette er en helt naturlig del av markedsføringen og skulle bare mangle.. Du kjøper et produkt som folk har brukt år på å lage, og så forventer du at du skal kunne kjøpe det på rimi til 49,90? Det er helt latterlig.. tror ikke du hadde kjøpt DVD'er og CD'er selv da.. PS! Hvordan kan du være en forbruker når du ikke kjøper noe? Det med at de ulike aktørene i film- og CDbransjen skal gå sammen er et talentløst forslag.. Hva tror du det er som senker prisene her i verden? Er det fri konkurranse eller monopol? Og tilslutt en kommentar til hvor mye penger diverse film- og plateselskap tjener.. hva bryr det deg? Disse "share the wealth" folkene er latterlige.. sett deg inn i hvordan ting fungerer før du kommer med "jeg vil ha ditt og datt gratis, og driter i hvem som har laget det og hvor mye arbeid de har lagt i det" kommentarer.. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 CHMA:Problemet med et verdensomspennede selskap/kjede som gjorde alt, er at kun den elendige hitmusikken hadde blitt gitt ut, og den bra musikken, som nødvendigvis ikke er så kommers, hadde ikke blitt gitt ut fordi de ikke hadde tjent nok på det. "Dessverre, dere kan ikke få gi ut noen plate, for den kommer ikke til å selge en million. Kom tilbake med noe skikkelig elendig pop som setter seg i ørene på folk, så skal vi se hva vi kan gjøre" Tåpelig argument vil jeg si. ta f.eks. madonna, som ble sendt tilbake til studio, for platen hun hadde produsert (vel - det var vel produsenten - la gå) antakelig ikke hadde solgt nok - ikke var kommers nok !! men det er ikke så enkelt å si "ta backup av egne dvd'er". dvd'ene er kjøpt under forutsetning om hvordan de skal brukes... om det er fornuftig : NEI !! men vi kjøper dem alikevel (uten å lese det som er skrevet med liten skrift, eller studere forskrifter som er referert til - som er amerikanske og ikke gjelder uten videre i norge. det siste er noe som amerikanere har problemer med å skjønne : at deres lover og regler ikke gjelder utenfor deres landegrense.... jaja, nok om det :wink: Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 er ikke sikker, men det man kjøper er vel egentlig en lisens til å se filmen på DVD spiller... mediet/bundelen er tilnærmet verdiløst? Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 CHMA:Problemet med et verdensomspennede selskap/kjede som gjorde alt, er at kun den elendige hitmusikken hadde blitt gitt ut, og den bra musikken, som nødvendigvis ikke er så kommers, hadde ikke blitt gitt ut fordi de ikke hadde tjent nok på det. "Dessverre, dere kan ikke få gi ut noen plate, for den kommer ikke til å selge en million. Kom tilbake med noe skikkelig elendig pop som setter seg i ørene på folk, så skal vi se hva vi kan gjøre" Tåpelig argument vil jeg si. jojo, men da må man ha evnt høyere pris på dette. Men problemet er vel hovedskalig at det er for mange ledd fra produsent til forbruker, man kan redusere dette med hvertfall 70%, men cder som man ikke får slogt mange av vil jo bli dyrere. Men som noen nevner her, Amerikas lover gjelder ikke i norge eller noe annet land i verden. I norge har vi ikke lover som forbyr noe av dette, de nye eu lovene er ikke skrevet under enda, men det driter jo vi i, vi laster jo mer ned for det og det må vi fortsete med til de taper så mye at de hører på oss ikke bare lomme boka si...... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 vil tru dette er heilt på kanten av det tillatte i henhold til retningslinjene... men, men.... først av alt: fildeling er kommet for å bli.. film-/platebransjen vil aldri klare å stoppe dette.... (ikkje før palladium er eit faktum... *grøss*) men i staden for å ta i bruk ny teknologi, gjer bransjen alt for å holde ting ved det gamle.. punkt to: "alle" vil heller ha orginal vare... spørsmålet er kor mykje overpris ein er villig til å godta... når bransjen nå vil hindre meg som forbrukar i å kopiere ein cd eg har kjøpt, då svarar eg med å laste ned musikken frå nettet! med andre ord mistar dei (enda) fleire kundar ved å stoppe ting som folk meinar dei har rett til.. som at eg meinar eg har rett til å kopiere ein cd til bilen, og til å legge den inn på dataen... punkt tre: den store styggen ulven er verken skuespillerane eller musikkarane, men selskapene bak... sjølv om dei tjenar _meget_ godt er det ikkje dei som tjenar mest.. alexf: sjølvsagt bryr det meg kor mykje bransjen tjenar!! det er ingen som har sagt at dei ikkje skal få betalt, men sidan dei vil ta blodpris av meg for ein cd/dvd er vel kanskje fornuftig at dei har "normal" avkastning på produktene sine?? og viss ein ikkje har "retten" til ting ein har kjøpt bør produktet merkast TYDELEG, slik at kunden er klar over dette når han kjøper det... eventuellt ikkje kjøper det... til slutt: bransjen og forbrukarane er _avhengige_ av kvarandre... nokon må lage musikk/film for av skal kunne kjøpe det, og nokon må kjøpe det for at ein skal kunne forsette å lage det... standard "supply and demand".. så når bransjen no forandrar "kunden har alltid rett" til "kunden er ein kjeltring som vil misbruke produktet vårt" må dei være klar over at kunden kan velge å ikkje kjøpe produktet... og når fleire og fleire kundar vert forbanna, vert det eit større marked for piratkopiar og kopiering... Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 det finnes jo en rekke steder å få cder og dvder billig.. problemet er at de ligger i utlandet og må fortolles.. platekompaniet har CDer til 149,- og platon er vel ikke så gale på DVD.. du får rett og slett finne deg i at prisene er som de er.. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg er 100% enig med deg chma. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 r, hvis jeg ser en film på kino og syns den var fet så kan jeg jo kjøpe den, men hvorfor skal jeg betale 300 kr for den selv om jeg syns filmen var kul. Det samme gjelder for cder, noen liker du og vil kjøpe, men 200kr er for drøyt for en cd! Når du kjøper en CD i dag får du med cover, booklet osv. Du får altså noe du ikke får dersom du laster ned albumet. Så spørsmålet blir, hvor billig må musikken være for at du er villig til å kjøpe den på mp3? Betaler du 40kr per album? Jeg tror få ville vært interessert i det, samtidig som plateindustrien neppe kan leve med å kreve mindre enn 40kr per album. En tjeneste jeg har tro på er video-on-demand. 30-40kr for å kunne se en film i 24 timer. Enklere enn videosjappa og mindre stress enn P2P. Her har du et marked tror jeg. De jeg kjenner som har denne muligheten benytter seg hvertfall jevnlig av den Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 StudInc: Enig med deg når det gjelder "retten" på produktet... men du kan ikke forvente normal avkastning på et slikt produkt.. Det er innholdet på DVD/CD'en som er verdt noe, og det er bare laget en gang.. å trykke én plate koster null og niks.. Du kan ikke sammenligne film/musikk med noe du kjøper i matvareforetningen (selv om du får kjøpt det likevel). Hva med programvare da? Det koster 5000-10000 for ettellerannet program.. er dette overprising? Når det gjelder "folk" er dette det store flertallet som ikke vet hva P2P er og kjøper musikken/filmene sine i butikken.. "Oss" som driver med piratkopiering og fildeling kjøper ikke disse tingene likevel.. så hvordan kan du hevde at bransjen taper/vil tape penger på oss? Og plz ikke kom med dette anti-amerikanske pisset.. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hva som er galt å være anti amerikansk da USA er ikke bare bra de heller Lenke til kommentar
alexf Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 selvfølgelig er ikke USA bare bra.. det er mye som er gale med USA.. men dette "USA er dumme" pisset orker jeg ikke.. anyway.. dette er ikke et forum for å diskutere politikk.. Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Personlig laster jeg ned bare for å se eller høre ting eller teste spill. Her er vi helt på bølgelengde. Laster ned mye jeg òg. Men hvis produktet er bra kjøper jeg det. Poenget her er nok ikke at plate-/film industrien er onde, det er bare håpløst akterutseilt. De er litt sånn som den stakkars kjærringa som absolutt skulle svømme mot strømmen.. til slutt daua hu. Hvis de ikke tar dette på alvor og tilbyr mer "kundevennlige" produkter og priser vil de virkelig få merke p2p i årene som kommer. Bare tenk på de første gangene du forsøkte napster for 5-6 år siden. Var ikke mange (privatpersoner) som satt på bredbånd da, i dag har faktisk majoriteten dette og i fremtiden vil kapasiteten på disse linjene mangedobles. Er det snakk om populere filer/filmer får man som oftest fatt på disse i løpet av en dag. Om 2-4 år tipper jeg ventetiden kan være så lite som 2-3 timer. Kanskje mindre. DA har underholdningsindustrien virkelig fått et problem å bryne seg på... F. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå