RamGuy Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Nå skal vi trolig gå til innkjøp av helt nytt nettverkutstyr samt bytte ISP og hele pakka her. Idag så har vi Telenor Online ADSL Pluss (4000/400), dog måles vi til ca 5000/300. Det positive med Telenor er jo en veldig god og rask kundeserive, det negative er jo helt klart prisen. Så nå tenkte vi på en liten oppgradering av både hastighet samt utstyr. Teknisk informasjon om linje * Sentralnavn: SLTU * Linjelengde: 1012 meter * Kobberkvalitet: 06 mm * Maks. hastighet: ADSL 14432/800 Det er informasjonen om linjen og mulighetene våre. Bor i Birkelundveien, Nittedal, Akershus. Har sett litt rundt. Og har funnet ut at både NextGenTel og DirectConnect tilbyr gode hastigheter til rundt samme pris som vi har idag. Jeg tror at med NextGenTel så skal jeg kunne klare å få student pris, altså da 398kr for 20000/10000, men ut ifra linja vår, ser det ikke ut til at vi vil få mer enn 14432/800. Fra DirectConnect blir det 16000/700, som da også vil bli begrenset til 14432/700 (altså litt lavere opp-hastighet, men det tror jeg ikke vil bli så godt lagt merke til for å være helt ærlig) for 499kr. Sånn sett så ville jo NextGenTel være det billigste valget. Men det jo mer bakom enn bare tallene. Jeg spiller en del online, derfor er ping/latency/responstid relativt viktig. Er det noen som har noen tall på hvordan responstiden er med disse to linjene fra NextGenTel og DirectConnect? Er det noen som har noen erfaringer med de to, som de vil dele med meg? Hvordan er kundeservicen med de to? Er det mye "downtime"? Selv har jeg aldri opplevd noe slikt med Telenor, linja er alltid oppe å går. Noe som er vell og bra. Et annet spørsmål er vell også om DirectConnect er verdt 100kr mer i måneden? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Spiller også en del, og har bare hatt gode erfaringer med ping via nextgentel, uansett hvor jeg har bodd her i landet. NGT har i så måte skjerpet seg voldsomt på kundeservice. Har stort sett vært fornøyd med linjene, linjekvalitet, og stabilitet fra dem. DirectConnect vet jeg ikke noe om. Personlig hadde jeg IKKE gått for den dyreste løsningen når jeg får samme hastighet. Men hvem er det som eier linjene der du bor? Har Direct Connect bygd ut, i tillegg til NGT? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 DirectConnect leverer på Telenor sine linjer, hvertfall det jeg fikk opplyst om når jeg pratet med dem. Personlig ville jeg ikke gått for NGT da det halvåret jeg hadde dem var et eneste stort problem fra ende til annen. Routingen til NGT var ikke noe å skryte av på den tiden heller, om de ikke har forbedret seg på det punktet og latency er viktig for deg ville jeg nok vurdert DC over NGT. Har forresten bestilt linje selv ifra DC nå, sagt opp Ventelo skiten og Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 NGT hevder at sentralen vi benytter er en av dems egene sentraler. Så Telenor og DirectConnect har en max hastighets grense på 14432/800, mens med NGT vil jeg (i-og-med at sentralen er bare 1km unna) kunne få 20000/1000 linja fra dem. Som i verste fall vil dette ned på 19000/900, men antagelig vil ligge stabilt på 20000/1000 Da snakker vi om 5-6mb raskere enn Telenor eller DirectConnect kan i det hele tatt tilby (ifølge NextGenTel) og det for 100kroner mindre i måneden siden jeg får student rabatt. Men jeg har hørt mye rart om NextGenTel, men de fleste sier at de har skjerpet seg betraktelig i det siste. Kundeservicen virker ok nå, som jeg selv merket at den ikke var før. Spørsmålet ligger jo da i hvor bra responstid de har, og hvor stabil linja er. Kunne noen tenke seg å post noen ping resiltater fra NextGenTel? Er det noen her som har NextGenTel idag, og kan fortelle litt om stabiliteten på linja osv? NextGenTel skal være temmelig ustabilt, og ha dårlig kundeservice og landt dårligere responstid enn DirectConnet hvis jeg skal vurdere å betale 100kroner mer i måneden for 5-6mb lavere hastighet fra DirectConnect. Men det er som oftest enn grunn til at de aller billigste er billigst, og det pleier som oftest å skylde ustabilitet på linjene og dårlig kundeservice. Hva har dere å si om NextGenTel? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 NGT har vært kjempebra den tiden jeg har hatt de. På 1km linje kan du få fra 10-20Mbit avhengig av diameter på kabel og støy. Trolig vil du ende opp med ca 15Mbit i praksis. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 NGT har vært kjempebra den tiden jeg har hatt de. På 1km linje kan du få fra 10-20Mbit avhengig av diameter på kabel og støy. Trolig vil du ende opp med ca 15Mbit i praksis. 9349082[/snapback] Jeg kontaktet dem, gav dem den tekniske informasjonen om linja, de gikk selv å sjekket opp sentralen, testet linjen osv.. Og sa at jeg temmelig sikkert ikke ville droppe under 19000/900, da regner jeg med at det er sant Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Har de testet linja så stemmer det sikkert. Selv har jeg hatt linje på to forskjellige plasser fra de. 1: 650M ga 17/1Mbit 2: 550M ga 18,5/1,1Mbit Alle hastighetene jeg oppgir er nettoverdier og du må trekke fra ca 15-20% om det er bruttoverdier som modem syncer opp med. EDIT: Ping er forresten også bra med NGT nå, så her er det bare å bestille Endret 24. august 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå