Gå til innhold

Kraft * tid, brukes dette?

Anbefalte innlegg

Om jeg dytter på en kasse uten at den flytter seg så har jeg ut i fra definisjonen ikke gort noe arbeid på kassen. Men jeg har jo brukt en kraft og jeg merker jo selv at jeg har brukt energi.

Så jeg lurer på om det er noe som tar hensyn til dette? Jeg vet ikke om det kalles energi når vi ikke gjør noe arbeid, vet noen her om noen situasjoner hvor enheten Ns brukes?

EDIT: Sånn skiftet emntetittel...

Endret av vk2elev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg dytter på en kasse uten at den flytter seg så har jeg ut i fra definisjonen ikke gort noe arbeid på kassen. Men jeg har jo brukt en kraft og jeg merker jo selv at jeg har brukt energi.

Så jeg lurer på om det er noe som tar hensyn til dette? Jeg vet ikke om det kalles energi når vi ikke gjør noe arbeid, vet noen her om noen situasjoner hvor enheten Ns brukes?

9338131[/snapback]

Ja, du forbruker energi, men gjør ikke noe arbeid på kassa. Arbeid er et slags mål på hvor mye ARBEID som har blitt gjort.

Et praktisk eksempel, dog ikke direkte relatert til fysikken, men du får ihvertfall ideen: Om du blir ansatt til å få en stein ut av et jorde, og du får 1000kr for den ene jobben. Om du prøver så hardt du kan å lempe den opp og ut av jordet, så får du ikke rikket den en millimeter engang. Da har du ikke gjort et arbeid, selv om du forbruker masse energi i forsøkene. Forsøk på å flytte noe er ikke det samme som å flytte det.

Enheten Ns (Newtonsekunder) brukes forøvrig ikke om arbeid. Jeg vil anta at det er en måleenhet for hvor mye kraft som virker på en dings over tid ([Ns] = [Newton] * [sekunder], eller kraft*tid), men er usikker på hvor det brukes.

Nm (Newtonmeter, [Newton] * [Meter], eller kraft * strekning) brukes om arbeid.

Edit: Jeg har forøvrig et spørsmål angående arbeid selv som noen som er glupere enn meg sikkert kan svare på. :p

Om du har en kasse, som dyttes bortover et gulv med konstant fart hvor en gitt friksjonskraft R virker imot, så er vel da arbeidet W = R * strekning, eller W = F * strekning, der R er friksjonskrafta og F er krafta som dytter på kassa (F = R når kassa har konstant fart).

Men hva om krafta som dytter på kassa er større enn friksjonskrafta, dvs. hva om kassa aksellererer? Vil da arbeidet W = F * strekning, eller W = R * strekning? Jeg føler jeg burde vite det men... :)

Jeg ville tro det er W = R * strekning da du flytter kassa like langt i begge tilfeller, og motstandskrafta R er lik i begge tilfeller, men det vil jo ikke stemme for tilfeller hvor friksjonskrafta R er 0 (f.eks. i verdensrommet).

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Om du har en kasse, som dyttes bortover et gulv med konstant fart hvor en gitt friksjonskraft R virker imot, så er vel da arbeidet W = R * strekning, eller W = F * strekning, der R er friksjonskrafta og F er krafta som dytter på kassa (F = R når kassa har konstant fart).

Men hva om krafta som dytter på kassa er større enn friksjonskrafta, dvs. hva om kassa aksellererer? Vil da arbeidet W = F * strekning, eller W = R * strekning? Jeg føler jeg burde vite det men...

Jeg ville tro det er W = R * strekning da du flytter kassa like langt i begge tilfeller, og motstandskrafta R er lik i begge tilfeller, men det vil jo ikke stemme for tilfeller hvor friksjonskrafta R er 0 (f.eks. i verdensrommet).

Jeg kan svare på ditt spørsmål. Arbeidet som F gjør er F*strekning, arbeidet som friksjonskraften gjør er -R*strekning. Arbeid på noe kan være gjort av forskjellige krefter. Men arbeidet som summen av kreftene(F-R) gjør er lik endringen i kinetisk energi(kassen aksellererer jo). Poenget er at W på et legeme ikke er noe entydig eller presist, men W av en spesiell kraft er det.

Dette vil si at om du bruker en kraft for å dytte et legeme med konstant fart så er det totale arbeidet på kassen lik 0, ikke R*strekning eller F*strekning. For SumW=(F-R)*strekning=0*strekning.

I verdensrommet så vil arbeidet friksjonskraften gjør være 0.

Men noen andre her som vet noe om Ns så ville jeg satt pris på det.

Endret av vk2elev
Lenke til kommentar

Takk, ser at hvis man forkorter målenhetene til Ft så blir det mv, men dette gir fortsatt ikke mening til det opprinnelige problemet. For her er det jo snakk om et legeme som er i ro. Da er det kanskje noe annet som blir brukt for å måle hvor stor virkning det har at en kraft virker på et legeme, men legemet blir ikke aksellerert.

Lenke til kommentar

Men hva om det kreves at jeg klemmer et glass med en spesiell kraft i to minutter før det knekkes? Da har jeg jo ikke påført glasset noe arbeid, og jeg måtte virke med en spesiell kraft på glasset i et par minutter, hvordan kan det jeg da ha gjort måles? For her må vi jo ta hensyn til de to minuttene som kraften virket.

Denne målingenheten som jeg prøver å finne er nok ikke Ns, men en enhet som tar hensyn til hvor lenge en kraft har virket på et legeme, uten at den har flyttet legemet.

Lenke til kommentar
Men hva om det kreves at jeg klemmer et glass med en spesiell kraft i to minutter før det knekkes? Da har jeg jo ikke påført glasset noe arbeid, og jeg måtte virke med en spesiell kraft på glasset i et par minutter, hvordan kan det jeg da ha gjort måles? For her må vi jo ta hensyn til de to minuttene som kraften virket.

Denne målingenheten som jeg prøver å finne er nok ikke Ns, men en enhet som tar hensyn til hvor lenge en kraft har virket på et legeme, uten at den har flyttet legemet.

9346174[/snapback]

Det blir Ns. Du må måle hvor stor kraft du trykker på med over hvor lang tid. Uten å måle hvor stor kraft du trykker med, kan du bare vite at du har brukt en kraft som er mindre enn friksjonskraften til legemet mot underlaget. Eventuelt må du overvåke kroppen for å se på varmeutvikling, puls og andre faktorer som endrer seg når musklene arbeider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...