Gå til innhold

BI høsten 08, opptakskrav, poenggrenser osv.

bubble-

Anbefalte innlegg

Lærerskolene rundt om i landet slipper også inn mange som ikke er kvalifiserte hvert år. Med så lavt snitt bør man rett og slett ikke vurdere en akademisk utdannelse. Det nytter ikke å ville det aldri så mye når man ikke har det som kreves. Det viser seg gang på gang at arbeidsinnsatsen man legger ned på videregående gjenspeiles i arbeidsinnsatsen på høyskole - om man ikke klarte å få bra karakterer på VGS får man det heller ikke på høyskole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærerskolene rundt om i landet slipper også inn mange som ikke er kvalifiserte hvert år. Med så lavt snitt bør man rett og slett ikke vurdere en akademisk utdannelse. Det nytter ikke å ville det aldri så mye når man ikke har det som kreves. Det viser seg gang på gang at arbeidsinnsatsen man legger ned på videregående gjenspeiles i arbeidsinnsatsen på høyskole - om man ikke klarte å få bra karakterer på VGS får man det heller ikke på høyskole.

9354853[/snapback]

Så hva mener du han(andre med dårlige karakterer fra vgs) bør gjøre? Sitte i kassen på rimi resten av livet? Du kan ikke bare sitte å vise til statistikker hele dagen, det vil ikke gi en korrekt gjenspeling av det som virkelig er sannt.

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar
Så hva mener du han(andre med dårlige karakterer fra vgs) bør gjøre? Sitte i kassen på rimi resten av livet? Du kan ikke bare sitte å vise til statistikker hele dagen, det vil ikke gi en korrekt gjenspeling av det som virkelig er sannt.

9359196[/snapback]

Konkurransepoeng er faktisk en glimrende proxy for kunnskaper og egnethet for høyere utdanning. Norge trenger også folk uten høyere utdanning, og det er ingen skam i å være bedre egnet innen andre utdanningsområder. Det norske utdanningssystemet er innrettet mot de middelmådige, mens det egentlig burde ha et mye høyere ambisjonsnivå. Personlig mener jeg at 40 konkurransepoeng burde være et kriterium for i det hele tatt kunne søke høyere utdanning, og antall studieplasser burde kuttes drastisk.

Hva mener jeg så en person med <40 poeng bør gjøre? Vel, en bør spørre seg selv hvorfor det gikk så dårlig på VGS. I de fleste tilfeller skyldes det manglende interesse og mangel på akademisk legning. Mange sier at de var lite motiverte osv., men det er ingen god unnskyldning. Når hverdagen i høyere utdanning slår inn kan jeg garantere at motivasjon blir et mye større problem enn det var på VGS. En er da nødt til å prestere selv i perioder hvor man mangler motivasjon, og det er her de som hadde dårlig snitt fra VGS får problemer. Jeg kan være så lei at jeg vil spy, men jeg presterer likevel alltid. På den annen side finnes det eksempler på at personer med akademisk legning og høy intelligens gjør det middelmådig på VGS. Det er da ofte snakk om eksterne forhold som familieproblemer, sykdom osv. som er i veien. I slike tilfeller vil det være en god ide å ta opp igjen fag og sanke poengene man mangler.

Jeg er for like muligheter for alle, men det fordrer at en er kvalifisert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg vet at snittet mitt er lavt, men jeg vet også at jeg skal komme meg gjennom de " basisfagene" som du nevner. Dette er jo noe jeg virkelig vil. Kan få hjelp av privatlærer hvis det må til, i tillegg så er min far veldig flink, tingen er ihvertfall at jeg virkelig er motivert, og skal legge mye arbeid i skolearbeidet. Skal jeg betale sånn ca 40 tusen kr for å gå på skolen, skal jeg nok klare å vise de.

Man kan få til det meste så lenge man gir innsats for det og jobber hardt. Jeg kjenner en del som har gått på BI,som ikke har hatt de "perfekte" snittene,men det som har gjort slik at de har klart det er fordi de er motivert. Da kan du bli omtrent hva du vil!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser folk skriver at om man har dårlige karakterer, så har det ikke noe å si hvor motivert o.l. du er, men at du uansett kommer til å feile på en akademisk utdanning, og at det bare i ekstreme tilfeller finnes folk som gjor det dårlig på VGS som faktisk er intelligent.

Det er noe av det latterligste jeg har lest, og det gjør meg faktisk litt irritert.

Ikke pga jeg lar meg påvirke, men på grunn av folk som kanskje virkelig er motivert, og hadde gjort en knallgod jobb på BI, leser dette, og tenker med seg selv at kanskje det ikke er noe god idè allikevel, pga et tilfeldig skole-lys anbefaler de å droppe planene man er så motivert for å gjennomføre, og ender opp i kassen på rema.

Når man betaler 40,000 for å gå på skole et år, så er man motivert. Da vil man noe med livet.

Kjenner flere som hadde dårlige karakterer på videregående skole som gjør det utmerket på BI, og jeg er sinnsykt klar for å begynne på BI til høsten, og er overbevist om at jeg kommer til å gjøre det bra der, til tross for at jeg ikke har noe særlig bra karakterer fra videregående.

Grunnen til at jeg vet det vil gå bra, er at jeg er veldig motivert til å begynne å studere og er interessert i det jeg skal studere på BI, i motsetning til interessen min for å analysere dikt, og til dere som føler det samme, men er usikker på om dere vil klare dere på BI pga lavt snitt fra VGS, kjør på!

-nlm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...