Gå til innhold

BI høsten 08, opptakskrav, poenggrenser osv.

bubble-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom BI koster en god del penger, er ikke poenggrensen så høy som for eksempel universitetet eller høyskolker. Når jeg søkte på Økonomi og Administrasjon på BI i fjord var poenggrensen 34.0 vist jeg ikke tar helt feil. Vertfall under 40, noe som er lavt sammenlignet med universiteter og høgskoler.

Lenke til kommentar

BI har både studier med opptakskrav og studier med lave eller ingen opptakskrav. Siviløkonomstudiet hadde krav om 50 poeng i år, mens de øvrige ligger på 30-40. Ingen av delene er avskrekkende, men det er på master BI har de strengeste opptakskravene.

Lenke til kommentar
BI har både studier med opptakskrav og studier med lave eller ingen opptakskrav. Siviløkonomstudiet hadde krav om 50 poeng i år, mens de øvrige ligger på 30-40. Ingen av delene er avskrekkende, men det er på master BI har de strengeste opptakskravene.

9339489[/snapback]

Såvidt jeg vet så er siviløkonomstudiet en master, noe som redgjør for den høye poenggrensen.

Lenke til kommentar

Siviløkonomstudiet er 3+2 bachelor+master. Poenggrensen på 50 (som i mine øyne er alt for lav) gjelder for opptak til bachelordelen, men med automatisk opptak til master såfremt du består alle fag med brukbare karakterer. BI har også eget opptak til master-delen av siviløkonomstudiet samt øvrige mastergrader de tilbyr. Det er adskillig verre å søke seg inn på masterdelen av siviløkonomstudiet eller noen av de øvrige mastergradene enn det er å komme inn på førsteåret av bachelorgraden.

Lenke til kommentar
Jeg kommer nok til å gå på BI i Bergen. Noen som vet noe om hvordan det er der, med tanke på disse poenggrensene og slikt? Slik jeg har forstått det er det mest snakk om sivilstudiene på BI, når det er snakk om poenggrenser. I og med at det ikke skal være så vanskelig å komme inn på bachelor studiene.

Men tusen takk for svar, er mer avslappet nå.

9345292[/snapback]

Hvor mangen poeng har du da ? Er du over 35.0 vill jeg følt meg rimelig trygg på å komme inn, men man kan aldri være sikker. Når jeg søkte i fjor var det ca 34.x som var grensen, og det var i Bergen. Og som Pjotrik sa; dersom du starter rett på bacherlor + master i f.eks siviløkonom, vil poenggrensen være betraktelig høyere.

Lenke til kommentar

Man bør ha godt over 50 poeng før man vurderer BI, selv de åpne studiene. BI har bra faglig tyngde, men det må man være flink for å dra nytte av. Dessverre praktiserer BI en ordning hvor de slipper inn mye folk de vet ikke er kvalifisert. Disse betaler skolepenger førsteåret og stryker ut kjapt. Har man ikke mer enn 30-40 poeng bør man dermed ikke søke BI, for man er ikke kvalifisert selv om man slipper inn.

Husk også at økonomi er anvendt matematikk, og man må være god i matematikk for å studere økonomi.

Lenke til kommentar

Det er enkelttilfeller. De som gjør det bra er de som har de beste karakterene fra VGS, og de som stryker ut eller får dårlige karakterer er de som hadde dårlige karakterer fra VGS. Det er en grunn til at ingen skoler har høyere strykprosenter og kaster ut flere studenter enn BI.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Pjotrik her. Har akkurat startet på BI Nydalen, jeg hadde 45 poeng fra VGS og kjenner allerede at dette kommer til å bli et svært tungt år. Regner med at jeg skal karre meg gjennom, men de som sier at BI er en lek (ikke at noen har sagt det her) tar grovt feil.

I følge foreleseren min vil ca 35% av studentene stryke det første året.

Lenke til kommentar
Oki, bra, fordi jeg vurderer virkelig varehandel eller markedskommunikasjon. Men markedskommunikasjon frister meg mer. Men, hvordan ligger jeg an da, med tanke på poengene mine?

9352998[/snapback]

Go for it! Dersom du er motivert for å studere, og gidder å legge litt arbeid i det vil du stå med glans. Noe annet er bare bullshit.

Lenke til kommentar

Med 36 poeng er man egentlig ikke kvalifisert til høyere utdanning. Det er svært få med så lavt snitt som klarer seg gjennom tre år på høyskole. BI vil ta pengene dine, sende deg gjennom kverna og kaste deg ut når progresjonen er for dårlig.

Ser man på kurslista for bachelor i varehandelsledelse er der "basisfag" som alle studenter må gjennom uavhengig av studieretning, deriblant Bedriftsøkonomi 1, Makroøkonomi, Statistikk m.m. Disse kursene tar hvert år knekken på de med lave snitt, og du er i høyrisikogruppen i så måte. Kall meg gjerne en dust, men det er bedre å få kalddusjen nå enn når man har brukt 40k og blir kastet ut av skolen. Videregående er en tur i parken i forhold til hva som kreves på høyere utdanning, og om man såvidt har klart å loffe seg gjennom VGS så er man sjanseløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...