Gå til innhold

Hvorfor betaler vi for musikk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare for å få dette ut av verden, jeg er litt usikker på om jeg skal poste her eller i musikk delen av forumet, men velger å poste det her fordi jeg synes at det jeg kommer til å skrive kommer til å gå på politikk om ikke samfunn.. Hvis en moderator mener at det passer bedre i musikk, be my guest! :) Bare å flytte tråden.

Må å legge til! Jeg oppfordrer på ingen måte til piratkopiering med denne tråden!! Bare så det er klart!

Så! Dette er noe jeg har irritert meg over ganske lenge egentlig..

Hvorfor i svarte betaler vi for musikk? Ok, joda jeg skal være enig i at artister og må overleve og derfor må få inntekter.. Men i virkeligheten får artistene egentlig veldig lite av pengene vi betaler for musikken! (Mangler en fin grafe jeg hadde engang..) Plateselskapene tar så mye av pengene at det er nesten tåpelig!

Nå i sommer bestemte RIAA seg i USA for å sette opp prisen på nettradio, (Savenetradio.org) der de bestemte seg for å kreve $0,0019 per sang.. PER lytter! Dvs! Hvis du driver en nett radiostation som sender rundt 360 sanger per døgn (1 sang ca 4min) og du har rundt 1000 lyttere, vil det koste deg $684 per døgn! Og hvis du da sender hele året er over $246 000 (1 470 000NOK!) Og det er hvis du har 1000 lyttere! Tenk på pandora og last.fm som har mye mer enn det! Det som gjør dette enda verre er at i tillegg til å betale for 2007, så må du og betale for HELE 2006!!

Men hvorfor i svarte skal radio stasjoner betale disse sinnsykt tåpelige summene, når det eneste de gjør, er å reklamere for artisten!!

Og så.. Man leser stadig om ungdommer og barn som blir arrestert, får pcene sine beslaglagt osv fordi de har lasta ner musikk... Ok, så skal vi spørre oss selv. Hvorfor i svarte pirat kopierer disse barna og ungdommene? Joda! Som en TIDLIGERE pirat, (jeg sluttet å piratkopiere når jeg fikk macen min, da limewire gikk så siiiinnsykt treigt på maskinen min at jeg ga helt opp, og at det var så mange virus. Nå går det kun i musikk kjøpt lovlig i iTunes (med coke coins :tease: ), podcasts eller podsafe musikk. ) kan jeg si hvorfor jeg som 13-14 drev med pirat kopiering.. Det er VELDIG simpelt!

1. Tidligere var det vanskelig å få tak i musikk, lettere nå med iTunes store.

2. Som 13-14 åring tjente jeg 400kr mnd. Som skal rekke til, snop, ting jeg trenger til pc som headset osv.. Har jeg da penger til å bruke 200kr på EN CD!? Ikke faen om jeg har! Halve mds. lønnen på 10 sanger, når jeg kan få 100 sanger GRATIS? Hm, lurer på hva jeg skal velge!

3. (Dette er vel egnetlig noe jeg har lært siden), Så mye av pengene jeg betaler nermer seg ikke artisten en gang at jeg har ikke lyst å betale Sony BMG eller Universal 200kr for en cd som koster dem max 10kr å produsere! I Afrika f.eks. så selger de DVDer for mellom 10 og 20kr på gata, det koster dem under 10kr å brenne ut en DVD!

4. (Noe som jeg og har tenkt mer over siden), hvis jeg synger på en sang eller spiller den på på ett høyttaler annlegg på f.eks. en kafé, så REKLAMERER jeg for bandet! Vi som forbrukere burde FÅ betalt, ikke må betale for å spille av musikken på en kafé eller ett annet sted! (Ok, hør på This Week In Media Episode #62 Pixelcorps.tv der de snakker om en Kafé som spillte av noe musikk under ett event som de hadde der, da en mann kom inn å begynnte å stille arransjøren en haug med spørsmål. Om de hadde betalt osv. Nja jo nja.. Svarer de, og ender opp med en regning på over $300 for å ha spillt litt musikk under ett arrangsjement.. Siden har de fått regning av en haug med musikk selskaper som mener de og har rett til penger fra dem, så tilslutt, over $1000! Det er sinnsykt! De tjener jo ikke inn halvparten av det en gang i løpet av kvelden på kaffe osv!! Og de eneste de gjør, er å reklamere for bandene de spiller!

Som jeg sier så har jeg sluttet å pirat kopiere, da grunnet at jeg ikke orker EXTREMT treige programmer, dårlig kvalitet på musikken, 128 bits dårlig komprimert MP3.. Neitakk. :thumbdown: Og hvor lett det er å finne stuff i iTunes store selv om det er DRMet (dog iTunes Plus er VELDIG fin! :D EMI har skjønnt poenget, selv om de har satt opp prisen fra 8kr til 10kr per sang.. Men når jeg får det gratis via coke.no coins går det jo greit! :))

Nei, jeg er DEFINITIVT ikke glad over hvor mektige Universal music, Sony BMG, EMI osv er..

Ok, men jeg skal si, at jeg kan godt betale for musikk hvis;

1. Det er INGEN FORM FOR KOPIBESKYTTELSE

2. Pengene går RETT til artisten, ikke gir masse penger til plateselskapet f.eks.

3. Jeg kan bruke musikken min til hva som helst.

Det var en gutt som hadde over 120 gitar øvelser på youtube der han viste folk hvordan man lærer å spille gitar.. Han hadde 1(!!) sang, der han lærte folk å spillte Brown Sugar av Rolling Stones, deres plateselskap gikk rett til youtube kort tid etter videoen kom ut, og sente en Cease and Decist til youtube, der de KREVDE at de skal fjerne videoen.. Og vipps! Alle 120 videoene, GONE!

Ok, nå kommer sikkert halve (eller hele) forumet til å hate meg forever nå, men jeg synes at det er viktig at dette kommer ut, jeg har irritert meg over dette lenge, og måtte bare få det ut.. Det kan jo alltids henne at et er folk som er enige med meg! :ph34r:

Im done!

/Yaricks! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at plateselskapene skal ha inn penger, er jo det at de faktisk betaler for hele utviklingen av CD`en. Administrativt, logistikk messigt og publiserings messig. Det koster penger å publisere, derfor skal plateselskapene ha penger.

Det blir akkurat som om du skulle nekte å betale annet enn bare lønnen til snekkerene som bygget huset ditt. Men du glemmer jo helt arbeidsgiveren, som må stille med verktøy, biler, brakke, stillas, må bruke tid på kontoret for å få papir arbeidet unnagjort osv osv.

Ting koster penger! Er det slik at om du hadde fri tilgang på Stratos, som lå rett utenforbi vinduet ditt. Så hadde du tatt? Siden du da slapp å bruke 20 kroner på den, som du kunne brukt på cola og slikkepinn istedenfor?

Prioriteringer! Hva er viktigest, headset, slikkepinn, cola, musikk eller en ny DVD ? Problemet til de fleste ungdommer idag er pose og sekk mentaliten. "Vil ha, vil ha og vil ha litt mer."

Eneste jeg er ørlittegranne enig med deg i, er prisene... Jeg ønsker ikke å se cder til 10-20 kroner. For disse er pirat kopier (håper ikke du tror afrika cdene er ekte). Men prisen for en CD burde ligge på rundt 100 lappen. Tror jeg hadde vært med å økt salget.

Lenke til kommentar

Som sagt må artistene også leve av noe, de som ikke har mye per solgte plate har nok lønn og bonuser utenom. Hvordan avtalen er med plateselskapet varierer nok fra artist til arist.

Sannheten er at har vi ikke betalt for musikken hadde det ikke blitt produsert noe nytt på profesjonelt nivå, det skulle vel egentlig svare på det meste.

Lenke til kommentar

HUSK:

De store artistene de tjener penger på platesalg, fordi de har så sinnsykt volum. Så de får råd til bling bling den veien. Følger du litt med så er det omtrent KUN de store artistene som klager over piratkopiering, fordi de taper penger på at folk får høre at plata deres suger, for da kjøper de ikke de platene blindt.

Små og mellomstore artister tjener lite på plater, så der har jeg et inntrykk at de gir mer F.

Nå vet jeg ikke hvilke utgifter et plateselskap har som skulle rettferdiggjøre prisen på cd, men den er for høy.

Men den store grunnen til at de sloss mot piratkopiering er at piratkopiering har ført til et hav av ulike artister. Et firma tjener mer penger på å selge mange plater av få artister frefor å selge mange plater fra mange artister. De har interesse av at vi ikke får høre plata på forhånd, de har interesse av å få oss til å kjøpe 1 plate med en kul radiolåt som de reklamerer med, mens resten er skvip.

Om piratkopiering hadde forsvunnet, så hadde vi hatt færre men større band.

Lenke til kommentar
Dere glemmer at radio faktisk kan være en meget innbringende affære for artister.

9342374[/snapback]

Tror ikke radiostasjonene betaler noe særlig for å spille musikken da de fungerer som gratisreklame for artistene.

Mye spilt på radio = Bedre salg i butikkene

Hadde man måtte betale mye for dette hadde neppe de lokale stasjonene hatt så mye musikk.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at en artist får ca. 1-2 kroner per solgt CD, mens resten går til plateselskapene ?

9345244[/snapback]

Som igjen måtte bruke x-antall % på reklame, samt produksjon av cd'en. De koster å lage, de koster å sendes.

Skulle gjerne ha sett noen tall her, lurer selv på hvor mye radioene betaler. Mener å huske at en eller annen norsk kuk-artist fikk i underkant av en mill på ett år, bare ifra radioer som spilte sangen hennes.

Lenke til kommentar
Tror ikke radiostasjonene betaler noe særlig for å spille musikken da de fungerer som gratisreklame for artistene.

Jo, radiostasjoner betaler faktisk gode penger for å få lov til å sende reklame.

9345026[/snapback]

Det er jo kun påstander.... hvor har du det i fra?

Lenke til kommentar

Jo, radiostasjoner betaler faktisk gode penger for å få lov til å sende reklame.

9345026[/snapback]

9345729[/snapback]

Hvor har du det ifra at radiostasjoner ikke betaler noe som helst? : o

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

bedre spm, "hvorfor betaler vi ikke for musikk?"

det er veldig dyrt og produsere ett album,

recording/mix/master 20-30k, leie av studio, teknikkre mm..

trykking 15-20k for (500-1000 ex) tenk hvis man skal ha 1mill...

promo

band, de gjør faktisk en jobb

noen av disse tallene varierer..

Lenke til kommentar

9345026[/snapback]

9345729[/snapback]

Du er ikke klar over at radiostasjoner må betale for å spille musikk på lufta?

det er veldig dyrt og produsere ett album

Men i dag er teknologien kommet så langt at nettet kan være distribusjonsmedium, og man kan "snekre" musikk hjemme hos seg selv. I verste fall kan man leie et studio for en dag eller for noen timer.

Lenke til kommentar

9345874[/snapback]

Betale jo men det jeg vil frem til er at summene er langt ifra som mange antyder.

Men i dag er teknologien kommet så langt at nettet kan være distribusjonsmedium, og man kan "snekre" musikk hjemme hos seg selv. I verste fall kan man leie et studio for en dag eller for noen timer.

9345874[/snapback]

Vi er ikke i tvil om at alle kan produsere musikk for noen tikroninger men jobben som plateselskapene gjør kan ikke erstattes så lett. Å produsere musikken er vel knapt en liten del av deres arbeid.....

Lenke til kommentar

9345874[/snapback]

Betale jo men det jeg vil frem til er at summene er langt ifra som mange antyder.

Hvilke summer har mange antydet?

9345874[/snapback]

Vi er ikke i tvil om at alle kan produsere musikk for noen tikroninger men jobben som plateselskapene gjør kan ikke erstattes så lett. Å produsere musikken er vel knapt en liten del av deres arbeid.....

9345954[/snapback]

Ja, resten av jobben er å spy ut reklame for den siste 15 år gamle puppejenta som skal appellere til både unge jenter, gutter og gamle griser ;)

Og å trykke opp CDer da, noe som ikke lenger er nødvendig når man bare kan laste ned over nettet.

Så plateselskapene er definitivt en døende rase. Eller bør i allefall være det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...