Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette meg inn i RIS og har derfor noen spørsmål om dette.

 

1) ut ifra det jeg har lest virker det som det kun brukes for å rulle ut operativsystem med alle programpakker. går det også ann å rulle ut enkeltprogrammer til allerede eksisterende klientmaskiner?

 

2) i det jeg har lest står det at en må ha en egen disk/partisjon til det en skal rulle ut på serverne. går det greit å velge en allerede eksisterende partisjon på systemet som skal huse det som skal rulles ut?

 

noen som har noe teknisk dokumentasjon på RIS? har lett litt på nettet uten å finne så veldig mye slik tekst.

 

 

edit: endret topic. jeg har nå skjønt at RIS blir litt feil i forhold til det jeg hadde sett for meg. Jeg er dermed ute etter et program/tjeneste som kan rulle ut nye programmer og programversjoner sentralt fra.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder på å sette meg inn i RIS og har derfor noen spørsmål om dette.

 

1) ut ifra det jeg har lest virker det som det kun brukes for å rulle ut operativsystem med alle programpakker. går det også ann å rulle ut enkeltprogrammer til allerede eksisterende klientmaskiner?

 

2) i det jeg har lest står det at en må ha en egen disk/partisjon til det en skal rulle ut på serverne. går det greit å velge en allerede eksisterende partisjon på systemet som skal huse det som skal rulles ut?

 

noen som har noe teknisk dokumentasjon på RIS? har lett litt på nettet uten å finne så veldig mye slik tekst.

9337559[/snapback]

 

svar:

1)

RIS gir muligheten til å boote klientmaskiner over nettverk og starte installasjon av windows, restore av images osv. For å rulle ut enkeltprogrammer til en ferdig installasjon så bør du nok se på Group Policy og lignende.

 

2)

Husker ikke helt dette, men mener å huske at en dedikert partisjon er nødvendig. Om du har en tom partisjon så bruker du gjerne den.. ?

 

les mer her

 

Hva med å bruke for eks VMware Server til å teste dette i praksis ? Her kan du sette opp et lite test-oppsett.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

1. Det brukes til å rulle ut OS. For å installere programmer på eksisterende maskiner må en bruke noe annet enn RIS, feks Group policy i AD (Krever .msi filer)

 

2. Du kan bruke en eksiterene disk/partisjon i serveren og lagre OS'ene i RIS på.

 

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...o/remoteos.mspx Dokumentasjon for RIS på windows 2000 server, er veldig likt i 2003 men fant ikke den i farten

Lenke til kommentar

hvis du feks skal rulle opp en oppdatering til Adobe Acrobat reader, jre eller tilsvarende til nettverket hadde det vært lettere å rulle ut dette sentralt fra ved hjelp av et sentralt verktøy istedenfor at du må gå rundt til alle klientmaskinene.

 

Vi bruker per idag Ghost til å rulle ut images så da blir det litt feil å bruke RIS har jeg nå skjønt.

Lenke til kommentar
hvis du feks skal rulle opp en oppdatering til Adobe Acrobat reader, jre eller tilsvarende til nettverket hadde det vært lettere å rulle ut dette sentralt fra ved hjelp av et sentralt verktøy istedenfor at du må gå rundt til alle klientmaskinene.

 

Vi bruker per idag Ghost til å rulle ut images så da blir det litt feil å bruke RIS har jeg nå skjønt.

9337847[/snapback]

Tja. Ghost Corporate Edition (het det da jeg brukte dette) kan intigreres med RIS. Da kan du boote "fra nettet" og gjenopprette en klientPC fra en ghost-image.

For å deploy'e programvare osv så bør du se på andre løsninger, blant annet Group Policy osv..

Lenke til kommentar

Muligens Microsoft System Center Configuration Manager 2007 (Tidl. kjent som SMS) kan være bra til dette, den skal kunne rulle ut OS og programvare. Ikke testet det selv så vet ikke hvilkne krav den setter til format på programvare, men går ann å laste ned en demo fra Microsoft.

 

Mer info finnes på: http://www.microsoft.com/norge/servers/sys...er/default.mspx

 

Edit: Den var hvist kun i RC1, men den er openbeta så kan lastes ned fra connect.microsoft.com

Endret av ChRiStiAn^
Lenke til kommentar

Hvis du skal rulle ut applikasjoner, så kan du som nevnt over bruke GPO (Group Policy Objects)

 

Du har sikkert allerede Active Directory, og da har du også støtte for dette.

 

Fordeler/ulemper med dette er:

1. Kun MSI pakker kan AUTOMATISK utrulleres til klient maskiner. EXE filer kan ikke rulles ut automatisk, men det er workarounds.

 

Ett alternativ er å legge EXE filer som takler unattended installasjon i script eller batch filer som du legger i en av GPO'ene for scriptkjøring (STARTUP, LOGON, LOGOFF, eller SHUTDOWN). Her kan man legge inn litt scriptkode som også gjør nødvendig test om program er installert, etc)

 

Man kan også bruke ZAP filer for å gjøre EXE filer tilgjengelig på klient pc'er. Men disse blir ikke installert automatisk. De vil derimot være tilgjengelig i ADD/remove programs

 

http://technet2.microsoft.com/windowsserve...3.mspx?mfr=true

 

 

2. Man må bestemme om pakker skal rulles ut pr. PC eller pr. bruker. Dersom brukere ALDRI logger seg på andre maskiner enn sin egen, kan man teoretisk bruke pr. bruker, og da ha en viss lisensstyring/oversikt med det, men i praksis er det nok å foretrekke å ta det pr. PC for å unngå risikoen med at brukere logger seg på andre maskinener som kan generere en reinstallasjon.

 

Her må man altså planlegge noe

 

 

3. Hvis man fjerner en applikasjon (MSI) man tidligere har rullet ut via GPO, så kan man velge at applikasjonen automatisk skal avinstalleres fra alle som kjører GPO'en.

 

4. Man kan redeploye en applikasjon slik at den blir installert på nytt

 

5. man kan enten sette at GPO'ene skal kjøre for OU'er, enkelt objekter (bruker eller PC) eller grupper. Bruker man grupper, kan man således legge inn bruker eller PC objekter her (sistnevnte hvis man har Windows 2003). Men husk at dersom du legger installasjons pakkene i computer delen i en GPO, så kjører den kun på computer objecter. Pakker som legges i bruker delen vil normalt kun kjøre på brukerobjekter, men man kan slå på "loopback processing" slik at alle regler satt i brukerdelen kjøres for PC objektene istedenfor (vil da gjelde for ALLE brukere som logger på gitt PC objekt)

 

Bruk av grupper eller OU'er kan brukes til å styre installasjon noe, slik at f.eks ikke alle får en applikasjon.

 

6. Endringer i regler eller hvem som kan kjøre reglene, kan gi drastiske følger. Dette er spesielt viktig å forstå ved bruk av applikasjonsutrulling.

 

Dersom man f.eks. ruller ut Office 2003 via GPO til alle PC objekter i en OU, og så fjerner og legger til regelen fra OU'en, så blir regelen kjørt ut på nytt, med den følge at Office installeres hos alle en gang til. Samme skjer om du går inn og fjerner og legger til applikasjonen på nytt (hvis du f.eks må endre område regelen skal finne kildefilene fra). Kan føre til laaange pålogging for alle brukere.

 

7. Brukere kan ikke avinstallere applikasjone dersom de er påtvunget (automatisk installert, "assigned"). Det kan heller ikke du som administrator. Kan være irriterende om du skal feildiagnosere en PC. Trenger du da å fjerne programmet, må du først fjerne at objektet skal kjøre regelen. Kan hende du også må restarte maskinen før du effektivt kan fjerne den. Gjør du ikke dette, blir den ikke skikkelig avinstallert, og (se #8)

 

8. En applikasjon som er satt til automatisk å bli installert ved oppstart, vil bli reinstallert ved neste omstart av PC dersom noen har forsøkt å avinstallere den.

 

9. Noen MSI pakker har også "healing" logikk, slik at om enkeltfiler slettes. så blir de forsøkt reinstallert ved neste bruk av applikasjon.

 

10. Mange bruker verktøy for å lage tilpassede installasjonsfiler, men dette er mye arbeid.

 

11. Mange applikasjoner (slik som bl.annet) Acrobat kan lastes ned i egne MSI fil utgaver nettopp for utrullering via GPO

 

12. For mange applikasjoner kan også man justere instillinger via GPO. Spesielt gjelder dette MS applikasjoner, men det er også noen som har laget ADM filer som kan brukes med Acrobat Reader.

 

13. Hvis man bruker automatisk installasjon under oppstart, kan bruker ikke logge på når applikasjon installers, men en fin beskjed kommer opp om at en applikasjon (og navnet på den) er under installering. Dette er en FEATURE og ikke en ulempe, da det hindrer at brukere faktisk kjører applikasjonen som skal oppdateres. Ulempen er lenger påloggingstid mens installasjon/oppdatering pågår

 

14. Krever ikke forhåndsinstallert agent

 

Dette var iallefall noen punker om GPO.

 

Det finnes også mange (bedre?) komersielle programmer slik som MS SMS (System Management Server), Novell ZenWorks, Altiris, LanDesk, etc. Men de koster ofte rundt 500.- pr. klient i lisens (eller mer?), og i tillegg må du gjerne betale en heftig sum for applikasjonen. Pluss at du trenger server og server OS...

 

PS. Er det kun noen få applikasjoner som skal rulles ut, kan man også skripte det i logon skript. Bruker du KIX skript, har man også litt utvidede muligheter for litt mer avansert skripting. Kan kanskje være enklere å forholde seg til enn GPO, selv om sistnevnte er ment å erstatte påloggingsskript for PC'er med Windows 2000 og nyere OS.

Endret av Grim_Fandango
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...