Gå til innhold

Klipsch ProMedia 5.1 & reciver

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe disse høytalerne (se link i bånn) og en billig og grei reciver. Spørsmålet er om dette går ann å gjøre uten å ødlegge høytalerne? Har lest litt på andre forum hvor folk snakker om at høytalerne takler bare 4 ohm, mens forsterkeren gir 6/8 ohm. Videre snakker de om "cross-over" ol (som jeg ikke skjønner bæret av :shrug: )og XX% THD osv.. Har ikke lyst til å ødlegge høytalerne.

Jeg er ikke noen freak når det gjelder feit reciver. Har tittet på noen billige (ca 3000-4000 kr). Spm er om dette går ann? Og om noen har et tips til en helt grei vanlig forsterker.

PS! Er helt på jordet når det gjelder dette, så vis nåde :roll:

http://www.klipsch.com/products/productdet...8&line=promedia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man en god forsterker skal det temmelig mye til før en god høyttaler ødelegges. En dårlig forsterker kan være et mareritt for en høyttaler. En god forsterker omtrent dobler effekten fra 8 ohm til 4 ohm, mens en dårlig konstruksjon faktisk har lavere effekt ved 4 ohm enn ved 8 ohm. En god forsterker vil ikke ha problemer med å drive Klipschene.

En tommefinger regel tilsier at kvalitetshøyttalere som regel har lavere ohm enn billige og enklere konstruksjoner og er dermed større belastning for forsterkere (unntak kan man finne blant 1 ordens delefilter høyttalere). Delefilteret (crossover) har ofte svært mye å si for hvor tung belastning en høyttaler er for en forsterker.

Delefilterets (crossover) oppgave er å dele (den hørbare) frekvensen mellom de ulike høyttalerelementene. Et delefilter er helt nødvendig for at diskantelementer ikke skal "brenne opp" mens det ikke er like nødvendig for basselementer av denne grunn. Man klassifiserer delefilter i 1., 2., 3. og 4. ordens filter osv. Jo høyere orden, jo mindre overlapping av arbeidsområdet mellom høyttalerer elementene og mer komplisert delefilter og som regel større belastning for forsterkeren.

THD forvregning kan man se bort fra når man kjøper kvalitetsutstyr som klipschene. Lavest målbar THD på en forsterker f.eks. er ikke ensbetydende med at det er en god forsterker som lyder godt når man kobler høyttalere til. På 80-tallet var man ekstremt opptatt av Hi-Fi utstyrets tekniske måledata uten at man tok hensyn til hvordan utstyret virkelig låter i det virkelig liv (med høyttalere tilkoblet osv).

Eksempelvis vil en høyttaler lyde totalt forskjellig om man trekker den 50 cm fra bakveggen eller plassere dem i et hjørne - tiltross for at THD forvregningen måler det samme begge steder.

Klipschene leveres jo med innebygd forsterker. Tenker du å få koblet disse ut for å bruke en annen receiver?

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt å koble ut disse nei. Bare å koble til høtalerene til reciveren uten at jeg gjorde noe galt. Har ikke lyst til å ødlegge noe!

Skal man da koble reciveren til forsterkeren som sitter i Sub'n får at dette skal gå bra?

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hva du skal med en receiver til disse høyttalerne?

Så vidt jeg kan lese av hjemmesiden til Klipish så har dette høyttalerkittet 5.1 linje innganger, hvilket innebærer at du kan koble f.eks en DVD-spiller med innebygd surremegrundtdekoder direkte. Dersom du har behov for å bruke flere kilder (eks. PC, radio mm.), så trenger du en 5.1 forforsterker, evt. med surremegrundtdekoder innebygd, evt. bare en 5.1 kanals swicth-boks.

mvh

Lenke til kommentar

Gitt at du skal bruke nevnte høyttalere kan du glemme alle spesifikasjoner om effekt på forsterkeren, det du føsrt og fremst skal bekymre deg for er om det er 5.1 kanaler med linje ut (i kontrast til høyttalerutgang) fra forsterkeren, og evt. surremegrundtdekoder, i tillegg til inngangsvelger så er det det du trenger til disse høyttalerne. Du trenger ikke den integrerte effektforsterkeren som er i vanlige integrerte surremegrundtforsterkere. Dersom du har planer om å investere i mer normale høytalere (dvs. ikke aktive «data»-høyttalere) kan du begynne å ta effektspesifikasjonene i betraktning. Nevnte høyttalere er primært ment som multimediahøyttalere til PC, noe over det vanlige leketøysnivået som hersker for slike høyttalere, og hvor 5.1 analoge utganger fra lydkortet kobles direkte i høyttalerkittet.

MVH

Lenke til kommentar

"Dersom du har planer om å investere i mer normale høytalere (dvs. ikke aktive «data»-høyttalere) kan du begynne å ta effektspesifikasjonene i betraktning."

Vel, nå har jeg "investert" i Klipsch 5.1 høytalere, så jeg kommer nok ikke til å kjøpe enda et nytt høytaler system. SÅ mye penger har jeg ikke :)

Spm. er egentlig. Ville DU ha koblet høytalerne til en 5.1 reciver?? Det er veldig mye bra info/fakta som kommer her, men får liksom ikke noen bilde av at nettopp dette oppsettet vil kunne ødlegge høytalerne.

Beklager min uvitenhet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med Panasonicen med innebygd 5-100 W forsterker for å nyttiggjøre seg Klipschene. Vet ikke hvordan den forsterkeren lyder, men for å kunne bruke den må du

1 enten koble ut forsterkeren på Klipschene eller

2 koble ut forsterkerdelen på receiveren.

Ad

1. kjenner ikke mulighetene til dette på disse høyttalerne

2. Du må ha en linjeutgang på receiveren (pre-out) eller lignende. Men det ser ikke ut som at den forsterkeren har det.

Du trenger en først og fremst en dekoder/prosessor som Klipschs egen DD 5.1.

Om jeg ville ha gjort det? Tror ikke det med receivere i 3.000 kr klassen uten å ha en slik til lån først.

Lenke til kommentar

Ok. Godt å vite. Men det er viktig å presisere at jeg ikke går til anskaffelse av 5.1 reciver, for å få bedre/kraftigere lyd. Reciveren er kun for å kunnde koble til enheter f.eks til Optisk inngang på reciveren. Dette gjør jo ting litt enklere med tanke på at man kan bruke fjernkontrollen til å velge lydkilde med.

Dette med pre-out har jeg hørt andre folk i andre forum har snakket om. Er dette kun 1 utgang på reciveren, eller gjelder det alle utgangene som man kobler 5.1 høtalere til på reciveren? BTW, hva er pre-out?

PS! Bak på sub'n står det: Speaker Impedance: 4 Ohms minimum

Lenke til kommentar

Jeg tror det FIREPACK har tenkt å gjøre er å dele opp sitt Klipsch system og kjøre høytalerne ut fra en reciever og det samme med bassen.

Jeg gjør det samme selv, men med et 5.1 system fra CREATIVE.

Med dette systemet kjører jeg høytalerene ut fra en reciever og bassen har jeg koblet til bassutgangen på recieveren. Funker hos meg.

For meg er dette en bra løsning hvis man har flere lydkilder man vil bruke på et lydsystem.

Om dette er beste løsning vet jeg ikke, men ville bare si at det har funka for meg.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

du trenger aldeles ikke å beklage din uvitenhet, vi er så godt som alle noviser på hver våre områder. Til det bruket du sikter til så ville ikke jeg ha kjøpt en vanlig receiver, men jeg er ikke deg ... Frans nevner Klipish Promedia DD 5.1 : http://store.klipsch.com/details.asp?prodID=8 Det ser ut til at denne boksen i kombinasjon med dine høyttalere har den funksjonaliteten som du er ute etter.

mvh

Lenke til kommentar

Man bruker "pre-out" i forbindelse med utgang fra forforsterker - før signalet blir forsterket av selve effektforsterkeren. Dvs til kobling mellom forforsterkeren og effektforsterken. Integrerte forsterkere (dvs. en samlet enhet av forforsterker og effektforsterker) trenger ikke pre-out, men noen har det likevel.

Skjønner at anlegget skal brukes til andre enheter enn bare PC.

Hvis man ikke tenker å bruke Klipschene egen forsterker ville jeg også ha ha vurdert andre (og mere) hi-fi løsninger til surround, dvs. mere vanlige stue høyttalere koblet sammen med standalone DVD og egen receiver og så koblet PCen lydutgang til receiveren.

En oppgitt impedanse på 4 ohm sier egentlig ikke så mye. Mange 8 ohms høyttalere er egentlig 4 ohms høyttalere eller har en impedanskurve som går ned mot 4-6 ohm i bassområdet. Impedanskurven og fasekurvene for hele frekvensområdet sier noe om høyttaleren vil være en lett belastning for forsterkeren.

Lenke til kommentar

Den har 5.1 pre-out slik at du kan frakoble effektforsterkeren på NADen og bruke effektforsterkerne på Klipschene eller andre effektforsterkere. Så den vil fungere til ditt formål og være en fleksibel løsning i denne prisklassen.

I min ungdomstid sa man sjampanje og biff til øl og pølsepriser om NAD. I dag er er nok flere som leverer god lyd til lav pris i budsjettklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...