Gå til innhold

Endre oppløsning til 16:9 på native 4:3 skjerm?


roolf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en HTPC som er koblet til min 42" plasma-TV. Skjermen på denne TVen er 16:9, mens faktisk oppløsning er 1024 x 768. At bildet likevel er 16:9 skyldes at det er avlange pixler i panelet.

 

Jeg har koblet HTPC til TV via en DVI-kabel. For å få korrekt forhold på bildet må jeg sette oppløsningen fra PC til en 16:9 oppløsning, typisk 720p (1280 x 720). Da bilr imidlertid kvaliteten på bildet litt dårlig pga at TV gjør en dårlig jobb på å nedskalere bildet til TVens oppløsning.

 

Jeg har derfor valgt å sette oppløsningen fra PC til den samme som TVens native oppløsning, nemlig 1024 x 768. Dette gir sylskarpt bilde, men feil proposjoner. Ting blir litt strekt ut i lengderetningen.

 

Det jeg øsnker er at PCen lager et 16:9 bilde og sender dette ut med en "strekt" oppløsning på 1024 x 768. Er det noen som vet om dette er mulig? Er det noen innstillinger hvor dette kan gjøres? Jeg vet det finnes software for filmvisning som kan gjøre dette, men jeg ønsker en mer permanent løsning.

 

Oppsettet på HTPC er: Core2duo E6600, 2 gig ram og xt1900 skjermkort.

 

Jeg ville blitt utrolig takknemlig for svar. Dette har plaget meg i over 6 måneder... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...