roolf Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, Jeg har en HTPC som er koblet til min 42" plasma-TV. Skjermen på denne TVen er 16:9, mens faktisk oppløsning er 1024 x 768. At bildet likevel er 16:9 skyldes at det er avlange pixler i panelet. Jeg har koblet HTPC til TV via en DVI-kabel. For å få korrekt forhold på bildet må jeg sette oppløsningen fra PC til en 16:9 oppløsning, typisk 720p (1280 x 720). Da bilr imidlertid kvaliteten på bildet litt dårlig pga at TV gjør en dårlig jobb på å nedskalere bildet til TVens oppløsning. Jeg har derfor valgt å sette oppløsningen fra PC til den samme som TVens native oppløsning, nemlig 1024 x 768. Dette gir sylskarpt bilde, men feil proposjoner. Ting blir litt strekt ut i lengderetningen. Det jeg øsnker er at PCen lager et 16:9 bilde og sender dette ut med en "strekt" oppløsning på 1024 x 768. Er det noen som vet om dette er mulig? Er det noen innstillinger hvor dette kan gjøres? Jeg vet det finnes software for filmvisning som kan gjøre dette, men jeg ønsker en mer permanent løsning. Oppsettet på HTPC er: Core2duo E6600, 2 gig ram og xt1900 skjermkort. Jeg ville blitt utrolig takknemlig for svar. Dette har plaget meg i over 6 måneder... Lenke til kommentar
roolf Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Ingen som vet? Jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe gjennom skjermkortdriver? Navnet på skjermkort skal forrseten være ati x1900xt. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Er ikke sikker men kan hende et program som heter Powerstrip kan hjelpe. Har ikke brukt detså mye, men der kan du fikle mye med oppløsning osv. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Testet powerstrip. Det hadde mange innstillinger, men ikke den funksjonen jeg trengte. Men takk for tipset likevel. Noen andre som har tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå