Bjørn Christiansen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Hei, Jeg ønsker tilbakemelding og kritikk på to bilder jeg tok da jeg var på Filippinene i Juni. Det er kanskje litt vanskelig å reise tilbake dit nå å ta nye bilder, men tenker mer for senere situasjoner. Klikk på bildet for større versjon og EXIF Klikk på bildet for større versjon og EXIF Begge bildene er tatt i serie rett etter hverandre på Camiguin Island som er en bebodd, vulkansk øy midt i Filippinene. I øyeblikket var det nærmere 45 grader i skyggen. Vi hadde stoppet i en liten landsby for å kjøpe mobiltelefon til kapteinen og noe å drikke. Edit: Fiksa rett skrivemåte på navnet Edit: Apostrof Endret 23. august 2007 av Kopp Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg forstår ikke helt hvorfor du kaller de stakkars kvinnene divaer, fordi de virker da både imøtekommende og hyggelige. Det er jo det stikk motsatte av en skikkelig diva, men skitt au. Bildene faller virkelig godt i smak hos meg. De har noe tidløst og klassisk over seg, og føyer seg naturlig inn i det klassiske reportasjefotografi. Komp og utsnitt er helt etter mitt hode, og konverteringen til s/h like så. Likte spesielt det gatebildet med kvinnen som bærer en paraply/parasoll. Skyggen som paraplyen skaper er perfekt rund, og midtstillingen er helt på sin plass. Det er egentlig mye bedre enn det første bildet, siden det er litt unikt. Det første er mer et typisk bilde av denne typen, men likevel godkjent. Dommen blir derfor godkjent for bilde 1, og fabelaktig for bilde 2. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Pmnormal, tror diva delen er ment litt halveis ironisk ^^ Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nydelige bilder, syntes jeg. PMnormal sier vel det meste om det tekniske, men jeg vil kommentere det menneskelige ved bildene. For disse bildene ER veldig menneskelige, de smiler, de er naturlige og virker helt "rett" akkurat der de er. Det er flott å se noe så "ekte" Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Som cruelphotography påpeker så er tittelen litt småironisk. Det er rett som PMnormal sier at vårt inntrykk av divaer er at de er mer høyerestående individer med en overlegen og lite imøtekommen holdning. Ironien i dette er at de bor og kommer fra den andre siden av jordkloden, vel ikke helt bokstavlig, og at de sosiale normene her oppleves som helt forskjellig fra de norske. I motsetting til å bli sett rart på når jeg løp omkring å knipset bilder, ble jeg istede invitert til å ta bilder av folkene. De var nyskjerrige og spørrende, ikke på den ekkle "jeg-vil-selge-deg-noe"-måten, dog det fantes av de også, men ikke på øyene. Tidligere i serien og albumet fra Filippinene 2007 har jeg publisert bilder fra en annen øy på omkring firehundre innbyggere. Vi kom en gjeng på fem stykker vandrende rundt på øya og kom i prat med de innfødte (fant ikke noe positivt ladd ord i skrivende stund) som villig var med på å vise oss rundt på både øya deres og i hjemmene. Hele samfunnet virket som et utopia hvor ikke en gang katter var interessert i å spise kyllingvennen sin. Det er det jeg mener med tittelen Divaer fra den østlige halvkule, kontrasten fra vårt lite imøtekommene sosiale samfunn til et samfunn hvor alle er blide og imøtekommen uten andre baktanker enn å tjene ett vennskap. Det skal sies at begge de eldre damene var respekterte kvinner i landsbyen og hadde en slags opphøyet status, men på den andre siden så benyttet de seg ikke av statusen som en vestlig diva kanskje ville ha gjort. Uansett, takk for trivelige kommentarer og tilbakemeldinger på bildene mine. Kom gjerne med innspill i etterkant også. All kritikk i begge retninger mottas med stor takk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 En apostrof hadde gjort ironien tydelig, noe ironi skal være. Det gjør ikke bildene mindre gode av den grunn, så jeg får vel godta forklaringen "på divaenes vegne". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå