Romy Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, har et spørsmål. NB: Det er lagt ved tegning som viser hva jeg vil. Jeg har 2 Excel ark. Excel ark1: inneholder fornavn, etternavn og alias til gamle brukere Excel ark2: inneholder fornavn, etternavn og alias til gamle brukere OG nye brukere. Siden det er over 400 linjer. Så ønsker jeg en metode enklest mulig slik at jeg kan ta ut de nye brukerene fra ark2 inn på nytt Excel ark 3 eller om jeg kunne få det ut på et eller annet.!? Mulig? Her kommer tegningen: Beklager hvis det ble stor bredde! Takk på forhånd Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Alt er mulig i Excel. Og som alltid er det flere ulike måter å gjøre det på. Antar at alias'ene er de unike nøklene her. En litt enkel en er å lage en ekstra kolonne i arket med alle brukerne, der du bruker en ANTALL.HVIS -formel or å finne hvor mange korresponderende alias'er som finnes i arket med gamle brukere. Så bruker du Autofilter på den kolonnen, filtrer på 0 så ser du bare nye brukere. Andre måter er å konsolidere arkene (fiklete, men sjekk Hjelp), eller en VBA-makro hvis dette skal automatiseres, gjentas og forenkles. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Romy Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Hei. jeg er ingen ekspert i Excel. Kunne du forklare den enkle løsningen på litt enklere måte? beklager men forstod ikke helt. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Forklaringen blir dessverre vanskeligere og lengre jo blankere du er, ikke motsatt. Vet du hva en Excelformel er ? Vet du hvordan du setter inn en formel ? Vet du hvordan du setter inn en ANTALL.HVIS -formel eller hvor du finner assistanse til den ? Det er ellers umulig å hjelpe deg konkret videre uten å vite om du bruker engelsk eller norsk Excelversjon. Ut over dette er selvhjelpen å ta for seg ord for ord blant de ukjente og sjekke Hjelp. Formel, ANTALL.HVIS, kolonne, Autofilter. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Romy Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Hei igjen. Jeg vet ikke hva alt dette er. Bruker Norsk Excelversjon Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg er redd en forklaring da blir for omfattende. Jeg vil anbefale seg å gjøre deg litt mer kjent med Excel, det har du masse igjen for. Gøy er det også. Butikker og Narvesenkiosker har gjerne små billige hefter som disse i bladhylla (kan anbefale begge, men du trenger bare ett av dem): http://www.damm.no/fakta_voksne/teknologi_...2002_datakortet http://www.idgbooks.no/product_info.php?cP...products_id=370 HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Romy Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Hei. Jeg gjorde nok denne manuelt siden det hastet litt. Men takk for hjelpen ellers setter pris på det ha en fin dag! PS! Skal skaffe meg de heftne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå