monzilla Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har en venninne som har vært sykemeldt fra jobben der hun jobber i lengre tid. Hun har kontrakt som går ut nå snart. Hun har fått beskjed fra arbeidsgiver at hun ikke får forlenget kontrakten. Det er behov for folk på arbeidsplassen hennes, så de må ansette nye folk uansett. Har de lov til dette? Regnes ikke hun som fast ansatt, og må det ikke en saklig grunn til å nekte hun ny kontrakt? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har en venninne som har vært sykemeldt fra jobben der hun jobber i lengre tid. Hun har kontrakt som går ut nå snart. Hun har fått beskjed fra arbeidsgiver at hun ikke får forlenget kontrakten. Det er behov for folk på arbeidsplassen hennes, så de må ansette nye folk uansett. Har de lov til dette? Regnes ikke hun som fast ansatt, og må det ikke en saklig grunn til å nekte hun ny kontrakt? 9336874[/snapback] Høres ut som hun er midlertidig ansatt. Hovedregelen er fast ansettelse, men det er lov med midlertidig ansettelse i spesielle tilfeller, jf arbeidsmiljøloven § 14-9: (1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås: a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten, b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat), c) for praksisarbeid, d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten, e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten. Hun har krav på fast ansettelse dersom hun er midlertidig ansatt i strid med disse vilkårene, jf § 14-11. Relevante spørsmål er hvor lenge hun har vært ansatt, hva slags arbeid hun har gjort, har hun jobbet full tid eller deltid, har hun jobbet i et konkret vikariat osv. Hvordan er arbeidsavtalen utformet? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Etter den definisjonen er hun fast ansatt. Men hovedspørsmålet er egentlig om hun har krav på å få forlenget kontrakten? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 I utgangspunktet ikke, siden det er en midlertidig ansettelse. Veien å gå blir da å få gjennom at hun er fast ansatt på grunnlag av manglende oppfyllelse av vilkårene for midlertidig ansettelse. Og da er det ikke et spørsmål lengre. Man har aldri krav på å få forlenget en kontrakt når man er midlertidig ansatt. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Etter den definisjonen er hun fast ansatt. 9339104[/snapback] På hvilket grunnlag? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Tror jeg uansett ikke ville arbeidet et sted jeg var uønsket. Uansett; hvis hun er ansatt igjennom f.eks. et vikarbyra, kan hun bli engasjert til en stilling. Disse stillingene går ofte over en periode. Da kan arbeidsgiver selv beskjedent si nei takk, trenger ikke hjelp videre. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Etter den definisjonen er hun fast ansatt. 9339104[/snapback] På hvilket grunnlag? 9339757[/snapback] Hun er ikke ansatt på vikariat Hun gjør samme jobben som alle andre, dvs ikke noe skiller seg ut i forhold til ordinær drift. Ellers er det andre ikke relevant da hun ikke oppfyller noen punkter. (aml §14-9) Eller tar jeg feil her? Er ikke ute etter å debattere, er ute etter et godt svar på om det er lov till å si henne opp eller ei. Endret 22. august 2007 av monzilla Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Er ikke ute etter å debattere, er ute etter et godt svar på om det er lov till å si henne opp eller ei. 9341178[/snapback] Hvis det er en midlertidig, tidsbestemt kontrakt, så er det ingen oppsigelse. Da opphører arbeidsforholdet automatisk når tiden er gått. Dette forutsetter at reglene for midlertidige ansettelser er overholdt. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Hva menes med en midlertidig kontrakt? La oss si at jeg begynner å jobbe i en bedrift 01.01.07. Har kontrakt ut året, og jeg oppfyller ingen av kriteriene i aml som gjør meg til en midlertidig ansatt. 01.01.08 hva skjer med meg da? Oppgavene jeg utfører er dagligdagse oppgaver som ikke skiller seg ut fra de andre ansatte. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvilken kontrakt du har skal ikke ha så mye å si ifm. hvilket arbeid du gjør. Jeg kan være ansatt i engasjement for å gjøre samme arbeids oppgaver som resten. Hvis kontrakten min varer til 01.08.07 og de ikke fornyer denne, så har jeg heller ikke arbeid etter denne datoen. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hva menes med en midlertidig kontrakt? La oss si at jeg begynner å jobbe i en bedrift 01.01.07. Har kontrakt ut året, og jeg oppfyller ingen av kriteriene i aml som gjør meg til en midlertidig ansatt. 01.01.08 hva skjer med meg da? Oppgavene jeg utfører er dagligdagse oppgaver som ikke skiller seg ut fra de andre ansatte. 9343196[/snapback] I et slikt tilfelle er du ansatt midlertidig, og arbeidsforholdet opphører uten oppsigelse ved utløp av kontrakten, dersom den ikke blir forlenget. Men mye tyder på at en slik midlertidig ansettelse er i strid med vilkårene i aml. § 14-9. I så fall har du krav på fast ansettelse. Du kan kreve forhandlinger med arbeidgiver etter reglene i aml. § 17-3. Krav om forhandlinger må fremsettes senest innen to uker etter at du fratrådte. Du kan la deg bistå av rådgiver/advokat o.l. Dersom du ikke blir enig med arbeidsgiver, så kan du reise søksmål med påstand om at du er fast ansatt, og kreve erstatning. Søksmålsfristen er åtte uker. Hvis domstolen legger til grunn at du har vært ansatt midlertidig i strid med vilkårene i aml. § 14-9, så skal det som regel avsies dom for at du er fast ansatt, dersom du ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå