Gå til innhold

Forbyr bar mage og synlige truser

Er du for eller imot skoleuniformer?  

161 stemmer

1. 1. Er du for eller imot skoleuniformer?

• For kleskodekser
      23
    • For skoleuniformer
      24
    • Mot kleskodekser, for skoleuniformer
      15
    • Mot begge deler
      87
    • Usikker
      12

Anbefalte innlegg

Ekkelt med lærere som ser på småjentene.

9340728[/snapback]

Hvorfor er det ekkelt? Det er da helt naturlig. De du kaller for småjenter er kjønnsmodne og kan få barn. Det ligger i genene. Men åh, de må vi jo fornekte i dette unaturlige, sterile samfunnet vårt.

9340846[/snapback]

De er nettopp blitt kjønnsmodne og går i 8., 9., og 10. klasse. Please.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er forresten mot skoleuniform også. Tvinge folk til å se like ut, forkastelig. Hadde det vært litt forskjellige uniformer man kunne velge mellom og mulighet for å kombinere med så hadde det jo nesten vært litt kult.

Slik som på Rema 1000, ICA, Skeidar, Høyesterett, Vaktmesterselskap, Securitas, osv, tenker du på!? :ermm:

9344394[/snapback]

Jobb og ungdomskole er to forskjellige ting. Ungdomskole må man gå på, men man kan velge å jobbe på de nevnte stedene eller ikke. Så man blir ikke tvingt der, fordi man kan velge å ikke jobbe der.

Lenke til kommentar
Ekkelt med lærere som ser på småjentene.

9340728[/snapback]

Hvorfor er det ekkelt? Det er da helt naturlig. De du kaller for småjenter er kjønnsmodne og kan få barn. Det ligger i genene. Men åh, de må vi jo fornekte i dette unaturlige, sterile samfunnet vårt.

9340846[/snapback]

Jeg synes ihvertfall det er direkte motbydelig når en 60-åring studerer bakenden til elevene, som er 14 år.

Lenke til kommentar
Jobb og ungdomskole er to forskjellige ting. Ungdomskole må man gå på, men man kan velge å jobbe på de nevnte stedene eller ikke. Så man blir ikke tvingt der, fordi man kan velge å ikke jobbe der.

9349337[/snapback]

Hva om man ikke MÅTTE gå på skole slik som i maaaange andre land?

Men naturlig er det. ingen kan noe for det.

Enkelte bør prøve å holde blikket litt unna sånt når man kommer opp i en viss alder. For blikket kan man nemlig styre. Kuken er kanskje en annen ting...

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Men naturlig er det. ingen kan noe for det.

Enkelte bør prøve å holde blikket litt unna sånt når man kommer opp i en viss alder. For blikket kan man nemlig styre. Kuken er kanskje en annen ting...

9349661[/snapback]

Jeg er enig at de burde prøve å ikke se.

Men det er bedre å se, enn å røre.

Lenke til kommentar
Jeg er forresten mot skoleuniform også. Tvinge folk til å se like ut, forkastelig. Hadde det vært litt forskjellige uniformer man kunne velge mellom og mulighet for å kombinere med så hadde det jo nesten vært litt kult.

Slik som på Rema 1000, ICA, Skeidar, Høyesterett, Vaktmesterselskap, Securitas, osv, tenker du på!? :ermm:

9344394[/snapback]

9349337[/snapback]

Men, du mener fortsatt jobbene/yrkene jeg nevnte fører en forkastelig moral?

Arbeidsplassene som har kleskoder vil jo da være utelukket for deg (og utvalgte andre) som søker og arbeidstager, fordi de da vil pålegge deg å gå i noe du ikke velger selv?!

Du mener kanskje det er greit allikevel, siden man da har et valg når man søker de yrkene, for det er et eget valg og ikke noe man påtvunget?

Så det er altså da ikke utfallet, hvorvidt man går i uniform, eller ikke, som er problemet, men at man ikke har noe valg?

På skolen, så må du gå -det er lovpålagt, i hvert fall til det 10. klassetrinn. De pålegger deg jo masse der også; komme til avtalt tid, lese bøker, være stille, gjøre lekser, osv.. Du kan selvfølgelig unnlate å gjøre noen, mange, alle av disse tingene her selvfølgelig, men det vil igjen gå utover deg.. i beste fall vil du bare få dårligere karakterer..

Hvorfor kan de ikke også pålegge deg å gå i en skoleuniform? Hva vil være så galt?

De aller fleste yrker nå til dags opererer med en slags form for uniform.. Et arbeidstøy regulert utifra forskjellige lover og regler tilpasset arbeidsplassen. Hvorfor ikke på skolen? Hvorfor ikke forberede dem på det vokse livet? Er det ikke i grunnen like dumt først som sist å begynne å gå i en uniform på en plass du er samlet, så har man fritiden til å være fri på!?

Ville det heller ikke være "samlende" av en gruppe (en klasseflokk) å gå i samme uniform, enn kanskje "grupperende" i en klasse hvor man får gå i det de vil, derav "klasseskille"!? Tenk bare på russetiden, hvor litt OK (og befriende) det var å "stå samlet".. Hvorfor tror du det var slik!? Jo, i stor hovedsak pga de LIKE russedressene!

Dette punktet kunne jeg egentlig fortsatt mye lengre på..

Er skoleuniform så veldig galt!? Helt ærlig?

Kan du fortelle meg det?

Lenke til kommentar

Jeg mener at de hygeniske kravene er ok egentlig. Personlig dusjer jeg meg som oftest annenhver dag, bortsett fra hvis jeg har trent eller noe sånt. Vasker meg selvfølgelig under armene de dagene jeg ikke dusjer da....

Angående klærne så forstår jeg ikke problemet. Motepress?? Angående ekskludering av folk som går med skikkelig rare/barnslige klær, så er det jo lov så lenge man ikke mobber dem?? Er det påbudt å være venner med alle liksom??

Å mobbe andre medelever, uansett grunn er jo allerede forbudt.

Lenke til kommentar

Kasparov:

Nå er det riktignok mange år siden jeg hadde noe på en barneskole å gjøre.. men, mener nå selv å ha fått med meg noe tross det..

1) Nekter / Tviler du på at det er motepress blant unge gutter / jenter - altså elever i den gitte aldersgruppen?

2) Tror du ALL mobbing som skjer blir rapportert og stoppet?

3) At det er forbudt å mobbe er nok riktig, men hvis de da mobber PGA klesplagg man da går med, ville det da ikke være en grei løsning å da fjerne katalysatoren (altså klærne)? (Er også klar over at det ikke BURDE være slik, men unger -både nå til dag og også før- er nå en gang veldig usikre på seg selv, og noen har det nå engang slik at de har en trang til å mobbe / hakke på andre -og egentlig sikker på at mange alltid vil ha det på den måte).

4) Spørsmålet selvfølgelig gitt at det eksisterer noe som går under definisjonen "motepress"; Ville det ikke vært en lettelse for foreldre at de slapp å kjøpe det dyreste what-ever-klesplagget, spesielt i måneden hvor alle kvartalsregningene kommer... !?

...

Seriøst.. Kjøpepress eksisterer!! Kan noen her, med hånden på hjertet, si at de aldri! har følt at de "måtte ha noe", grunnet at "alle andre har det" !? :ohmy: ..tviler jeg sterkt på! Slik er det nå også, og jeg betviler ikke et sekund på at dette bare blir verre og verre med årene, spesielt grunnet den store kjøpekraften hos folk per dags dato.. Desto verre da for gutter og jenter som blir stående utenfor.. Om de da ikke blir mobbet, vil de uansett FØLE seg utenfor!

EDIT: Sniker seg ut noen ord..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Egentlig så finns det ikke noe motepress. Det finnes et wannabe-behov. Behov for "se på meg, jeg er kul" etc etc.

Når det gjelder mobbing, så blir ikke folk mobbet pga av klærne. Mobbeoffer er utpekt fordi de er den svakeste, eller lettest å mobbe, og fordi mobbing er underholdning for folk.

Uansett hva klær et mobbeoffer går med så blir det rakka ned på.

Lenke til kommentar

har ikke tid til å svare på alt du sa nå bone, det tar jeg etterpå.

Men jeg mener det ikke er forkastelig at man må bruke uniform på jobb.

Fordi, det har man valgt selv. Når man er på et sted der man må være, så er det forkastelig å tvinge folk til å ha på seg et valgt plagg.

Lenke til kommentar

Nei det finnes ikke et press der du blir bedt om å pelle deg å kjøpe skikkelige klær for å være med i gjengen. Men folk liker gjerne å tro det.

Folk liker å høre "fet bukse du har", ergo så er det et behov og ikke et press. :)

Folk blir ikke mobbet pga av klesstil. Nå skiller jeg på å kommentere/disse klesstil noe som ofte er på kammeratslig/morsomt nivå, og det å faktisk mobbe en person. Ikke kom og si at mobbeofferet på din skole ikke hadde blitt mobbet om han hadde stillt opp i det fete kostymet. Mobbeoffer blir mobbet uansett, og de bruker gjerne klesstil som argument, men de hadde bare funnet andre ting å mobbe for om det ikke hadde vært for klærne.

Faktisk, et mobbeoffer ville blitt mobbet om han hadde stillt opp i det fete kostymet ... for da er det for fett ikke sant?

fortell at jeg tar feil på dette...

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Jeg mener at de hygeniske kravene er ok egentlig. Personlig dusjer jeg meg som oftest annenhver dag, bortsett fra hvis jeg har trent eller noe sånt. Vasker meg selvfølgelig under armene de dagene jeg ikke dusjer da....

Angående klærne så forstår jeg ikke problemet. Motepress?? Angående ekskludering av folk som går med skikkelig rare/barnslige klær, så er det jo lov så lenge man ikke mobber dem?? Er det påbudt å være venner med alle liksom??

Å mobbe andre medelever, uansett grunn er jo allerede forbudt.

9350637[/snapback]

Tror du bør sette deg ned å tenke deg om hva mobbing egentlig er. Eksludering en velkjent metode for å mobbe en person.

Lenke til kommentar
Nei det finnes ikke et press der du blir bedt om å pelle deg å kjøpe skikkelige klær for å være med i gjengen. Men folk liker gjerne å tro det.

Folk liker å høre "fet bukse du har", ergo så er det et behov og ikke et press. :)

Folk blir ikke mobbet pga av klesstil. Nå skiller jeg på å kommentere/disse klesstil noe som ofte er på kammeratslig/morsomt nivå, og det å faktisk mobbe en person. Ikke kom og si at mobbeofferet på din skole ikke hadde blitt mobbet om han hadde stillt opp i det fete kostymet. Mobbeoffer blir mobbet uansett, og de bruker gjerne klesstil som argument, men de hadde bare funnet andre ting å mobbe for om det ikke hadde vært for klærne.

Faktisk, et mobbeoffer ville blitt mobbet om han hadde stillt opp i det fete kostymet ... for da er det for fett ikke sant?

fortell at jeg tar feil på dette...

9350966[/snapback]

Problemet er kanskje ikke så innlysende når du har gått på skole på landet med 150 elever. Selv om kjøpepress ikke er så alvorlig i Norge finnes det enda, man må være ganske blind for å ikke se det. Man blir ekskludert, latterlig gjort dyttet, mobbet og andre standard prosedyrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...