Gå til innhold

Beste Lost sesong(sålangt)

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sesong 1 heilt klart. Då var det skikkelig spennande og eg fekk ein sånn litt creepy følelse av å følge med på det. Og eg såg for meg at dei "the others" var heilt andre personer enn dei egentlig er. Trudde dei var kanibaler heile gjengen eller nokon indianertyper som luska rundt i skauen og satt oppi trea og overvåka heile gjengen. Også var det liksom det "svære monsteret" som dreiv på å gikk rundt i skauen :p

No er det heilt annaledes, og eg tenker ofte over korleis serien hadde vore no om dei ikkje hadde tatt med alle dei romma under bakken og alle dei greiene som kom inn i sesong 2 og om vi ikkkje hadde fått sett noko av the others. På slutten av sesong 3 begynnte det å ta seg opp igjen ganske bra, men så kom dei stygge "flasha" av jack i framtida og at han hadde komt seg av øya...

Lenke til kommentar

Nå skal jeg komme med et utradisjonelt svar, men jeg føler at sesong 1 lever litt for mye på bølgen fra folk som bare så den en gang når den gikk. Jeg så sesong 1 på nytt i sommer, og jeg ble overrasket over at den gikk mye treigere enn jeg hadde husket. Så den sammen med et par stykker som ikke hadde sett den før, og de kommenterte også dette, at det tar veldig lang tid før det virkelig kommer igang. De første episodene (egentlig halve sesongen) er nesten mer eller mindre bare laaaange introduksjoner av karakterene. Klart, når de finner luka, og Ethan dukker opp og det der, så tar det seg veldig opp og blir utrolig spennende. Men dette er jo bare siste halvdel av sesongen. I starten skjer det egentlig ikke så mye.

I sesong 2 derimot, er det rett på sak med at de går ned i luka, Desmond blir introdusert, vi får vite om knappen og telleren som teller ned til verdens undergang, vi blir introdusert for de overlevende fra flyets haleparti, og får et enda mer spennende innblikk i the others (joda, the others ble riktignok introdusert i sesong 1, men det var heller ikke før ut i de siste episodene). Utover i sesongen får vi endelig se "monsteret", som er denne røykskyen, vi får en ny konfrontasjon med the others og den tilsynelatende lederen deres med helskjegg. Så finner de "Henry Gale", som senere viser seg å være lederen for the others, og en utrolig viktig person i den store sammenhengen.

Oppi alt dette har vi også greia med Michael og Walt, Michael som dreper både Libby og Ana Lucia, til de aller fleste seernes store sjokk.

Jeg kunne også lagt ut om sesong 3, men det får holde for denne gang.

Misforstå meg rett, jeg syns sesong 1 av Lost er helt fabelaktig, men jeg syns likevel at den kanskje lever litt ekstra høyt oppe på grunn av en hype, og at de to andre sesongene får ufortjent lite ros og oppmerksomhet nettopp på grunn av det.

Grunnen til at så mange ble (og er) skuffa over sesong 2 (og 3) tror jeg er fordi de fikk svar på en del av mysteriene fra sesong 1, og at disse kanskje ikke stemte helt overens med hva de hadde håpet. Selv om mange lengtet etter å få svar, så tror jeg de fleste egentlig ikke ville ha dem.

Sesong 1 heilt klart. Då var det skikkelig spennande og eg fekk ein sånn litt creepy følelse av å følge med på det. Og eg såg for meg at dei "the others" var heilt andre personer enn dei egentlig er. Trudde dei var kanibaler heile gjengen eller nokon indianertyper som luska rundt i skauen og satt oppi trea og overvåka heile gjengen. Også var det liksom det "svære monsteret" som dreiv på å gikk rundt i skauen

Her er et glimrende eksempel på akkurat dette. Ingenting vondt ment, det er mange som føler det akkurat sånn, og det er helt forståelig.

For det var det de aller fleste av oss trodde hva? At det var et stort monster der, og at the others var kannibaler? Nettopp, og desto bedre er det at det ikke var sånn som vi trodde. Det sier bare mye om hvor bra denne serien er, at den er uforutsigbar til tusen.

Hvis det faktisk hadde kommet et digert monster eller en dinosaur løpende ut fra skogen i starten av sesong 2, og vi hadde fått se at the others faktisk var villmenn med indianermaling som grilla mennesker på bålet utenfor hulene sine, så tror jeg hvertfall at jeg hadde slutta å se på serien. For da hadde ting vært like åpenlyse som jeg trodde de var.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at sesongene har vært mer like enn de fleste tror.

Når vi ser an på sesongene så har story-tellingen vært veldig lik, oppbyggingen vært veldig lik, progresjonen og skrivingen vært veldig lik.

Noen eks.

Sesongene starter med et bang: Sesong 1 = et fryktelig flykrasj, Sesong 2 = Luka er et stort underjordisk bunker med masse uventet, Sesong 3 = The Others bor i en landsby på øya og ser det fryktelige flykrasjet fra undenifra.

Starten på sesongene

Så starten på sesongen. Ep. 01 til høstfinale.

I sesong 1 så fokuserte de første 8 episodene om karakterene, kjenne karakterene, bosette seg på øya (finne hulene, finne nødsignalen) og disse episodene ser jeg på som klassikere, men det er først i slutten av ep. 8 at vi beveger oss mot noe. Jo, fordi Sayid forlater campen og i neste episode møter han Rousseau, vi møter Ethan, vi får vite om sykdommen, The Others, The Black rock, hviskingen etc.

Sesong 2: De første episodene seg på et annet folk. De overlevende fra haledelen på flyet. Og så fokuserte det seg på The Swan, bunkeren. Dette gikk sakte, slik som i første sesong. Men så skjedde "krasjet". Cindy blir kidnappet av The Others, Shannon blir drept av Ana-Lucia og vi får en hel episode der vi følger haledelens overlevendes liv.

Sesong 3: De første episodene forgikk på Hydra. Der skulle vi bli kjent med noen nye Others, vi fikk vite mye om dem, Juliet, Ben, The Hydra, hva slags folk dem var. Dette gikk også sakte, men det var nødvendig. Så kom det samme. Et stort krasj. Eko blir drept, Pickett skal drepe Sawyer, Jack opererer Ben.

--

Så sesongene er veldig like hittil.

Cliffhanger før året er slutt i sesong 1: Locke og Boone finner en skinnende metaldings (som blir kjent som luka) i jungelen

Cliffhanger før året er slutt i sesong 2: Michael kommuninserer med noen over PCen da noen sier "Dad"?

Cliffhanger før året er slutt i sesong 3: Sawyer og Kate har en pistol pekende mot seg og Jack skriker til Kate over walkietalkien

Alle skapte stor diskusjon.

Episodene etter julepause

De starter bra, men går litt rolig. Dette skjer i alle sesongene. I den første så har vi mye bra, men det går sakte med luke-utforskingen. I sesong 2 så hadde vi Eko som møter røyken, men vi hadde sakte episoder som f.eks. Fire + Water. I sesong 3 så hadde vi det samme. Vi hadde mye bra f.eks. Room 23, Picketts død, Kate og Sawyer forlater Hydra øya og Desmond går tilbake i tiden, men vi hadde sakte episoder som f.eks. Stranger in a strange land

Ting som satte historien i en annen retning

Sesong 1-

Claire kommer tilbake i ep. 14 og i episoden etter så myrdes Ethan

Sesong 2-

Henry Gale blir oppdaget og vi ser hva som skjer når nedtellingen går ned til null i ep. 14

Sesong 3-

Vi får vite hvordan Locke ble lam, han ødeleger the Others's ubåt og faren til Locke er tatt til fange på øya i ep. 13

Legg merke til hvor nærme episodetallene er på. Det er nok et bevis på at sesongene er like. Vi fikk en del svar faktisk i den delen av sesongene og nye mysterier

Oppbyggingen mot sesongslutt

Sesong 1:

I ep. 17 så brenner Walt flåten og Locke kommer med talen som muligens setter i bane hva som skjer: "Why would any one of us block an attempt to get home? We're so intent on pointing the finger at one another that we're ignoring the simple undeniable truth that the problem isn't here, it's there. They've attacked us, sabotaged us, abducted us, murdered us. Maybe it's time we stop blaming us and start worrying about them. We're not the only people on this island and we all know it."

I den episoden så starter de å lage en ny flåte.

Flåten var et av de største tingene i finalen, det husker vi. Legg merke til at flåten ble ødelagt i denne episoden og neste gang i finalen.

Sesong 2:

I ep. 17 blir Locke fastspent under bombedøren i luka, Henry Gale blir funnet ut til å være en løgner (som vi nå kjenenr som karakteren Ben), vi ser et detaljrikt og easter egg fullt bombedørkart, telleren går muligens helt til null (vi hører det, men ser det ikke)

Telleren og luka var store elementer i denne finalen. Legg merke til at neste gang bombedøra gikk ned var i finalen faktisk.

Sesong 3:

I ep. 17 faller Naomi ned fra himmelen og vi får se satelittelefonen som muligens er en vei ut fra øya. Desmond holder på å velge at Charlie skal dø denne gangen pga at han så det i et syn, men lar det ikke skje.

Naomi, satelittelefonen og Charlies død var viktige elementer i finalen.

Legg merke til at neste Desmond syn om Charlie er i finalen, akkurat som bombedøra gikk ned i finalen og telleren gikk ned og at flåten ble ødelagt.

---

Sesongene er mer like enn de fleste tror.

Alle sesongene har hatt sakte episoder, episoder med litt mindre interessante flashbacks, episoder der de har ventet lenge med svar.

Alle sesonger har hatt det, så de er mer like enn det vi tror. Jeg tror det er andre ting som spiller inn for at vi skal like sesong 1 så godt og sesong 2 så dårlig.

Jeg kan rett og slett ikke rangere sesong etter hvor bra de var.

Men det mest sannsynlige svaret vil være Sesong 3.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liker best sesong 2. Her er det som Nevnarion sa rett på start.

Digger de episodene med introduksjonen til ""Henry Gale"" =P Starten med desmond eier. og Flashbacket til Jack på tribunene når han løper og møter desmond "Yer aight brotha??" ^^ Møte med the tail section er skikkelig bra.

men veldig dårlig slutt på sesongen synes jeg, med de portugisiske folka.

Liker flashbackene i denne sesongen. De sier mye om personene og alle har plots som egentlig kunne vert drad ut til spillefilmer. Spillefilmer som er gode men er så langtekkelige at de kunne vert korta ned til akkurat lengden på et flashback

Feks charlies piano flashback

Eckhos barndomsflashback

Jacks flashback når han møter desmond

Hvertfall denne sesongen jeg husker best. Har sett alle sesongene kun 1 gang

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hmm det står mellom sesong 1 og 3 her ... tror jeg havner på sesong 1 fordi den var så spennende og se at helt vanlige folk overlevde ett flykræsj. og man fikk se hvordan dem overlevde og fant ut hvordan øya de var havna på var. var ikke en vanlig øy , så da måtte de utforske den på alle slaks måter. onde folk og mange desperate folk, rett og slett spennende og se hvordan dem overlever.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er tydeligvis veldig rar, for jeg syntes sesong var den klart dårligste. Synes hele sesong 1 bare var teit, og tildels veldig kjedelig (så kjedelig at store deler av enkelte episoder ble sett med et halvt øye mens jeg surfet på nettet). Her var det jo omtrent null progressjon gjennom sesongen, og det som var "interessant", ble bare teit fordi det var så totalt ulogisk (isbjørn etc). Jeg fikk jo absolutt ingen svar/forklaringer på noe som helst. Eksempel på treg progressjon som irriterte meg var luken - den ble jo "funnet" i midten av sesongen, men de måtte drøye den historien ut en halv sesong før det ble progresjon i siste episode.

Siden det endelig skjedde noe i sesongavslutningen, gav jeg sesong 2 en sjanse, noe som var bra siden her ble alt langt mer interessant og spennende, for nå kom det en del svar, og det som i sesong 1 bare var teit fikk plutselig en mening.

Sesong 3 var vel egentlig enda bedre igjen.

Så jeg forstår ikke hvorfor alle syntes sesong 1 var så bra... :hmm:

Endret av _named_
Lenke til kommentar

De 13 første episodene av sesong 1. De var godt skrevet og interessante. De øvrige episodene i sesong 1 og faktisk hele sesong 2 led av det jeg liker å kalle for Lost-syndromet; serien ble utrolig populær, forfatterne hadde bare skrevet manus for 13 episoder, de hadde kun en vag, vag ide om hva som skulle skje videre men de presset ut episode etter episode med fyllstoff.

Prison Break har lidd av Lost-syndromet etter ca. 13 episoder i sesong 1, de også. Heroes har begynt å vise tendenser. Retrospektivt kan man si at Alias fikk Lost-syndrom etter ca. halvveis i sesong 2, og Alias ble jo skapt av J.J. Abrams, mannen som skapte Lost.

Urk, jeg hater Lost-syndromet. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
De 13 første episodene av sesong 1. De var godt skrevet og interessante. De øvrige episodene i sesong 1 og faktisk hele sesong 2 led av det jeg liker å kalle for Lost-syndromet; serien ble utrolig populær, forfatterne hadde bare skrevet manus for 13 episoder, de hadde kun en vag, vag ide om hva som skulle skje videre men de presset ut episode etter episode med fyllstoff.

Synes dette egentlig er tøv. Prøv med et gjensyn av sesongene, så er jeg sikker på at sesong 1 vil falle og at sesong 2 vil heve seg hos de aller fleste. Hypen og mystikken gjorde sesong 1 til en langt bedre sesong enn det egentlig er. Progresjonen i den første sesongen er faktisk langt tregere enn i 2'ern og 3'ern.

Og det der med at forfatterne ikke har noen ide om hvor dette skal ende? Hva vet vi egentlig om det? Jeg føler at de fleste som fallt av lasset, er de som umiddelbart krever svar på alt mulig. Jeg synes Lost-skaperne kjører en god formel: de gir oss noen svar, men erstatter det med nye spørsmål. Det sørger for at interessen hele tiden holder seg oppe for oss som har tålmodighet.

Lenke til kommentar

Merk at jeg sa de første 13 episodene av sesong 1 og ikke hele sesong 1. Den første sesongen ble ufattelig dårlig etter de 13 første episodene og de resterende trekker ned hele sesongen.

Se på Prison Break, de episodene etter halvveis i sesong 1 er kun fjas; produksjonsselskapet hadde opprinnelig en bestilling på 13 episoder fra Fox og gjengen var ment å komme seg ut av fengselet i den 13. episoden, men så fikk de en bestilling på 9 nye episoder fordi Fox fant ut at serien var populær. Derfor ble slutten forskjøvet med 9 episoder der en drøss av teite ting tilfeldigvis skjedde som stoppet alle de fantastiske planene de hadde lagt for å bryte seg ut.

Jeg vurderer om jeg skal gidde å se mer av Lost og jeg kan garantere at det blir leeenge til jeg gidder å se hele Lost på nytt igjen.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Ufattelig dårlig? Det er nok en mening du ikke deler med mange. Sesong 1 holdt utrolig høy kvalitet hele veien gjennom, selv om tempoet, kvaliteten og progresjonen naturlig nok varierte.

Det jeg reagerer på er denne utbredte teorien om at skaperne ikke har peiling på hvor de vil med showet. Hørte seinest på radioen i går hvor de prata om hvordan Lost bare lot ting ligge i løse lufta, som feks. dette med isbjørnene i jungelen. Hva faen? Isbjørnene har jo blitt forklart. Folk faller av og skylder på skaperne.

Prison Break er forøvrig litt spesielt fordi plottet er såpass fastlåst. Med Lost har skaperne etter all sansynlighet visst det store bildet, men ikke detaljene. Man har visst nogen lunde hvor man vil med serien, bare ikke veien dit. Og hvis de ikke har gjort det, har de hittil gjort en fordømt god jobb med å nøste sammen noen av de trådene som har ligget løst siden sesong 1.

Lenke til kommentar

Skulle ønske at flere serieskapere starter en serie med et slikt klart overblikk som JMS med Babylon 5. Serien skulle vare maks 4-5 sesonger, basta.

Jaja, vi er vel dypt uenige på et fundamentalt nivå. :D

Det eneste jeg kan si at er fantastisk med Lost er at de ikke har en lang introsekvens med musikk og andre teite greier. Ordet Lost kommer på skjermen og det hele er over i løpet av et par sekunder.

Samme med 24 og Heroes. Har begynt å se første sesongen av The Wire og introsekvensen irriterer vettet av meg. Bra det er på DVD sånn at jeg kan hoppe over dritten. :)

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Hehe, enig med introsekvens opplegget. Har også begynt med The Wire (diggbar serie hittil) og jeg kan tenke meg at den eviglange introen der hadde irritert meg grenseløst hvis jeg ikke hadde hatt spolemuligheter.

Vi er nok også ganske samstemte på at det helt klart er en fordel å ha planen og avslutningen klar når man begynner på en serie. Men jeg mener alt det preiket om at vi ikke får svar på ting i Lost er tullball. Med Prison Break er det derimot helt åpenbart at seriens populæritet gjorde at man måtte omlegge showets retning kraftig. PB kunne helt fint klart seg med en sesong. Jeg mener at det ikke er tilfellet for Lost.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå skal jeg komme med et utradisjonelt svar, men jeg føler at sesong 1 lever litt for mye på bølgen fra folk som bare så den en gang når den gikk. Jeg så sesong 1 på nytt i sommer, og jeg ble overrasket over at den gikk mye treigere enn jeg hadde husket. Så den sammen med et par stykker som ikke hadde sett den før, og de kommenterte også dette, at det tar veldig lang tid før det virkelig kommer igang. De første episodene (egentlig halve sesongen) er nesten mer eller mindre bare laaaange introduksjoner av karakterene. Klart, når de finner luka, og Ethan dukker opp og det der, så tar det seg veldig opp og blir utrolig spennende. Men dette er jo bare siste halvdel av sesongen. I starten skjer det egentlig ikke så mye.

I sesong 2 derimot, er det rett på sak med at de går ned i luka, Desmond blir introdusert, vi får vite om knappen og telleren som teller ned til verdens undergang, vi blir introdusert for de overlevende fra flyets haleparti, og får et enda mer spennende innblikk i the others (joda, the others ble riktignok introdusert i sesong 1, men det var heller ikke før ut i de siste episodene). Utover i sesongen får vi endelig se "monsteret", som er denne røykskyen, vi får en ny konfrontasjon med the others og den tilsynelatende lederen deres med helskjegg. Så finner de "Henry Gale", som senere viser seg å være lederen for the others, og en utrolig viktig person i den store sammenhengen.

Oppi alt dette har vi også greia med Michael og Walt, Michael som dreper både Libby og Ana Lucia, til de aller fleste seernes store sjokk.

Jeg kunne også lagt ut om sesong 3, men det får holde for denne gang.

Misforstå meg rett, jeg syns sesong 1 av Lost er helt fabelaktig, men jeg syns likevel at den kanskje lever litt ekstra høyt oppe på grunn av en hype, og at de to andre sesongene får ufortjent lite ros og oppmerksomhet nettopp på grunn av det.

Grunnen til at så mange ble (og er) skuffa over sesong 2 (og 3) tror jeg er fordi de fikk svar på en del av mysteriene fra sesong 1, og at disse kanskje ikke stemte helt overens med hva de hadde håpet. Selv om mange lengtet etter å få svar, så tror jeg de fleste egentlig ikke ville ha dem.

Sesong 1 heilt klart. Då var det skikkelig spennande og eg fekk ein sånn litt creepy følelse av å følge med på det. Og eg såg for meg at dei "the others" var heilt andre personer enn dei egentlig er. Trudde dei var kanibaler heile gjengen eller nokon indianertyper som luska rundt i skauen og satt oppi trea og overvåka heile gjengen. Også var det liksom det "svære monsteret" som dreiv på å gikk rundt i skauen

Her er et glimrende eksempel på akkurat dette. Ingenting vondt ment, det er mange som føler det akkurat sånn, og det er helt forståelig.

For det var det de aller fleste av oss trodde hva? At det var et stort monster der, og at the others var kannibaler? Nettopp, og desto bedre er det at det ikke var sånn som vi trodde. Det sier bare mye om hvor bra denne serien er, at den er uforutsigbar til tusen.

Hvis det faktisk hadde kommet et digert monster eller en dinosaur løpende ut fra skogen i starten av sesong 2, og vi hadde fått se at the others faktisk var villmenn med indianermaling som grilla mennesker på bålet utenfor hulene sine, så tror jeg hvertfall at jeg hadde slutta å se på serien. For da hadde ting vært like åpenlyse som jeg trodde de var.

Merker jeg er enig i det du skriver. Hadde glemt hvor bra sesong 2 egentlig var. Hele greia med Desmond, samt "Henry Gale" og Michael sitt bedrag var utrolig spennende og uforutsigbart. Nå gikk det opp for meg at jeg likte alle sesongene. Eneste jeg ikke liker så godt er episoder hvor det ikke skjer noe særlig, når serien prøver å være morsom f.eks. Dette får de ikke til IMO, og jeg lengter heller etter å få vite mer om mysteriene til øya.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...