Gå til innhold

Statsstøtte til trossamfunn - en skam!

Anbefalte innlegg

Størstedelen av Den norske kirkes midler kommer ikke fra statsbudsjettet, de kommer fra kommunene. Kommunene er såvidt meg bekjent ikke pliktig til å gi andre tros- eller livssynssamfunn støtte. Derfor tviler jeg sterkt på at andre trossamfunn får like mye.

Som jeg skrev litt etter, så får alle andre trossamfunn 126 millioner tilsammen fra statsbudsjettet. Det er bevilget 1,3 milliarder fra statsbudsjettet til den norske kirke, og hvis de får mer fra kommunene så finner jeg ikke ord... Det værste er at over 700 millioner er merket til "Presteskapet" for driftskostnader.

9350958[/snapback]

Jeg har samlet noen fakta om dagens ordning her. Her er regnskapet fra i fjor. 1 787 millioner, 65%, er tilskudd fra egen kommune.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Størstedelen av Den norske kirkes midler kommer ikke fra statsbudsjettet, de kommer fra kommunene. Kommunene er såvidt meg bekjent ikke pliktig til å gi andre tros- eller livssynssamfunn støtte. Derfor tviler jeg sterkt på at andre trossamfunn får like mye.

Som jeg skrev litt etter, så får alle andre trossamfunn 126 millioner tilsammen fra statsbudsjettet. Det er bevilget 1,3 milliarder fra statsbudsjettet til den norske kirke, og hvis de får mer fra kommunene så finner jeg ikke ord... Det værste er at over 700 millioner er merket til "Presteskapet" for driftskostnader.

9350958[/snapback]

Jeg har samlet noen fakta om dagens ordning her. Her er regnskapet fra i fjor. 1 787 millioner, 65%, er tilskudd fra egen kommune.

9351014[/snapback]

Vel, jeg forholdte meg til statsbudsjettet for 2007, hvor på side 130 det står "Sum Den norske kirke ....... 1 282 691 000", noe som er en 5,8 pst endring fra i fjor. Jeg finner ingenting om den norske kirke i revidert statsbudsjett, så jeg antar at disse tallene stemmer.

Lenke til kommentar

Det var altså regnskapet til kirkelige fellesråd, som er det eneste jeg har funnet på nett. Det kan være at disse pengene går under et annet budsjett. Jeg er i alle fall rimelig sikker på at budsjettet jeg linket til stemmer, siden jeg fant det på Statistisk Sentralbyrås sider, og det er et faktum at kommunene i følge kirkelovens § 15 har et økonomisk ansvar for deler av driften av kirken.

Uansett, poenget var at det ikke er slik at andre trossamfunn får like mye per medlem. Om man absolutt skal gi skattepenger til trossamfunn, så synes jeg det bør deles likt. På Island, for eksempel, har de en egen livssynsskatt, hvor pengene du betaler blir gitt til det trossamfunnet du er medlem av (Er du ikke medlem, går pengene til et universitet, om jeg ikke husker feil.) Slik kunne vi gjerne hatt det i Norge også.

Lenke til kommentar

Vi kan jo kreve penger av dem?

Jobber hver dag, for og finne en løsning der Kristene, Muslimer, Jøder, budister, ateister, kan komme i enighet om vi bør skape vennskapsbånd rundt om i verden.. Svaret fra de fleste er muligens JA...

Men vi har et problem.. Det er trosystem (religion)

Vi har to bøker Koranen og bibelen... Og jeg har funnet ut at disse bøkene ikke er eventyr.. men da i allefall vanskelig og forstå..

Så jeg lurte på om noen vil hjelpe meg med og lage noe som kan være løsningen på dette problemet.

Altså finne ut hva navn i bibelen betyr.. og hva mange av begrepene betyr..

Dyret må jo være fordi er av natur dyr.. og dyret det snakkes om, må nødvendigvis motarbeide oss mennesker slik at vi ikke kan skape paradis. (fordi jeg mener at man ved og gjøre Guds vilje, som er; du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg... og koranen; de følger skamløse ledre... osv osv... har lest i mange år.. Så jeg vet at det er en løsning, dersom jeg får hjelp her :)

Så prøver jeg å lage en løsning da... http://nello-in-cyberspace.com/Herrens%200...7Plan%2007.html

kan noen hjelpe meg? Jeg er ateist, men jeg prøver og få til noe.

Lenke til kommentar

Forbløffende å få som tenker på at mange mennesker, spesielt gamle, setter troen sin veldig høyt.

For dem blir troen et tegn på håp. De har noe å leve for, siden de vet at de kommer til å komme til et godt sted etter at de er døde.

For oss som ikke tror på slike ting, kan det være forståelig at dere mener at det er unødvendige skattepenger som bli kastet bort.

Men tenk om to ganger, vil vi virkelig ta fra alt håpet hos mennesker som har den gleden, håpet, følelsen av å være med i noe større, følelsen av å være trygg når man har noen som våker over en, bare på grunn av noen usle penger?

Er vi virkelig så grådige?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om grådighet. Disse menneskene, om de virkelig er så smålige at de tror at det eneste som kan redde dem er at andre folk som ikke tror på det samme som dem betaler for herligheten på jorden, kan vær så god å endre sine holdninger.

Nå tror jeg ikke det er veldig mange som faktisk tror det.

Lenke til kommentar
Forbløffende å få som tenker på at mange mennesker, spesielt gamle, setter troen sin veldig høyt.

For dem blir troen et tegn på håp. De har noe å leve for, siden de vet at de kommer til å komme til et godt sted etter at de er døde.

For oss som ikke tror på slike ting, kan det være forståelig at dere mener at det er unødvendige skattepenger som bli kastet bort.

Men tenk om to ganger, vil vi virkelig ta fra alt håpet hos mennesker som har den gleden, håpet, følelsen av å være med i noe større, følelsen av å være trygg når man har noen som våker over en, bare på grunn av noen usle penger?

9352016[/snapback]

dersom vi kutter statsstøtten vil grunnlaget for å drive et religiøst foretak (trosamfunn) ikke være til stede.

dette vil igjen føre drastisk nedgang i troende, og man kan på sikt få vekk den falske trygghetsfølelsen mange troende har blitt avhengig av.

man kan heller bruke de pengene på rehabilitering og psykologtimer for å avvenne religiøse mennesker.

Er vi virkelig så grådige at vi heller vil ha religion enn å faktisk hjelpe folk som sliter mentalt?

Lenke til kommentar

9352016[/snapback]

dersom vi kutter statsstøtten vil grunnlaget for å drive et religiøst foretak (trosamfunn) ikke være til stede.

dette vil igjen føre drastisk nedgang i troende, og man kan på sikt få vekk den falske trygghetsfølelsen mange troende har blitt avhengig av.

man kan heller bruke de pengene på rehabilitering og psykologtimer for å avvenne religiøse mennesker.

Er vi virkelig så grådige at vi heller vil ha religion enn å faktisk hjelpe folk som sliter mentalt?

9354766[/snapback]

Er heltnig, steng kirka og avvenn de religiøse.

Lenke til kommentar

9352016[/snapback]

Di som er grådige er di som jobber i kirken, og får betalt for å gjøre ingenting(med det mener jeg, prekener, dåp osv som er bare svada) gravlegging er nødvendig ofc(for ellers lukter det overalt), men sermonien rundt begravelsen trengs ikke. Prester o.l gjør faktisk ikke noe nyttig i det hele tatt

Lenke til kommentar

Det er feil å si at prester ikke gjør noe nyttig. Med mindre du mener at kunstnere, idrettsfolk, osv. ikke gjør noe nyttig fordi det ikke kommer en direkte nytteverdi fra det de gjør. Men kultur har da noe for seg? Og religiøse ritualer er egentlig like mye kultur som religion, i alle fall i Norge.

Lenke til kommentar

9352016[/snapback]

Di som er grådige er di som jobber i kirken, og får betalt for å gjøre ingenting(med det mener jeg, prekener, dåp osv som er bare svada) gravlegging er nødvendig ofc(for ellers lukter det overalt), men sermonien rundt begravelsen trengs ikke. Prester o.l gjør faktisk ikke noe nyttig i det hele tatt

9355155[/snapback]

I enkelte tilfeller kan "tro" gi et lettere liv for noen, men det er absolutt ikke den optimale måten å hjelpe. (blir som å pisse i buksa i -40 for å holde varmen)

Deres tro går nemlig på bekostning av alle mennesker som lider og blir drept årlig pga. religion og tro, for å ikke nevne alle krigene som starter pga. "RE-Legion"

Så derfor er alle religiøse mer eller mindre skyldige i drap og lidelser som deres religion fører med seg. (uansett om de personlig støtter det eller ikke)

Ganske enkelt, ingen religion -intet grunnlag for hellig krig.

Er troen virkelig verd det?

Skal vi være så grådige?

Lenke til kommentar

"Norges statsminister gikk ut med følgende budskap, på en pressekonferanse i dag:

Norge har idag skilt Den Norske Kirke fra Den Norske Stat, og har i tillegg gjort slutt på all finansiering til trossamfunn. Ingen religioner vil heller få noen slags form for føyelser heretter, da Norge som land har som mål å avskaffe all form for gudsdyrking. Posten for finansiering av Statskirken på statsbudsjettet vil fra nå av slettes, men en ny post opprettes for sponsing av forskning og vitenskap og i særdeleshet forskning som kan forbedre jordklodens klima og levevilkår for både dyr og mennesker.

Regjeringen vil ikke forby noen sin religion, men oppmuntrer alle, inkludert sin egen befolkning, om å søke opplysning i vitenskapen istedetfor å henvende seg til det uvirkelige og overnaturlige.

Vi har spilt nok blod og krefter på ord fra bøker uten rot i virkeligheten."

Vel, man kan alltids drømme.... :(

Lenke til kommentar
"Norges statsminister gikk ut med følgende budskap, på en pressekonferanse i dag:

Norge har idag skilt Den Norske Kirke fra Den Norske Stat, og har i tillegg gjort slutt på all finansiering til trossamfunn. Ingen religioner vil heller få noen slags form for føyelser heretter, da Norge som land har som mål å avskaffe all form for gudsdyrking. Posten for finansiering av Statskirken på statsbudsjettet vil fra nå av slettes, men en ny post opprettes for sponsing av forskning og vitenskap og i særdeleshet forskning som kan forbedre jordklodens klima og levevilkår for både dyr og mennesker.

Regjeringen vil ikke forby noen sin religion, men oppmuntrer alle, inkludert sin egen befolkning, om å søke opplysning i vitenskapen istedetfor å henvende seg til det uvirkelige og overnaturlige.

Vi har spilt nok blod og krefter på ord fra bøker uten rot i virkeligheten."

Vel, man kan alltids drømme....  :(

9357466[/snapback]

send link...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...