Sherra Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har hørt at alle trossamfunn kan få statsstøtte hvis de har en viss medlemsmasse. Det er jo helt sinnssykt! Norge skal være et teknologisk og vitenskapelig flaggskip på jorda, men vi fortsetter å hylle overtroen Vi må motkjempe religion, ikke bruke skattebetalernes penger på å opprettholde den. Det virker jo som om Staten verdsetter irrasjonell tankegang og fanatisme. Religion er ugress i samfunnet vårt som vi bør ta oss mål av å bli kvitt. Slikt hører ikke hjemme i et moderne samfunn. Kan noen her forklare meg hva poenget med å kaste penger etter disse evolusjonsfornektende, uopplyste, ignorante, fordomsfulle menneskene er? La trossamfunnene skaffe penger selv, slik nazigrupperingene, blitzere og andre tvilsomme sekter er nødt til. Skal vi gi dem penger, bør det være i form av gratis realfagskurs eller medlemskap i Human-Etisk Forbund. Nå er jeg forbanna Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet. En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet.En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. 9336668[/snapback] Slike folk hadde jeg sett opp til isåfall! Kanskje Richard Dawkins vil flytte til norge? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Staten er "folket" og klarer noen å samle nok folk til å få statsstøtte så kan de vel det, f.eks Blåhvalismen har godt av dette Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet.En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. 9336668[/snapback] Støtten til statskirken bevilges direkte over statsbudsjettet og er uavhengig av medlemsmasse. De andre tros- og livssynssamfunnene får sin støtte beregnet utifra medlemsmasse. De får like mye støtte per medlem som kirken får støtte per medlem. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet.En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. 9336668[/snapback] Støtten til statskirken bevilges direkte over statsbudsjettet og er uavhengig av medlemsmasse. De andre tros- og livssynssamfunnene får sin støtte beregnet utifra medlemsmasse. De får like mye støtte per medlem som kirken får støtte per medlem. 9338698[/snapback] Mes bestemmes ikke statskirkestøtte litt utfra medlemstall? Hvis medlemstallet halvveres, kan vi vel vente en kraftig nedgang i bevilgningene? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet.En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. 9336668[/snapback] Støtten til statskirken bevilges direkte over statsbudsjettet og er uavhengig av medlemsmasse. De andre tros- og livssynssamfunnene får sin støtte beregnet utifra medlemsmasse. De får like mye støtte per medlem som kirken får støtte per medlem. 9338698[/snapback] Mes bestemmes ikke statskirkestøtte litt utfra medlemstall? Hvis medlemstallet halvveres, kan vi vel vente en kraftig nedgang i bevilgningene? 9342455[/snapback] Nei, statskirken har sin egen post på statsbudsjettet, hvor det sitter en eller annen "ekspert" og regner seg frem til hvor mye penger statskirken trenger (medlemstall er helt sikkert en faktor her, men ikke så veldig avgjørende). Alle andre trossamfunn får derimot like mye som statskirken får per medlem. Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Så det betyr i praksis at så lenge vi har en statskirke vil milliarder av våre skattepengene gå til drift av kirker og lønn til prester (i Bibelen står det at de skal få sin lønn i himmelen, men det får så være) uavhengig av hvor mange som faktisk benytter seg av tilbudet? Supert. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Så det betyr i praksis at så lenge vi har en statskirke vil milliarder av våre skattepengene gå til drift av kirker og lønn til prester (i Bibelen står det at de skal få sin lønn i himmelen, men det får så være) uavhengig av hvor mange som faktisk benytter seg av tilbudet? Supert. 9342869[/snapback] Jepp. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nei, statskirken har sin egen post på statsbudsjettet, hvor det sitter en eller annen "ekspert" og regner seg frem til hvor mye penger statskirken trenger (medlemstall er helt sikkert en faktor her, men ikke så veldig avgjørende). Alle andre trossamfunn får derimot like mye som statskirken får per medlem. Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] En liten deling av kirke og stat, burde vel kansje ha forbedret det? Foresten, er det noen som har noen statistikk over hvor mange som faktisk får støtte? Tenker da på trossamfunn som søker om det. Hvor mange får avslag, mon tro? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nei, statskirken har sin egen post på statsbudsjettet, hvor det sitter en eller annen "ekspert" og regner seg frem til hvor mye penger statskirken trenger (medlemstall er helt sikkert en faktor her, men ikke så veldig avgjørende). Alle andre trossamfunn får derimot like mye som statskirken får per medlem. Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] En liten deling av kirke og stat, burde vel kansje ha forbedret det? Foresten, er det noen som har noen statistikk over hvor mange som faktisk får støtte? Tenker da på trossamfunn som søker om det. Hvor mange får avslag, mon tro? 9342882[/snapback] Staten er lovpålagt å gi alle trossamfunn støtte. Det vanskelig er ikke å få støtte, men å starte et eget trossamfunn. Men det er egentlig ikke noe vanskelig i det heletatt. Her er et eksempel på hvor "absurde" ting en kan starte sitt eget trossamfunn, og hvor ca mye penger en får. Her er en guide til hvordan du gjør det Litt mer på saken, så var det for ikke så lenge siden en debatt i det offentlige om vi skulle ha et skille mellom stat og kirke (var vel i forbindelse med diskusjonen rundt KRL-faget), hvor det viste seg at alle de store partiene på Stortinget ikke ønsket å skille stat og kirke, og kom med noen ellers tåpelige begrunnelser. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Tror jeg og kompisene mine skal starte vennskapismen, som forfekter at vennskap og kjærlighet mellom mennesker er den første beveger og den universale livskraft. Kjekk måte å fikse gratis børst på Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] Det gjør heller ingenting. Jo færre trossamfunn, jo bedre. Vi bør strebe etter et kunnskapssamfunn. Er det forresten noen politiske partier som går inn for skille av stat og kirke, evt en folkeavstemning? Endret 23. august 2007 av Sherra Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] Det gjør heller ingenting. Jo færre trossamfunn, jo bedre. Vi bør strebe etter et kunnskapssamfunn. Er det forresten noen politiske partier som går inn for skille av stat og kirke, evt en folkeavstemning? 9347141[/snapback] Alle partier på stortinget, utenom AP, KrF og SP hvis jeg husker rett er for et skille. For noen månder siden var det en stor debatt rundt dette, og da var det AP som holdte igjen, når alle inkludert kirken ville ha et skille. Og med et skille er det snakk om å endre Grunnlovens §2 og §12 Edit: Forøvrig ble det bevilget 1,3 milliarder kroner til den norske kirke i 2007. Endret 24. august 2007 av smoothie Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 1,3 mrd! Tenk hva vi kunne brukt de penga på i stedet! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 1,3 mrd! Tenk hva vi kunne brukt de penga på i stedet! 9347468[/snapback] Til sammenligning fikk alle andre tros-/livssynssamfun tilsammen 126 millioner Religiøs diskriminering? Staten sier ja takk! Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 La de sørge for sitt eget levebrød slik andre parasitter må. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 En måte er jo å melde seg ut av statskirken siden støtten er basert på medlemmstallet.En annen ting er å utfordre politikerne på sekulære verdier nå i disse valgtider. 9336668[/snapback] Støtten til statskirken bevilges direkte over statsbudsjettet og er uavhengig av medlemsmasse. De andre tros- og livssynssamfunnene får sin støtte beregnet utifra medlemsmasse. De får like mye støtte per medlem som kirken får støtte per medlem. 9338698[/snapback] Mes bestemmes ikke statskirkestøtte litt utfra medlemstall? Hvis medlemstallet halvveres, kan vi vel vente en kraftig nedgang i bevilgningene? 9342455[/snapback] Nei, statskirken har sin egen post på statsbudsjettet, hvor det sitter en eller annen "ekspert" og regner seg frem til hvor mye penger statskirken trenger (medlemstall er helt sikkert en faktor her, men ikke så veldig avgjørende). Alle andre trossamfunn får derimot like mye som statskirken får per medlem. Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] Størstedelen av Den norske kirkes midler kommer ikke fra statsbudsjettet, de kommer fra kommunene. Kommunene er såvidt meg bekjent ikke pliktig til å gi andre tros- eller livssynssamfunn støtte. Derfor tviler jeg sterkt på at andre trossamfunn får like mye. Hvis medlemstallet i statskirken halveres vil nok dette først og fremst gå utover alle andre trossamfunn 9342819[/snapback] Det gjør heller ingenting. Jo færre trossamfunn, jo bedre. Vi bør strebe etter et kunnskapssamfunn. Er det forresten noen politiske partier som går inn for skille av stat og kirke, evt en folkeavstemning? 9347141[/snapback] Alle partier på stortinget, utenom AP, KrF og SP hvis jeg husker rett er for et skille. For noen månder siden var det en stor debatt rundt dette, og da var det AP som holdte igjen, når alle inkludert kirken ville ha et skille. Og med et skille er det snakk om å endre Grunnlovens §2 og §12 9347417[/snapback] Det tror jeg er feil. Såvidt jeg vet var siste gang det var snakk om dette da det var høring på Gjønnesutvalgets utredning, og da var de fleste instansene, inkludert de fleste kirkerådene for en fortsettelse av dagens ordning. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvorfor skal lederene bestemme over oss? Prester osv? Uansett vet jeg en ting.. og det er at Ole Kristian Kvarme, DØMMER! Jesus: du skal ikke dømme... Hmm, har jeg et poeng? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Størstedelen av Den norske kirkes midler kommer ikke fra statsbudsjettet, de kommer fra kommunene. Kommunene er såvidt meg bekjent ikke pliktig til å gi andre tros- eller livssynssamfunn støtte. Derfor tviler jeg sterkt på at andre trossamfunn får like mye. Som jeg skrev litt etter, så får alle andre trossamfunn 126 millioner tilsammen fra statsbudsjettet. Det er bevilget 1,3 milliarder fra statsbudsjettet til den norske kirke, og hvis de får mer fra kommunene så finner jeg ikke ord... Det værste er at over 700 millioner er merket til "Presteskapet" for driftskostnader. Ellers er vel alle trossamfunn som søker støtte til staten lovberettiget til å få penger, tilsvarende den summen den norske kirke får i snitt per medlem. Støtten tror jeg heller kommer fra fylke, enn kommune, i og med at det er fylkesmannen alt dette går igjennom. Her er det jeg finner på lovdata om trossamfunn. Det tror jeg er feil. Såvidt jeg vet var siste gang det var snakk om dette da det var høring på Gjønnesutvalgets utredning, og da var de fleste instansene, inkludert de fleste kirkerådene for en fortsettelse av dagens ordning. 9350826[/snapback] Kirkerådet er for et skille mellom kirke og stat, selv om de ønsker vidre offentlig finnansiering: Gjønnes-utvalgets flertall konkluderer med at en ønsker et skille mellom stat og kirke, men hvor en gjennom særlige ordninger beholder et større offentlig finansieringsansvar for Den norske kirke. Kirken skal imidlertid få fullstendig frihet. ... Gjønnes-utvalgets innstilling anbefaler at statskirkeordningen oppheves og at det etableres en ny kirkeordning for Den norske kirke, basert på lovforankring. Mindretallet på fire anbefaler en helt selvstendig folkekirke, men to medlemmer av utvalget vil beholde dagens statskirkeordning. Flertallets innstilling innebærer at Grunnlovens bestemmelser om statskirke oppheves og erstattes av en egen kirkelov. Ordningen vil medføre fullstendig kirkelig uavhengighet fra staten, men med noen særskilte ordninger gjennom kirkeloven. ... [Her er grunnen til at vi fortsatt har statskirke] Siden høringen på Gjønnes-utvalgets innstilling har flere partier gitt uttrykk for viktigheten av å finne frem til samlende løsninger for endring av tilknytningsformen mellom stat og kirke. Arbeiderpartiets sentralstyre innstilte i uke 12 2007 overfor landsmøtet på en fjerde modell. Denne modellen er ikke berørt av Gjønnes-utvalget, og har derfor heller ikke vært ute til høring. Forslaget går ut på å fjerne statsreligionen, men fortsatt beholde kontrollen over Den norske kirke, gjennom eksempelvis fortsatt å utnevne kirkens øverste tillitsmenn/kvinner. Opposisjonen har samlet avvist Arbeiderpartiets forslag til en fjerde modell. Selv om det er Arbeiderpartiets landsmøte som skal ta endelig stilling i april 2007, innebærer forslaget at det er en overhengende fare for at det ikke lar seg gjøre å finne frem til gode løsninger i den politiske situasjonen som er oppstått. Internt i Regjeringen foreligger tre svært ulike syn. Senterpartiet vil beholde dagens kirkeordning, mens Sosialistisk Venstreparti vil skille stat og kirke snarest. Samtidig har Arbeiderpartiet funnet opp en ny modell som verken er det ene eller det andre. http://www.stortinget.no/dok8/dok8-200607-080.html Det hele endte med en stor suppe hvor AP endte opp på en løsning hvor de prøvde å få i både pose og sekk, men som ingen andre ville ha. Jeg vil legge til at et skille mellom stat og kirke er å forrandre Grunnlovens §2 og §12: § 2. Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-002.html#2 Og § 12. Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste syv andre Medlemmer. Af Statsraadets Medlemmer skulle over det halve Antal bekjende sig til Statens offentlige Religion. Kongen fordeler Forretningerne iblandt Statsraadets Medlemmer saaledes, som han det for tjenligt eragter. Til at tage Sæde i Statsraadet kan Kongen ved overordentlige Leiligheder, foruden Statsraadets sædvanlige Medlemmer, tilkalde andre norske Borgere, kun ingen Medlemmer af Storthinget. Ægtefæller, Forældre og Børn eller to Søskende maa ei paa samme Tid have Sæde i Statsraadet. Og samt en totalt stopp i pengeoverføringer til den norske kirke (samt alle andre tros- og livssynssamfunn). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå