Gå til innhold

Kuleste anmerkning på skolen

Arve Systad

Anbefalte innlegg

"Bruker mobiltelefonen til å spille musikk som forstyrrer undervisningen over en lenger periode. Da lærer ber om å få telefon nr nekter eleven dette. Like før timens slutt, løper eleven avgårde uten tillatelse for å slippe å gi fra seg tlf. "

Kilde: Norges latterligste anmerkninger

Lol :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ganske sjokkerende historie ja. Skjønner veldig godt at du fikk en anmerkning på denne. Ganske feilplassert anmerkning da det var langt ifra en av de kule. Jeg selv hadde aldri klart å få ut slike ord på papir uten å skamme meg, men her er vi nok alle forskjellige.

Lykke til med de kommende norskstilene...

EDIT: Fornuftig av deg å fjerne den

Endret av Core2Dude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk en anmerkning pga en norskstil jeg skrev. Etter litt leting fant jeg faktisk stilen.

Poster den under her, tonet ned pga retningslinjene til diskujon.no

Eventyret om Hans Jarlesønn

Det var en gang en gutt som het Hans. Han Hans var ikke hvem som helst, for han var nemlig sønnen til selveste Jarlen av Jøtendalen, den mektigste av alle Jarler.

Hver eneste dag av Hans liv var fylt med sang, latter og kjærlighet. Han lekte i skogen, han sprang med dyrene og badet i de villeste elver.

Ja han var lykkelig han Hans, full av livsglede og annet snas. Men ingen visste hva han hadde i vente, ingen visste hva slags prøvelser han skulle gå igjennom.....

Det var en hvilken som helst dag. Det kunne like gjerne vært lørdag som det kunne vært onsdag, for Hans var alle dager like, eller, alle dager var like viktige. Men like.

Samtidig ikke.. Han greide aldri å bestemme seg.

Han klukklo mens han knøt sine vakre Jarle-Sko som var laget av de kun mest utsøkte råvarer. Skoen i seg selv var bundet med det vakreste reveskinn og lissene var enhjørningshår som var tvunnet til de sterkeste skolissene mannsøyne hadde sett.

Skoene satt perfekt i det han fant frem sin enda vakrere Jarle-Kappe, ord kan ikke en gang beskrive hvor vakker denne er og han felte en tåre av dens vakkerhet i det han festet den rundt halsen.

Han var nå kledd som en ekte Jarle sønn, men det var noe som manglet, tenkte han. Han funderte og funderte men det ville ingen ende ta. Hva var det han kunne ha glemt?

Han satt seg ned og filosoferte, vurderte og ekstrakterte sine tanker ut av de dypese delene av hjernen hans. Det begynte å komme nå, ja ja ja! Han begynte å huske mer og mer. Alt ble klart nå og han visste hva han måtte gjøre for å få ro

Han gikk sakte mot skapet, satt seg ned på kne foran det og mumlet lavt: "Mumara Si Cadali, Mumara da Oma Di" Om og om igjen. Monotont, mystisk og religiøst.

Stemmen hans økte i volum, takten gikk fortere og han åpnet skuffen forsiktig.. Trakk ut en gjenstand av uviss alder.

Han så øynene på gjenstanden kikke tomt opp mot taket. Kanskje han ser opp mot himmelen, tenkte Hans i det han tygde løs en bit fra gjenstanden. Du lurer kanskje på hva gjenstanden er, kjære lesar?

Gjenstanden som Hans kaller det , er en liten gutt på 8mnd. En skjønn liten babygutt han har stjålet fra en av hans far skjøger. Det ble et oppstyr uten like, han husker at en stor leteaksjon ble påbegynt.

Alle i landsbyen hjalp til for å finne den lille skjønne...Men han var ikke til å finne. Kun Hans visste hvor han var. Innpakket i et ullteppe og kvelt av Hans sine hender.

Hans tok en ny bit av gutten i det han forberedte seg til å gjennomføre et ytterst gudløst rituale.

Han begynte å smøre inn sitt lem med stearin, det ble store og røde blemmer rundt hele hans stav i det stearinen brente seg fast. Det sved og sved men han bet tennene sammen i det han gigantiske lem penetrerte den døde kroppen sin knøttlille munn.

Hans tok tak i den døde gutten sitt hode og tørrsamleiet munnen så hardt at munnvikene begynte å revne. Hans tenkte at det var så nytbart at den lille gutten ikke hatt fått tenner enda. Hans oppsvulmede lem gikk inn og ut av munnen som et løpsk lokmotiv og Hans stønnet i det han fyllte munnen med hans varme grøt. Å ja og ja tenkte han i det han tok gutten i beina og moste hodet inn i den harde murveggen. Det lille kraniet knuste som en kokosnøtt av sammenstøtet og det lå kun igjen litt gugge ,restene av en babynese og et par øyne.

Hans hoppet rundt i ekstase og skrek: "Jambala Jambala Chakalaka!" mens han holdt den hodeløse kroppen i et fast grep. Han var nå klar for å forstette ritualet. Han varmet opp sitt lem atter en gang, men denne gangen ved hjelp av å snitte den opp med en sylskarp kniv. Han skrek i det blodet fosset ut fra hans pulserende jugohok, men det var ikke et smerteskrik. Det var et orgamseskrik, for han visste hvilket nytbart paradis han hadde i vente.

Han la kroppen ned på et bord og tygde manisk av beina. Han spyttet ut hud og beinrester i det han reiste seg opp. Siktet inn og kjørte staven inn i det lille, mørke anuset. Hans begynte å gråte av hvor vakkert trangt det var og han greide ikke å holde seg lenger, han pumpet og pumpet mer enn den lille kroppen greide. Alt begyne å revne, sakte men sikkert. Men Hans var ikke til å stoppe, det var blod, sædrester, beinrester og hjernemos spredd rundt i hele rommet og

den stakkars babyen var maltraktrert på det verste og Hans kunne ikke få nok. Han pustet og peset i det han kjente det bygget seg opp som en tornado.

Han tømet ut de restene han hadde igjen og kastet den ekle skrotten ned på gulvet og spyttet på den.

"Oma Di groto de ra" sa han stille og lukket øynene.

Ja, kjære leser. Denne historien har kanskje sjokkert deg, gjort deg til en sint deg. Men dette var da altså historien om Hans Jarlesønn.

Du skulle ikke fått anmerkning for den stilen, de skulle sendt deg til noen profesjonelle. Haha, hvorfor i huleste skrev du den?

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar

Hvilket klassetrinn var dette på?

Ikke mist motet fordi du fikk anmerkning. Bjørnstjerne Bjørnson, Christian Krohg, Jens Bjørneboe og flere andre diktere ble i sin tid forbudt eller straffet. I dag blir noen av dem hyllet som de største dikterne i en litterær storhetsperiode i Norge.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg hadde krevd en åpen diskusjon og en god forklaring på hvorfor en nokså godt skreven tekst førte til anmerkning, det er da vel ingen regler som sier at det man skriver skal være passelig til alle aldre?

Desuten fremtoner ingen rasisme eller undertrykkende tone i teksten, den er så fremt jeg kan forstå 100% lovlig, om dette skjedde i år syntes jeg du skal klage, gjør en stor sak ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde krevd en åpen diskusjon og en god forklaring på hvorfor en nokså godt skreven tekst førte til anmerkning, det er da vel ingen regler som sier at det man skriver skal være passelig til alle aldre?

Desuten fremtoner ingen rasisme eller undertrykkende tone i teksten, den er så fremt jeg kan forstå 100% lovlig, om dette skjedde i år syntes jeg du skal klage, gjør en stor sak ut av det.

Passelig til alle aldre? Denne teksten tramper så hardt på menneskelig verdi og lyser ut det værste av det værste når det kommer til seksuelle fantasier uannsett alder. Det burde være ganske logisk med dagens fornuft at denne teksten kunne vi klart oss godt foruten. Begynner vi virkelig å gå tom for ideer og utvikling på normalt vis at vi må ty til med ekstremt forstyrrende tekster for å oppnå oppmerksomhet? Er dette virkelig den enste utviklingsveien? Vi har alle forskjellig oppvekst/bakgrunn som former våres bedømmelser men at denne teksten blir funnet "bra skrevet" og oppmuntret blir for meg utrolig alvorlig. Det er inderlig godt at dere mest sannsynlig sitter på gutterommet og ytrer deres meninger, og ikke er ansvarlige for skole og samfunn... ihvertfall for nå...

Nok sagt. Jeg blir bekymret, og håper virkelig ikke det er dette framtidens litteratur har å by på.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Passelig til alle aldre? Denne teksten tramper så hardt på menneskelig verdi og lyser ut det værste av det værste når det kommer til seksuelle fantasier uannsett alder. Det burde være ganske logisk med dagens fornuft at denne teksten kunne vi klart oss godt foruten. Begynner vi virkelig å gå tom for ideer og utvikling på normalt vis at vi må ty til med ekstremt forstyrrende tekster for å oppnå oppmerksomhet? Er dette virkelig den enste utviklingsveien? Vi har alle forskjellig oppvekst/bakgrunn som former våres bedømmelser men at denne teksten blir funnet "bra skrevet" og oppmuntret blir for meg utrolig alvorlig. Det er inderlig godt at dere mest sannsynlig sitter på gutterommet og ytrer deres meninger, og ikke er ansvarlige for skole og samfunn... ihvertfall for nå...

Nok sagt. Jeg blir bekymret, og håper virkelig ikke det er dette framtidens litteratur har å by på.

Det er jo heller DIN PERSONLIGE mening dog, kanskje han&alle andre for den saks skyld liker slike tekster?

Hvorfor er det slik at alle store forfattere har en tendens til å ikke leve lenge nok til å se sitt verk hyllet?

Å trampe på mennesklig verdi=lovlig, det finnes mange FLOTTE verk som med vilje tramper på slikt for å skape reaksjoner.

Vi kunne klart oss godt foruten en hver tekst, hvem gir retten til å sensurere det mr maktensen ikke liker?

Dette er skreven som stil, store tekster skal trekke oppmerksomhet, den overdrevne volden og billedligheten er kun et hjelpemiddel for forfatteren, likesom (som zarac sa) bjørnson ble hata for mye av sitt verk så virker det som vi liker å gjøre samme type sensur gang på gang, kun for at neste generasjon kan fordømme deg for ditt sensur.

Jeg sier at teksten er bra skreven ja, jeg ignorer ved det utsagnet om jeg liker/ikke like det som er skreven, eller om jeg setter pris for hva som blir skildret/hvilke verdier som kommer frem, dette er personlige preferanser, som jeg ikke skal ta i bruk når jeg objektivt vurderer en tekst. Dette er det vi skal forvente av lærerene og!

Altså med dette mener jeg at vi heller skal se på ting som, hvordan ordlegger skribenten seg, hvordan fanger han interessen?

Skildrer personen bra? hvordan er konteksten? hvordan er overgangene? etc etc

Jeg syntes det er skremmende med folk som deg, som vil sensurere og straffe kun fordi det ikke "passer" inni samfunnet eller til egen smak, her handler det plutselig ikke om akseptanse lengre, men heller om at verden skal tilpasses deres behov, og alt som faller utenfor rammen må "håndteres" fortest mulig.

Totalitært for å si det mildt!

Lenke til kommentar

Læreren må også ta med i vurderingen hvor godt eleven har svart på oppgaven. Her vet vi ikke hva oppgaveteksten sier. For alt jeg vet, kan det godt hende at han fortjener karakter 1 på teksten, men da fordi han ikke skriver godt, handlingen er overfladisk og vi vet ikke hva oppgaven var. Jeg ser ingen god grunn til at han skal få anmerkning. Læreren, sammen med mange andre, liker tydeligvis ikke de groteske skildringene, men den er ikke på noen måte rasistisk eller trakkaserende overfor noen. Jeg kan ikke se noe sted at den bryter med norsk lov eller et skolereglement som likner på reglementet på noen skole jeg har gått på.

Alt dette ble også sagt om Alexander Kielland og Amalie Skram. Jeg kan finne flere eksempler på forfattere og tekster ved behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt imot sensur, og mener alt burde vært lov å skildre i kunstens navn.

Men teksten var fortsatt kjedelig og dårlig skrevet.

DET er en helt annen sak.

Tenker dette var ungdomskole/vg1 som skrev så jeg syntes egentlig i forhold til nivået at det var nokså bra skrevet, men det får være det :)

Har forøvrig aldri lest noe "bra" fra noen i den alderen.

Lenke til kommentar

"Bruker mobiltelefonen til å spille musikk som forstyrrer undervisningen over en lenger periode. Da lærer ber om å få telefon nr nekter eleven dette. Like før timens slutt, løper eleven avgårde uten tillatelse for å slippe å gi fra seg tlf. "

Kilde: Norges latterligste anmerkninger

Lol :)

Minner meg om en episode fra 10. der vi hadde ei ung hurpe som vikar. Hu ville dra inn mp3-spilleren til en kamerat, selv om vi hadde lov til å høre på musikk i de timene. Han tok ganske enkelt ett godt tak i buksa si og dro den frem sånn att han blotta det meste, og slapp mp3'en nedi. "Sorry, har ikke lommer. Vil du ha den nå? Du får hente den selv." :!:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...