Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjennomsnittsmåling av fart!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kommer uansett ikke til å ta de verste råkjørerene. Ingen vil kjøre i 150 mellom to slike bokser, men det vil ramme de som ligger 10-20 over fartsgrensa, noe vel 90% av alle billistene på motorveier gjør...

Mistenker at penger er en like stor motivasjonsfaktor som trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar
Vi blir bare mer og mer overvåket i dagens samfunn. Hvorfor bruke masse penger på det når man har fotoboksvarslere som sier ifra hvor hver boks er?

9336363[/snapback]

Er jo nettopp det som er poenget. Med gjennomsnittsmåling er det for sent å bremse ned rett før boksen...

Lenke til kommentar

Problemet får jo man hvis man ikke vet hvilken bokser som "husker" deg.

Men "rånere" er et problem, de er mer synlig enn "sivile" fartsbrytere.

Og det blir satt fokus på dem.

Så lenge bildene slettes igjen gjør det vel ikke noe?

(Og NEI, jeg kjører jævlig mye å jeg ligger ikke 10-20 over)

Lenke til kommentar
dukjørte biler here we come.  vet foresten personen over meg at biler forurenser minst når de kjører i mellom 90 og 130 km/h?

9336099[/snapback]

Feil. En bil forurenser minst i +- 70kmt. Litt avhengig av utveksling. Rett over tomgang i laveste gir , går bilen med minst utslipp. Over 90kmt øker vindmotstanden såpass at forbruket og utslippet øker. Har selvf ikke så lavt turtall i oppoverbakker.. da kan vel utslippet øke igjen.

Lenke til kommentar

Jeg faller nok inn under definisjonen "råner" (dvs. jeg kjører en eldre bil, med større felger enn originalt, kortere fjæringsvandring, og har dyttet flere høytalere inn i bilen enn det den hadde da den rullet ut fra produksjonshallen).

Og som Frysning påpeker er "rånerene" ett problem fordi de er mer synlig en siviløkonomen på 45 i sin nye mercedes e-klasse.

Jeg kjører mye selv, dog mest pga at jeg må (manglende offentlig komunikasjon) for å komme meg til jobb / unviersitet.

Jeg kjører ofte med "moms" på fartsgrensen, det skal jeg ærlig inrømme. Allikevel blir jeg svært ofte forbikjørt av nyere volvoer, mercedes, bmw 5serie (de er værst, tåler de ikke å se eksospottene til andre biler?). Førerene er stort sett ingeniører og siviløkonomer på vei hjem fra sin jobber i oljeindustrien... Disse gutta kan svinekjøre, der jeg kjører "10-15" over, ligger disse gutta "25-35" over - det er tydelig at "bare ikke lappen ryker" mentaliteten er den rådende.

Så jeg ser virkelig frem til den dag dette systemet trer i kraft. For jeg har en mistanke om at statistikken i ettertid vil vise at det ikke er rånerene som er den værste gruppen, men snarere menn med fet lommebok i 40-50 års alderen.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Blir fint med alle som kommer til å legge seg under fartsgrensa mellom boksene fordi de er redde for at gjennomsnitthastighetfarta skal bli for høy da :roll:

9336948[/snapback]

Du er inne på noe der. Allerede står jo folk på bremsene når de nærmer seg en fotoboks, selv om de holder fartsgrensa i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Passer meg veldig bra, har sett med dritt lei av "Bergengatebilklubb".

De samles jo over alt, de er en fare.

Håper dette kommer fortere enn faen.

9336354[/snapback]

Største faren er vel gjennomsnittsmåling!

Og de som kjører 80!

Ødelegger helt ja, finner ikke ordet nå, men rytmen liksom, siden alle ligger i ca 10-15 over fartsgrensa!

Nå vil det bare bli enda mer kø på veiene!

Er nok ikke rånerne som er problemet vettu ;)

Lenke til kommentar
Feil. En bil forurenser minst i +- 70kmt. Litt avhengig av utveksling. Rett over tomgang i laveste gir , går bilen med minst utslipp. Over 90kmt øker vindmotstanden såpass at forbruket og utslippet øker. Har selvf ikke så lavt turtall i oppoverbakker.. da kan vel utslippet øke igjen.

9336485[/snapback]

For meg høres ikke dette riktig ut, dog kan jeg ikke motbevise det pga de fleste biler er vel ikke utstyrt med fuel flow indikator. Men her kommer antakeligvis formfaktoren til en bil sterkt inn i bildet. Og så kommer det seff an på veien. Er det en svingete smal vei har du sansynligvis rett, men er det slakke kurver og ellers fin vei, så vil jeg tro litt høyere hastighet vil gi noe gevinst på forbruket.

En annen ting er at mellom fotoboksene så ville nok jeg:

- Kjørt under fartsgrensa.

- Viet større oppmerksomhet til speedometernåla enn trafikken/veien.

Som igjen vil føre til irritasjon bak i rekkene, pluss noe vinglete kjørestil for oss som følger med på speedometeret :no:

Og så er det jo ikke til å stikke under en stol at mange biler har speedometere som lyver om farten, dvs viser oftest mer fart enn man har i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Blir fint med alle som kommer til å legge seg under fartsgrensa mellom boksene fordi de er redde for at gjennomsnitthastighetfarta skal bli for høy da :roll:

9336948[/snapback]

Du er inne på noe der. Allerede står jo folk på bremsene når de nærmer seg en fotoboks, selv om de holder fartsgrensa i utgangspunktet.

9337093[/snapback]

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men om du passerer fotoboksen før Eidsvolltunnellen i nordgående, så legg merke til at asfalten er rimelig slitt der pga all oppbremsingen...

Og for ikke så mange dagene siden var det et kvinnemenneske som fikk en bil i raua på samme sted. Hun trøkte selvfølgelig bremsen i bunn da hun oppdaget boksen.

Lenke til kommentar

Enkelt. Bruk boksvarsler. Er du i tvil når du skal passere boksen, drar du ned solskjermen og strekker hals. Fører må kunne identifiseres.

Visst skal du på forespørsel fortelle hvem som har kjørt, men "jeg aner ikke hvem det er, det er så mange som har lånt bilen min den siste tia, går ikke rundt å husker på sånt". Har en kjenning som slapp unna på den måten. Du må bare la vær å vedta forelegget, forlange å se foto, og ikke kunne identifisere føreren. Foto får du tilsendt til nærmeste politistasjon. Passasjerer blir sladdet, ble i alle fall det da jeg ble tatt.

Ellers er det i følge avisene ca. 20% av bildene som er for dårlige til å identifisere fører, bøter blir sendt bileier likevel.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...