Gå til innhold

Blåklokke med 'Purple fringing'?

Anbefalte innlegg

Tok et bilde av en blåklokke i sommer som jeg var ganske fornøyd med, men så ser jeg at selve klokka er omrisset av en skarp blå/lilla stripe.

post-12537-1187780722_thumb.jpg

Er denne stripa naturlig, eller er det såkalt 'purple fringing', og i såfall - hva kan årsaken til dette være?

Exif:

Kamera: Canon 400D

Objektiv: Sigma 18-50 DC f/2.8 EX

Lukker: 1/60sec

Blender: f/5,6

ISO: 100

Bildet ble tatt litt utpå dagen, og været var overskyet.

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til den feilen er at objektivet ditt ikke klarer å fokusere alle fargene på samme plass, så når det er rett forhold, blir dette ekstremt. Du kan teste DxO Optics for år ette dette opp, noe det gjør veldig bra om det støtter kamerahuset og objektivet du har brukt, men du mister en del detaljer. Det ser fortsatt bra ut i liten oppløsning for skjerm, men ikke så detaljert som originalt i full størrelse.

En annen måte å få det vekk, er å kjøpe bedre objektiv, om det er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

jpg-komprimeringen ødelegger nok noe. Laster opp et nytt bilde som viser med og uten etterbehandling. Som du ser er det ingen forskjell på den blå stripa. Forsøker også png i stede for jpg så kanskje man ser det man skal se og ikke det jpg-formatet legger til av støy...

Ser ikke ut til at sharpning-effekt har noe og si fra eller til i dette tilfellet.

post-12537-1187815075_thumb.png

Har ikke sett tilsvarende effekt på noen andre bilder jeg har tatt (men så har jeg ikke tatt så mange slike bilder heller...). Tror kanskje jeg vil skylde på uheldige omstendigheter fremfor for dårlig objektiv. Bytte det ut med noe dryrere er i alle fall helt uaktuelt.

-Vegar

edit: Ser forresten ut til at DxO støtter linsa mi for 300D og 350D men ikke 400D :cry:

Endret av Format71
Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjøpt et bedre objektiv, så mister du ikke fine detaljer i konverteringen i DxO Optics. Jeg blir ikke å bruke det ettersom jeg mister såpass mye detaljer i full størrelse som jeg gjør, uansett innstilling. Kanskje det blir bedre i nyere versjoner.

Lenke til kommentar

Ja, ja. Så får jeg vel innse at linsa mi ikke var så perfekt som jeg håpte... Ser photozone trekker frem nettopp dette som det svakeste ved linsa.

Uansett: Tele, vidvinkel og makro først - så kan man begynne å vurdere å bytte ut det man allerede har i noe bedre...

Nå som jeg har blitt gjort oppmerksom på problemet og vet hva det skyldes, så var det ikke noe stort problem å endre i lightroom.

Takk for hjelp,

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...