Gå til innhold

Kjøp av ny gaming-PC (Intel), pris 20000

Anbefalte innlegg

Vil bare si at jeg synes ikke det er serlig smart å kjøpe et/to 8800 kort nå som det kommer en ny serie (G92 G98). Heller kjøp ett billig kort og vent på det nye som kommer i 4 kvartal.

9354924[/snapback]

Nå er det jo sånn at med skjermkort, så kan vi aldri helt sikkert vite når de faktisk ender med å komme. Har opplevd så mange utsettelser når det gjelder skjermkort, at jeg tar ingen ting forgitt.

Så koster det jo skjorta med engang som oftest også.

Burde helst vente en måned eller to, kanskje til og med tre før man burde kjøpe et av de nye kortene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil bare si at jeg synes ikke det er serlig smart å kjøpe et/to 8800 kort nå som det kommer en ny serie (G92 G98). Heller kjøp ett billig kort og vent på det nye som kommer i 4 kvartal.

9354924[/snapback]

Nå er det jo sånn at med skjermkort, så kan vi aldri helt sikkert vite når de faktisk ender med å komme. Har opplevd så mange utsettelser når det gjelder skjermkort, at jeg tar ingen ting forgitt.

Burde helst vente en måned eller to, kanskje til og med tre før man burde kjøpe et av de nye kortene.

9357570[/snapback]

Helt enig, man må nesten velge ut deler som er i salg idag. Dessuten tror jeg ikke hovedkort er noe man bør legge så mye penger i for fremtidig oppgradering for det er for mange standarer som skal passe sammen, og det vil ikke være det som koster mest når man først oppgraderer. Selv om man får nye hovedkort snart med både ddr3, penryn klart og x38 brikke, som vil være dyre, så synker de fort i pris med tanke på enn oppgradering som ikke skjer før om minst ett år.

Ddr3 minne tror jeg og kan ventes med for ddr2 er såpass bra og billig at man kan klokke en prosessor uten å klokke minnet, bare med å øke fsb på hovedkortet. Så selv om 1600mhz brikkene ser lekker ut tror jeg ikke de er verdt pengene. Du får en kjempemaskin idag uten å gå highend, så kjøper du deg heller en Asus eeepc med pengene du sparer på den stasjonære.

Lenke til kommentar

9354924[/snapback]

9357570[/snapback]

Helt enig, man må nesten velge ut deler som er i salg idag. Dessuten tror jeg ikke hovedkort er noe man bør legge så mye penger i for fremtidig oppgradering for det er for mange standarer som skal passe sammen, og det vil ikke være det som koster mest når man først oppgraderer. Selv om man får nye hovedkort snart med både ddr3, penryn klart og x38 brikke, som vil være dyre, så synker de fort i pris med tanke på enn oppgradering som ikke skjer før om minst ett år.

Ddr3 minne tror jeg og kan ventes med for ddr2 er såpass bra og billig at man kan klokke en prosessor uten å klokke minnet, bare med å øke fsb på hovedkortet. Så selv om 1600mhz brikkene ser lekker ut tror jeg ikke de er verdt pengene. Du får en kjempemaskin idag uten å gå highend, så kjøper du deg heller en Asus eeepc med pengene du sparer på den stasjonære.

9358640[/snapback]

Er ganske enig her. Men har hørt at den "nye" dirext x 10 ( 10.1 ) skal ha noen forbedringer ol.

Har 8800 GTX selv da.

Og som sagt så koster jo alt helt ny HW mye mye mye. feks 8800 GTX kosta 6k når det kom. når får det vel for under 4000kr.

Og når det nye kommer så går det ikke lange studen til det kommer noe nytt igjen :p

Lenke til kommentar

Alltid ett dilemma med pris på deler som kommer, og jeg er ikke så stor tilhenger av å legge ut for mye penger på en high end maskin, hvis man ikke skal klokke den ihjel på jakt etter rekorder. En annen ting er hva som loves og hva tester vil vise.

Men nå skal jo dataen ikke bygges før den 10 september og rundt den tiden kan det være helt andre oppfatninger ute og går. :)

Lenke til kommentar
Her er mitt lille forslag

Den mangler hovedkort, av den enkle årsak at jeg ville anbefale deg å vente på et Intel X38 basert hovedkort. Da det vil gi deg mer stabilitet og høyere ytelse enn dagens P35 og nForce680i hovedkort.

X38 kortene skal jo være rett rundt hjørnet, så hadde jeg vært deg, så ville jeg ha ventet på MSI X38 Diamond

Da får du PCI-Express 2.0, støtte for både DDR2 og DDR3, så du slipper å bytte hovedkort når du ønsker å gå over til DDR3 i fremtiden.

Kortet har et integrert Creative X-Fi lydkort, så du slipper å tenke på å anskaffe et lydkort med EAX5.0 støtte osv.. Når det alt er integrert på hovedkortet.

Det er også veskekjøling på hovedkortet, altså null støy.

Ellers har jeg lagt ved en E6850 som er den best ytende prosessoren med tanke på gaming per dags dato. Det er jo ikke noe særlig poeng med firekjerne til spilling enda.

Det er også en Noctua vifte til prosessoren, som er testet til å være den beste viften til LGA775, samt den er veldig stillegående. Da kan du fint klokke til 3.4GHz uten noen problemer. La også til Artic Silver 5, så du har kjølepasta til prosessoren.

Siden du nevner gaming, og skal ha en pc til rundt 20'000.

Så passer jo 2x 8800Ultra kort perfekt, mer ekstremt enn det får du ikke.

Du kan eventuelt bytte de ut for 2x 8800GTX

NZXT Lexa er et fint kabinett, i godt materiale. Har stillegående vifter, og er testet til å veldig god på kjøling, uten at du må montere noen flere vifter i kabinettet osv.

Strømforsyningen er testet til å være veldig god og stabil, og 850W burde vell holde.

Minnebrikkene er vannkjølte, og kan kjøre på veldig lav latency, som er perfekt for gaming. Noe av det beste du finner til under 3'000kroner.

En rask og grei DVD-brenner med S-ATA kobling.

En Raptor disk på 37GB for operativsystemet.

Da starter PC-en mye fortere osv. Anbefales.

Også tilslutt 2x 250GB disker som du kan kjøre i RAID0 for bedre ytelse.

Det er Western Digital sine RAID disker, som er veldig gode, og er veldig egnet til å stå å kjøre 24/7.

9357544[/snapback]

Så du mener det er verdt det å vente til oktober for å få nytt hovedkort? Jeg vurderte tidligere å vente til rundt oktober for å få med meg de nyeste slippene i hardware, men var usikker på om det var verdt det. Hvis jeg venter så lenge kan jeg vel like så godt kjøpe de nye skjermkortene og?

Lenke til kommentar

Hovedkort er noe jeg sjeldent sparer penger på.

Siden BIOS og komponentene på hovedkortet er vesentlig for at en PC skal være så stabil som mulig. En "buggy" BIOS, og halv kvalitets komponenter kan jo ødelegge mye i hvilket som helst system. Om du så har en heidundranes prosessor eller ei.

Jeg syntes hvert fall det MSI kortet jeg linket til, virket som et utrolig bra og lovende kort.

Når det gjelder skjermkortene, så vil de sikkert yte bedre enn dagens GeForce 8800GTx og Ultra kort. Selv om du egentlig ikke trenger mer ytelse enn hva de vil gi deg.

Men støtte for DX10.1 osv kan jo være en fordel.

Men så var det jo det at spill må jo faktisk benytte seg av DX10.1 før det har noe betydning, og da har vi sikkert DX10.2 eller noe.

Er jo strengt tatt ingen spill idag som benytter DX10, ingen skikkelige toppspill hvert fall.

Og vi har jo da alt "fått" DX10.1 før spill som Crysis osv idet hele tatt har kommet.

Lenke til kommentar

Tror ikke man trenger x38 for å få en stabil pc. Det skulle da gå greit med P35 el. 680i brikke.

Skal du vente på nye deler blir det helt noe annet, for da er det gjerne kommet noen tester av dem ut. Det er lenge til oktober så jeg ville heller laget en ny post når det bare er dager til man trykker på kjøp knappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...