Gå til innhold

Kjøp av ny gaming-PC (Intel), pris 20000

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet da jeg skal kjøpe meg ny PC. PCen skal, som emnet tilsier, brukes hovedsaklig til spilling, og det er da nestegenerasjonsspillene som Bioshock, Crysis og Unreal Tournament 3 som skal spilles. Jeg har fra før av erfaring med å bygge PC selv, men har i de siste årene ikke fulgt med på hardware, og selv om jeg har lest endel den siste tiden føler jeg meg ikke sikker nok til å velge ut delene enda.

Jeg ser helst at PCen har Intel-prosessor, og at skjermkortet er nVidia. Lagringskapasiteten kan gjerne være omtrent 500 GB. Det hadde også vært kjekt med en PC som var relativt stillegående da jeg sover i samme rom som PC, som alltid er på.

Skjerm, mus, tastatur og headset/høytalere har jeg fra før.

Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal ha en duo- eller quad-prosessor, men håper at noen kan hjelpe meg med denne bestemmelsen.

EDIT: Glemte å si at PCen blir kjøpt etter 10. september, dersom det har innvirkning på valg av deler.

På forhånd takk,

Eivind

Endret av Eivindboe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53525

Dette er all hardware i tillegg til skjerm. Har ikke tatt med tastatur og mus, etc.

Få spill som støtter firekjerne, så her har du en som er raskere, og som vil gi deg større ytelse. Kombinert med dette skjermkortet får du veldig stor ytelse i spill.

Raptor-disken gjør at ytelsen i windows og loading i spill går fortere.

Strømforsyninga er bunnsolid, men kan kanskje være noe svak om du skal utvide til SLI senere.

Si ifra om det er noe som mangler=)

Kan selvfølgelig sette inn litt mer minne, men er nok mest med tanke på framtiden.

Endret av Jonaz.R
Lenke til kommentar
Mitt forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53525

Dette er all hardware i tillegg til skjerm. Har ikke tatt med tastatur og mus, etc.

Få spill som støtter firekjerne, så her har du en som er raskere, og som vil gi deg større ytelse. Kombinert med dette skjermkortet får du veldig stor ytelse i spill.

Raptor-disken gjør at ytelsen i windows og loading i spill går fortere.

Strømforsyninga er bunnsolid, men kan kanskje være noe svak om du skal utvide til SLI senere.

Si ifra om det er noe som mangler=)

Kan selvfølgelig sette inn litt mer minne, men er nok mest med tanke på framtiden.

9342049[/snapback]

Dette ser veldig bra ut, men jeg vil heller droppe skjermen til fordel for et ekstra skjermkort til SLI, og kanskje en kraftigere strømforsyning.

Vet du hvordan kabinettet du valgte er i forhold til varme og og støy?

Grunnen til at jeg ikke vil ha skjerm er at jeg allerede har en 1 år gammel 19", og at jeg vurderer å kjøpe en 30" fra Dell :)

Lenke til kommentar
Mitt forslag:.....

9342049[/snapback]

Dette ser veldig bra ut, men jeg vil heller droppe skjermen til fordel for et ekstra skjermkort til SLI, og kanskje en kraftigere strømforsyning.

Vet du hvordan kabinettet du valgte er i forhold til varme og og støy?

Grunnen til at jeg ikke vil ha skjerm er at jeg allerede har en 1 år gammel 19", og at jeg vurderer å kjøpe en 30" fra Dell :)

9346768[/snapback]

Kabinettet jeg valgte bruker 120mm vifter og er derfor stille, og har også filter ved innsug(tror jeg) for å redusere støv. Du kan også sette i annen CPU- og GPU-kjøler og evt. en viftekontroll for å kontrollere de interne viftene.

Noe å ta i betraktning er at den raptor-disken bråker mer, selv om det er større ytelse. En annen PSU å anbefale vil være Gigabyte ODIN Pro, som har blitt anbefalt av HW.no, er også en test av den og du vil se. https://prisguiden.no/product.php?productId=74595

Endret av Jonaz.R
Lenke til kommentar

Har et forslag til deg her. Det har fokus på ytelse i grafikktunge spill samt at det er tatt hensyn for å få ned støy og gjøre det stabilt.

Kjører quadcore prossesor med tanke på fremtidige spill og multitasking, men kan byttes ut med en E6850 for økt ytelse i de fleste av dagens spill (med untakk av Supreme Commander som nyter godt av quad core). Rå graffikytelse burde være sikret med 2 8800GTX i SLI. 4 GB minne fordi det er billig og vil sikre at du alltid har nok minne.

Kabinnetet er valgt med tanke på støy og utseende, men også god kjøling og byggkvalitet. Prossersorkjøleren er overdimensjonert (sammen med viften) for å få minst mulig støy kombinert med god kjøling (som sørger for at pc'n skal være dønn stabil). Strømforsyningen er av god kvalitet og dimensjonert for å takle dette SLI oppsettet, samt den er stille.

Har god erfaring med WD og valgte harddisker fra en av deres bedre serier. Gikk for 2 250 GB hardisker fremfor 1 500 GB på grunn av bedre pris i samme serie, samt for å kjøre RAID.

Hele oppsettet kan bestilles fra Netshop for under 19000. De gjenstående pengene kan for eskempel brukes på å oppgradere harddiskene for mer plass, til å bytte ut standard viftene i kabinettet med den som skal på prossersorkjøleren, lydkort, opperativsystem eller du kan ta helt av på grafikk og oppgradere begge grafikkorta til Ultra....

Edit: la til forslaget om å oppgradere til Ultra

Endret av Xaser
Lenke til kommentar
Har et forslag til deg her. Det har fokus på ytelse i grafikktunge spill samt at det er tatt hensyn for å få ned støy og gjøre det stabilt.

Kjører quadcore prossesor med tanke på fremtidige spill og multitasking, men kan byttes ut med en E6850 for økt ytelse i de fleste av dagens spill (med untakk av Supreme Commander som nyter godt av quad core). Rå graffikytelse burde være sikret med 2 8800GTX i SLI. 4 GB minne fordi det er billig og vil sikre at du alltid har nok minne.

Kabinnetet er valgt med tanke på støy og utseende, men også god kjøling og byggkvalitet. Prossersorkjøleren er overdimensjonert (sammen med viften) for å få minst mulig støy kombinert med god kjøling (som sørger for at pc'n skal være dønn stabil). Strømforsyningen er av god kvalitet og dimensjonert for å takle dette SLI oppsettet, samt den er stille.

Har god erfaring med WD og valgte harddisker fra en av deres bedre serier. Gikk for 2 250 GB hardisker fremfor 1 500 GB på grunn av bedre pris i samme serie, samt for å kjøre RAID.

Hele oppsettet kan bestilles fra Netshop for under 19000. De gjenstående pengene kan for eskempel brukes på å oppgradere harddiskene for mer plass, til å bytte ut standard viftene i kabinettet med den som skal på prossersorkjøleren, lydkort, opperativsystem eller du kan ta helt av på grafikk og oppgradere begge grafikkorta til Ultra....

Edit: la til forslaget om å oppgradere til Ultra

9348008[/snapback]

Likte dette oppsettet veldig godt. Jeg kommer mest sannsynlig til å gå for noe veldig likt, eller helt likt dette, og bruker vel de resterende pengene på Windows Vista ettersom jeg vil ha DX10-støtte.

Jeg har bare et spørsmål, og det er hvordan kjølepastaen skal brukes? Har ikke hatt erfaring med det før.

Lenke til kommentar

Rart at ingen foreslår Lightscribe DVD-brenner når man går for en pakke til 20k. Jeg synes det er litt stilig, og har alt fått brukt min til takkekort (et tillegg til takkekortet, bilder fra alle gjester på CD) for en større dag. Det blir bra resultat, og ser helproft ut.

Det gjør at brenneren blir 50kr dyrere, men hva er det når man har budsjett på 20k?

Lenke til kommentar

Goopguiden er utgått på grunn av heatspreaderne som nå sitter på prossesorene, samt den er ikke lagd med tanke på Intels Quad-kjerner med 2 brikker som kjernene er fordelt på!

Kjølepasta er ganske enkelt og straigth forward. Alt står forklart i bruksanvinsingene som følger med Artic Silver sine produkter (gjorde det i allefall sist jeg kjøpte, evt står det en link til en pdf. som forklarer det).

Det du gjør: rengjør flatene som skal ha kontakt med hverandre(heatspreader og kjøleribbe) så du får vekk standard kjølepasta og smuss. Dette gjøres enkelt med rødsprit (renser bra og etterlater ingen rester fordi det fordamper, bare gi det noen minuter til å fordampe før du tar på pasta) og et kafefilter som fille (fordi det ikke loer). Installer prosseroseren i slotten, så plasserer du en høvelig stripe kjølepasta midt på prossesoren (horisontalt i forhold til trekant merket i venste, nedre hjørne på prossesoren). Så presser du kjøleren rett ned der den skal stå uten å vri og skyve den til siden. Fest så kjøleren samtidig som du unngår å bevege den for mye. Følger du denne metoden vil kjølepastaen fordele seg jevnt ut, dekke alle kjernene og fortrenge all luft. Målet er å dekke hele kontaktflaten, men med så tynt lag pasta som mulig. Pasta som tyter ut på siden tørkes bort.

Fant noen linker på Artic Silver sine sider til en pdf. med bilder som med instruksjoner for bruk av Artic Silver 5 på Intel Quad Core prossesor.

Om du bytter til Core Duo istedenfor Quad må du følge denne guiden og gjøre noen justeringer i forhold til mine tips (vertikal stripe kjølepasta istedenfor horisontal)

Edit 1: Litt språklige ting

Edit 2: Ene linken var feil

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

620Watt er godt nok for et ikke SLI oppsett som skal kjøre stille og stabilt 24/7, vil nå jeg mene.

En ting å nevne er at oppsettet jeg satt er avpasset opp mot Netshop, ettersom de viste seg å ha best pris og flest deler inne på oppsettet mens jeg bygget det og før jeg tilpasset det spesielt til Netshop.

Med det i hodet Corsair 620Wattern er dyrere enn Toughpower 750 Watt og når Toughpower serien ikke har høstet annet enn lovord og vunnet de fleste tester den har vært med i så ser jeg ingen grunn til å velge Corsairen.

Forøvrig så ville vel trådstarter ha et oppsett uten skjerm, noe Mr_Motsatt sitt oppsett ikke inneholder(ment som forslag til endring, ikke for å rake ned på ditt oppsett :))

Har ikke lagt inn Lightscribe brenner av den grunn at jeg ikke så noen av de på Netshop (med mindre Labelflash er det samme), men dvd-brennere er ikke det jeg har satt meg mest inn i eller bryr meg for mye om.

Lenke til kommentar
620Watt er godt nok for et ikke SLI oppsett som skal kjøre stille og stabilt 24/7, vil nå jeg mene.

En ting å nevne er at oppsettet jeg satt er avpasset opp mot Netshop, ettersom de viste seg å ha best pris og flest deler inne på oppsettet mens jeg bygget det og før jeg tilpasset det spesielt til Netshop.

Med det i hodet Corsair 620Wattern er dyrere enn Toughpower 750 Watt og når Toughpower serien ikke har høstet annet enn lovord og vunnet de fleste tester den har vært med i så ser jeg ingen grunn til å velge Corsairen.

Forøvrig så ville vel trådstarter ha et oppsett uten skjerm, noe Mr_Motsatt sitt oppsett ikke inneholder(ment som forslag til endring, ikke for å rake ned på ditt oppsett :))

Har ikke lagt inn Lightscribe brenner av den grunn at jeg ikke så noen av de på Netshop (med mindre Labelflash er det samme), men dvd-brennere er ikke det jeg har satt meg mest inn i eller bryr meg for mye om.

9354478[/snapback]

min pc bruker ikke over 550watt med full OC på alt

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg synes ikke det er serlig smart å kjøpe et/to 8800 kort nå som det kommer en ny serie (G92 G98). Heller kjøp ett billig kort og vent på det nye som kommer i 4 kvartal.

Bare et forslag :p Da også det nye nvidia har DX 10.1

EDIT : mitt forslag https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53627

Litt over 20k da xD

(8600 og så G98 senere) ;D

Endret av nekronos
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å vente til den nye serien kommer ut, men den blir vel helt latterlig dyr når den først blir sluppet?

Jeg har forøvrig bestemt meg for at jeg vil ha en tokjerners prosessor ettersom det vil gi bedre ytelse i de fleste tilfeller. Ser at mange foreslår Raptor-harddisken, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil ha den heller :p Og skjerm/mus har jeg som sagt fra før :)

Takker for den hjelpen som er gitt så langt!

Lenke til kommentar

Du bør nesten ha en raptor disk. Pcn vil starte raskere jobbe raskere , alt går mye glattere når du har os på raptor.

Men du vil ikkje har 2 4kjernere som jeg foreslo ;D ;D ?

EDIT: den nye serien blir sikkert steika dyr

Endret av nekronos
Lenke til kommentar

Her er mitt lille forslag

Den mangler hovedkort, av den enkle årsak at jeg ville anbefale deg å vente på et Intel X38 basert hovedkort. Da det vil gi deg mer stabilitet og høyere ytelse enn dagens P35 og nForce680i hovedkort.

X38 kortene skal jo være rett rundt hjørnet, så hadde jeg vært deg, så ville jeg ha ventet på MSI X38 Diamond

Da får du PCI-Express 2.0, støtte for både DDR2 og DDR3, så du slipper å bytte hovedkort når du ønsker å gå over til DDR3 i fremtiden.

Kortet har et integrert Creative X-Fi lydkort, så du slipper å tenke på å anskaffe et lydkort med EAX5.0 støtte osv.. Når det alt er integrert på hovedkortet.

Det er også veskekjøling på hovedkortet, altså null støy.

Ellers har jeg lagt ved en E6850 som er den best ytende prosessoren med tanke på gaming per dags dato. Det er jo ikke noe særlig poeng med firekjerne til spilling enda.

Det er også en Noctua vifte til prosessoren, som er testet til å være den beste viften til LGA775, samt den er veldig stillegående. Da kan du fint klokke til 3.4GHz uten noen problemer. La også til Artic Silver 5, så du har kjølepasta til prosessoren.

Siden du nevner gaming, og skal ha en pc til rundt 20'000.

Så passer jo 2x 8800Ultra kort perfekt, mer ekstremt enn det får du ikke.

Du kan eventuelt bytte de ut for 2x 8800GTX

NZXT Lexa er et fint kabinett, i godt materiale. Har stillegående vifter, og er testet til å veldig god på kjøling, uten at du må montere noen flere vifter i kabinettet osv.

Strømforsyningen er testet til å være veldig god og stabil, og 850W burde vell holde.

Minnebrikkene er vannkjølte, og kan kjøre på veldig lav latency, som er perfekt for gaming. Noe av det beste du finner til under 3'000kroner.

En rask og grei DVD-brenner med S-ATA kobling.

En Raptor disk på 37GB for operativsystemet.

Da starter PC-en mye fortere osv. Anbefales.

Også tilslutt 2x 250GB disker som du kan kjøre i RAID0 for bedre ytelse.

Det er Western Digital sine RAID disker, som er veldig gode, og er veldig egnet til å stå å kjøre 24/7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...