ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg vurderer å kjøpe en sånn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312274 for å forsterke det trådløse nettverket hjemme. Jeg har erfaringer av at den ene antenneutgangen mottar og den andre sender. Jeg lurer på om alle disse antenne her både kan sende og motta: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10280 For da kan jeg kjøpe en slik for å sende signalet videre rundt i huset. Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 ja den sender og mottar! Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 ja den sender og mottar! 9335448[/snapback] Jeg vet at aksesspunkter sender og mottar, men gjør alle antenner det også? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hva er det egentlig du lurer på? En antenne inneholder jo hverken sender eller mottaker. En antenne er en antenne. Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Hva er det egentlig du lurer på? En antenne inneholder jo hverken sender eller mottaker. En antenne er en antenne. 9335534[/snapback] Jeg er ikke erfaren på det området hvis du skjønner Det jeg lurer på om en antenne sender signaler hvis jeg kobler den til sende-utgangen på aksesspunktet, og om en antenne mottar signaler, hvis jeg kobler en antenne til mottager-utgangen på aksesspunket. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har du et aksesspunkt som har sende-utgang og mottager-utgang? Dette har jeg aldri hørt om? Så vidt jeg vet har aksesspunkt som har 2 antenner ikke dedikert sendeantenne og mottaksantenne. Arrester meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Har du et aksesspunkt som har sende-utgang og mottager-utgang? Dette har jeg aldri hørt om? Så vidt jeg vet har aksesspunkt som har 2 antenner ikke dedikert sendeantenne og mottaksantenne. Arrester meg om jeg tar feil. 9335589[/snapback] På mitt aksesspunkt mottar den mye bedre på den ene inngangen enn den andre. Jeg bruker en halvmeters utendørsantenne for å hente signaler fra venn borte i gata. Poenget mitt er at det står i 2. etasje, og jeg vil forsterke nettverket ved å sette et akksesspunkt i 1. etasje som mottar signaler fra det i 2. etasje og sender det videre rundt i 1. etasje. Jeg tenke å kjøpe med en antenne som kunne sende ut bedre signaler rundt i 1. etasje, enn den lille antenne som står på aksesspunktet. Er det slik at begge antennene på aksesspunktet både sender og mottar? Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det du nok tenker på er diversity. Det er grunnen til at det er to antenner, det er ikke en sender og en mottaker, men den sender og mottar på den antennen som får best signal. Skal du bruke utvendig antenne anbefaler jeg deg å slå over til å bruke bare den antennen du har koblet til som står ute. Dette gjør du i webgrensesnittet, men det er ikke alle routere som har muligheten til dette. Om du ikke kan slå av diversity, lar du bare den ene antennen sitte på routeren og den andre være koblet til den utvendige antennen. Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Det du nok tenker på er diversity. Det er grunnen til at det er to antenner, det er ikke en sender og en mottaker, men den sender og mottar på den antennen som får best signal. Skal du bruke utvendig antenne anbefaler jeg deg å slå over til å bruke bare den antennen du har koblet til som står ute. Dette gjør du i webgrensesnittet, men det er ikke alle routere som har muligheten til dette. Om du ikke kan slå av diversity, lar du bare den ene antennen sitte på routeren og den andre være koblet til den utvendige antennen. 9335661[/snapback] Ok, men jeg vil jo at aksesspunktet skal sende signaler rundt inni huset også. Og utendørsantenna er dårlig til det, derfor må jeg ha på en liten også. Aksesspunktet er forresten en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312274 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Da tror jeg at du trenger to aksesspunkt. Et for innendørsbruk og et for utendørsbruk. All min erfaring tilsier at du kommer til å få problemer dersom du prøver å få dette til med et enkelt aksesspunkt. Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Greit. Men er det nå sånn at hvis jeg kobler en hvilken som helst antenne til et aksesspunkt, så klarer den antenne både å sende og motta signaler? Lenke til kommentar
Gool Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Greit. Men er det nå sånn at hvis jeg kobler en hvilken som helst antenne til et aksesspunkt, så klarer den antenne både å sende og motta signaler? 9335739[/snapback] Ikke en hvilken som helst antenne, men en antenne konstuert for det aktuelle frekvensområdet (her ~2,4GHz), JA! M.a.o. du kan f eks ikke benytte en FM-antenne el. lign. da denne er konstruert for et helt annet frekvensbånd. (For de pirkete: Selvsagt kan ikke en antenne konstruert primært for mottak brukes til sending ved høye effekter.) Lenke til kommentar
ColeyMoley Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Greit. Men er det nå sånn at hvis jeg kobler en hvilken som helst antenne til et aksesspunkt, så klarer den antenne både å sende og motta signaler? 9335739[/snapback] Ikke en hvilken som helst antenne, men en antenne konstuert for det aktuelle frekvensområdet (her ~2,4GHz), JA! M.a.o. du kan f eks ikke benytte en FM-antenne el. lign. da denne er konstruert for et helt annet frekvensbånd. (For de pirkete: Selvsagt kan ikke en antenne konstruert primært for mottak brukes til sending ved høye effekter.) 9335897[/snapback] Tusen hjertlig takk Det var alt jeg lurte på; forumtråd løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå