Gå til innhold

Samletråd for Empire: Total War


Anbefalte innlegg

Jeg synes ideen var god, og bestemte meg for å teste.

 

Startet en ny campaign med prøyssen. I løpet av de første 3 rundene hadde jeg sendt en full hær og tatt norge. Jeg disbandet så all hær i de resterende territoriene. De ble tatt av polen og sachsen i løpet av et par runder, og jeg fikk tildelt Christiania som ny capital city. Jeg flyttet så hele hæren ut av byen, økte skattene til max og ventet i spenning et par runder. Den 3. runden etter at jeg økte skattene brøt det ut et norwegian rebellion. Dessverre fikk jeg ikke anledning til å velge side - det artet seg kun som rebellion i hvilket som helst territorie, ikke som en revolusjon i hjemlandet. Jeg lot rebellene vinne - og tapte campaignen. Dessverre.

 

Irriterende da. Og samtidig rart at man ikke kan spille som Norge når man får tilbud om små berlinerpoppelnasjoner. Men cred for at du prøvde!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har en god strategi angående diplomati? Jeg føler at absolutt alle faksjoner krever ekstremt mye fra meg for en allianse. Jeg spiller for eksemepl Road to Independence nå, og Spania er i krig med Storbritannia. Det samme er jeg, og tenkte at sammen kunne vi stå sterkt siden de ikke har spesielt mange stater, men det ville absolutt ikke Spania ha noe av.

 

Også, har noen en god strategi angående campaigns? Er det smart å sikre seg handel rundt om i verden og satse på trade i begynnelsen, og så gå militært til verks, eller hoppe rett på krigføring fra år 1?

 

Hilsen Total War noob :)

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på det samme. Virker ikke som diplomatidelen er helt i boks.

 

Jeg ble for eksempel så lei av at russerne hele tiden rapet meg langs grensen, at jeg gav de en av byene mine mot en allianse. De sa ja, og i 2 runder var vi bestmates. Så kommer jævlene til angrep på nytt. De fikk angre for det da, har omtrent alle de betydningsfulle byene dere nå.

 

Og så er det Ottomans. Den eneste store nasjonen som liker meg på spillet, knall grønn. Utenom noen mininasjoner er jeg den eneste vennen hannes og vice versa. Men når jeg spør om allianse blir de fornærmet og sier noe om at de ikke vil være geitene mine og skit

Endret av Karlson
Lenke til kommentar

Diplomatid er går stort sett greit men nasjoner som ikke har samme intresser som deg.

 

Alle nasjoner har forskjellige styresett religion osv. Dette gir kanskje pluss minus 30 poeng. Ikke så veldig mye med andre ord. Gir du en gave til den nasjonen er dere gode venner med en gang. Da får du hundre plusspoeng.

 

Det som er viktig i diplomati er å vere en man kan stole på. For eksempel ikke bryte avtaler som allianser og handelsavtaler. Dette gir minuspoeng ikke bare til den nasjonen som du brøt avtalen med men alle.

 

Videre er krig med nasjoner veldig negativt for forholdet med denne nasjonen. Dette kan gi minus 300 poeng for eksempel. Noe som er vanskelig å fikse.

 

Men så kommer vi til det store problemet i diplomati. Territoriel ekspansjon. Og dette er virkelig ett stort problem. Tar du over mange territorier i intressespheren til en nasjon er det trøbbe. Så når du tar over hele amerika hater alle europeerene deg. Og da mener jeg hater! Vi snakker -700 poeng gjerne. Og disse poengene ser ikke ut til å nullstille seg noe særlig. De glemmer aldri.

 

 

Så nå for eksempel er jeg Storbrittania. Jeg har hele amerika og india. De eneste jeg har god kontakt med er the ottomanske riket. For alle andre hater meg. For ett par turer siden blokkerte frankriket ene havnen min i skotland eller nordengland. Og all handel til det ottomanske riket stoppet opp. Handelen kunne selvfølgelig ikke fordele seg på alle de andre havnene. Så jeg gikk konkurs og hele riket raknet sammen.

 

Så når det gjelder handel og diplomati har spillet fremdeles store utfordringer.

Lenke til kommentar
For ett par turer siden blokkerte frankriket ene havnen min i skotland eller nordengland. Og all handel til det ottomanske riket stoppet opp. Handelen kunne selvfølgelig ikke fordele seg på alle de andre havnene. Så jeg gikk konkurs og hele riket raknet sammen.

Noen havner var selvfølgelig viktigere enn andre, men det blir for dumt at all handel stopper opp, burde selvfølgelig vært en oversikt over hvor mange prosent av handelen hver havn stod for, og så stopper tilsvarende antall prosent opp. Og denne prosenten bør minske over tid hvis havnen er blokkert, som følge av at handel blir overført til andre havner.

Lenke til kommentar
Noen som har en god taktikk på sjøen... Jeg kjører vanligvis rundt som en idiot og ikke aner hvs a den beste taktikken er, og det ender vanligvis negativt for meg... Forslag?

 

Lag en T med skipene dine i en line, toppen av T vendt mot fiendene, og stripen til T vere beint mot toppen med siktet til siden, dermed kommer fiendene forbi toppen så har du hele streken til og drepe de, lol, hørest for enkelt ut til og funke, men det funker, vinner som regel på det, vedmindre du er utroligt underlegen i tall osv

 

Også, de 2 båtene på hvær side av toppen på T formasjonen kan snues når fiende båtene prøver og seile på siden. Dermed kan de også gi ild på båtene, Resten av toppen kan du eventuelt bruke til og Boarde de andre skipene hvist de har mindre manskap en deg, Det vil si ofte må du nokk skyte de mye og sjekke tallene på manskapet på skipet deres før du boarder, sørg for at du har flere folk på ditt Boarding skip, :)

Endret av Upsidian
Lenke til kommentar

Er litt lite aktivitet på total war forume for tia, så jeg kan legge inn et lite innlegg om campainen jeg håller på med nå.

 

Etter et par misslykkede forsøk med Sverige, prøver jeg meg som Britene.

Jeg fokuserte kun på Europa til å begynne med, å sikkret meg frankrike og Spanias områder ganske fort. Fikk inn greit med penger, men småstater yppet jeg fra alle kanter, så hæren måtte være sterk både sør og nor i Frankrike. At Ottoman tok alle statene utenom Marokko i nord-afrika, gjorde ikke saken enklere. Nå måtte jeg ha en stor hær også her, i tilfelle en invasjon på den Iberiske halvøya.

Årene gikk, og jeg ryddet litt opp i hæren min. Kvittet meg med alle de dårlie soldatene, og lot kun de med høy experienc bli igjen. Erstattet de med snikskyttere ( green jackets , eller noe sånt )line infanteri og granadiers+ en del long range kanoner.

 

Nå som jeg hade mye bra soldaer, kunne jeg ta småstatene lett. Startet med å ta skandinavia og Island. Så tok jeg 3-4 tyske stater som sto utenfor noen alianser.

Det tok likevell lang tid å ta italia, og de nermeste områdene hvor Venecia, italian states og geneve hållt til. De 3 hadde enn alianse og samlet alle styrker rundt Venecia.

Løsningen min var å bygge en knusende hær på 10 000 man å overkjøre deres 5 000 store hær bestående av milita og andre simple soldater. På den måten kunne jeg fortsette mot Østerike og presse Polen / Lituenia fra sør.

 

Planen lykktes og taktikken har gått bra. Nå består Europa av 4 stormakter ( Britanai, Russland, Ottoman og Østerike har en stat igjen)

Ottoman har mistet sine stater i Europa, og er presset tilbake til Israel områdene.

 

Planen er å bli enehersker over Europa innen kort tid, og så ta turen videre nedover å kvitte meg med inderene som allti saboterer handelen min.

 

 

 

 

Noen andre som kan legge litt ut om sin campain ? ;)

Lenke til kommentar
Ser vi har ganske forskjellig taktikk. Når jeg spiller som Storbritannia fokuserer jeg først på Amerike, deretter på India, og om jeg har tid begynner jeg med Europa.

Samme gjorde jeg.

 

 

Tenkte jeg skulle prøve noe nytt. Indianerne er ikke så lette å ta i starten av spillet, men i slutten knuses de lett. Ved å ta Europa først kunne jeg få ut frankrike og nederland enkelt. Så var det bare å leke seg med småstater å vipps, så var store deler av kontinentet mitt.

Da var veien kort til stor dominanse i Amerika, og snart skal jeg ta India.

Tenkte å sende en stor styrke til sør India og en stor styrke fra Persia å presse dem sammen fra begge kanter.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det, frankrike satte tropper i land ved sørstatene, Litt uventet, jeg hadde "demilitarisert" hele nordamerika.. De fikk herjet endel før jeg fikk stablet en unnsettningstyrke på beina.

 

Har også sett at Portugal (mine allierte) satte en full stack på båt.

De seilte den opp til sydspissen av england, hvor de har ligget og vaket i en 10-15 år nå.

 

Så det skjer, men virker litt tilfeldig. Føler meg ikke direkte truet på de britiske øyer.

Det som ER blitt bedre er at AI’en nå tør å gå over landbroene, noe jeg så de slet med før siste patch.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd det, frankrike satte tropper i land ved sørstatene, Litt uventet, jeg hadde "demilitarisert" hele nordamerika.. De fikk herjet endel før jeg fikk stablet en unnsettningstyrke på beina.

 

Har også sett at Portugal (mine allierte) satte en full stack på båt.

De seilte den opp til sydspissen av england, hvor de har ligget og vaket i en 10-15 år nå.

 

Så det skjer, men virker litt tilfeldig. Føler meg ikke direkte truet på de britiske øyer.

Det som ER blitt bedre er at AI’en nå tør å gå over landbroene, noe jeg så de slet med før siste patch.

 

Vanskelighetsgrad? Har du mods installert eller er det plain vanilla du kjører? Det jeg har sett er at England satte en halv stack på båten inne i havnen deres og der har den stått siden..

Endret av LinoraN
Lenke til kommentar
Vanskelighetsgrad? Har du mods installert eller er det plain vanilla du kjører? Det jeg har sett er at England satte en halv stack på båten inne i havnen deres og der har den stått siden..

 

VH/H, Spiller med Darthmod, men den bruker vanilla 1.2 CAI.

Er flere som har sett det i vanilla, men det skjer desverre veldig sjelden..

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne bytte regjeringstype fra absolutt monarki til konstitusjonelt monarki.. Hvordan gjør jeg det..? Den lavere klassen i to land går til streik hele tiden og nå vil jeg gjerne bytte. Må jeg faktisk vente på revolusjon?

Hvis du skal bytte fra absolutt moarki til konstitusjonelt monarki tror jeg du må ha to revolusjoner. Først må du få arbeiderklassen til å gjøre revolusjon til republikk, deretter må du få overklassen til å gjøre revolusjon og håpe på at det ender opp som et konstitusjonelt monarki? Tror jeg leste det på et forum en gang iallfall, men mulig jet tar feil.

 

For å få revolusjon tror jeg arbeiderklassen må være sure 3 turer på rad i hovedstaden og du må deretter kjempe et slag hvor du er på opprørernes side og vinne det. Husk å flytt alle tropper ut av hovedstaden før dette slaget om du skal ta opprørernes side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...