Gå til innhold

Hovedkort og minne til Q6600

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Heisann!

Jeg driver i disse dager å snuser på å oppgradere maskinen min, og har da sett meg ut en Q6600. Har ingen planer om å overklokke, så trenger ikke hovedkort og RAM som er spesiellt laget for dette, vil bare ha et system som er dønn stabilt og som ikke gir fra seg så veldig mye lyd.

Såvidt jeg har skjønt er det P35-baserte hovedkort som gjelder, og jeg antar det blir enten 2 eller 4GB med PC6400 minne til systemet. Av krav til hovedkort stiller jeg egentlig ikke så veldig mange, men det skal være greit med SATA-porter på det, helst en ATA-port, et lass USB-porter og også Firewire.

Har heller ingen anelse om hvordan boxed-viftene til Intel er om dagen, så om noen kan foreslå en vifte som klarer å holde prosessoren kald uten å høres ut som et jetfly, er det fint om dere kan komme med forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MSI P35 NEO-FI

Corsair TWIN2X 6400C5DHX 2048MB

Noen som har noen erfaringer/kommentarer vedr. disse komponentene på en Q6600? Vil noe av dette medføre flaskehals?

9369059[/snapback]

tror nok ikke det, godt chipsett i P35 på det hovedkortet, men ville kanskje gått for ett i975x chipset. Uansett, gå for intel chipsett :)

Her er noen forslag:

MSI 975X Platinum PowerUp Ed.

(mange fornøyde med det hovedkortet)

Asus P5W DH Deluxe

(jeg har dette og er kjempefornøyd :) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Ser at 975X har maks bushastighet på 1066MHz (iallefall de to kortene her vist) mot 1333MHz på P35-kortet jeg orginalt linket til - er dette noe man merker noe til ved vanlig bruk?

Fint om noen kan gjøre rede av hvorfor i975x er bedre enn P35 chipsetet.

Lenke til kommentar
Ser at 975X har maks bushastighet på 1066MHz (iallefall de to kortene her vist) mot 1333MHz på P35-kortet jeg orginalt linket til - er dette noe man merker noe til ved vanlig bruk?

9371908[/snapback]

ved vanlig bruk, nei :)

Lenke til kommentar

9371908[/snapback]

Jeg kan prøve å gjøre rede for noe i alle fall. Du vil ikke merke noe til 1333 vs 1066 med Q6600, forskjellen kommer frem med nyere cpu, som har 1333fsb. Men MSI 975 PowerUp ed, skal vist kunne støtte dette og dermed også nye Penryn 45nm cpu gjennom bios en biosoppgradering. P35 støtter dette ut av esken.

i975 er jo forige generasjons high- end kort, mens P35 er den nyeste generasjonens midrange kort. High end av denne generasjonen (X38) har ikke kommet enda. Ytelsesmessig er det ikke store forskjellen, men P35 har såvidt jeg har fått med meg, et lite forsprang bla pga sin ICH9 mot 975's ICH7 diskkontroller.

Så dette er vel litt som valget mellom å kjøpe en 2 år gammel BMW, eller en ny Ford for å si det lit metaforisk. Ulempen med P35 er at de er ganske dyre fordi det er nytt, mens 975 (som var veldig dyrt) har blitt rimelige fordi det er aldrende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Takk for et godt og utfyllende svar, pcp160. :)

Jeg krysser fingrene for at MSI-kortet jeg har gått for vil tjene meg vel, og ettersom ytelsen er tilsynelatende lik mellom de to chipsettene ser jeg ingen grunn til å putte mer penger i et med P35 når jeg har alt jeg trenger i et med i975.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...