Gå til innhold

De 3 store basisøvelsene på samme dag?


trra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

I 5x5 ser det litt annerledes ut.

 

Dag1: Knebøy, Pendlay-roing(stangroing med overkroppen paralellt med gulvet) og benkpress.

 

Dag2: Militærpress, markløft og knebøy.

 

Dag3: Benkpress, Pandlay-roing og knebøy.

 

Er lagt opp for litt støtteøvelser i tillegg, men hvor de forskjellige skal være husker jeg ikke. Er snakk om Chins/nedtrekk, dips, franskpress og bicepscurl.

 

Har ingen erfaringer med dette oppsettet, men planen var å prøve meg på 5x5 fremover nå i tillegg til sykling/løping. Må få igang hjertet litt med tanke på at jeg har tenkt meg i militæret :cool:

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Man sier bøy, ikke kne. :p

 

Min erfaring er at "de tre store" kan kombineres som man vil, bortsett fra at mark og bøy på samme dag er døden. Mark og frontbøy derimot, går bra. Og bøy og strake mark/rumensk mark el.l.

 

Også verdt å merke seg at man ikke trenger å trene mark så ofte, spesielt ikke når man tar mye bøy. Mark én gang i uka og bøy og benk 2-3 er fint.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man ikke å trene mark så ofte? Skal begynne å trene igjen etter et års pause :whistle:, men har aldri trent etter noe spesielt program, så tenkte på å begynne med et program som innholdt de tre store.

 

Så hvis jeg holder meg til 1 markløft og 2 kne\benk i uka, hva burde jeg kombinere dette med, f.eks hvis jeg skal ha 4 øvelser pr dag. Skal begynne med lette vekter for å få teknikken, så blir vel noe sånt som 3-5X 10-15 første ukene

 

F.eks

 

1.dag : benk-kne-??-??

2.dag : mark-??-??-??

3-dag : benk-kne-??-??

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hvorfor trenger man ikke å trene mark så ofte? Skal begynne å trene igjen etter et års pause  :whistle:, men har aldri trent etter noe spesielt program, så tenkte på å begynne med et program som innhold de tre store.

 

Så hvis jeg holder meg til 1 markløft og 2  kne\benk i uka, hva burde jeg kombinere dette med, f.eks hvis skal ha 4 øvelser pr dag.

 

F.eks

 

1.dag-benk-kne-??-?

2.dag-mark-?-?-??

3-dag -benk-kne-??-?

9340389[/snapback]

Gjør som i 5x5-splitten når det gjelder baseøvelsene om du har tenkt å kjøre fullkropp.

1.dag: Bøy, benk, stangroing

2.dag: Militærpress, mark, lett bøy, chins/nedtrekk

3.dag: Bøy, benk, stangroing

 

Eventuell sidehev på dag 1 og 3, biceps og triceps dag 2

Lenke til kommentar
Man sier bøy, ikke kne. :p

 

Min erfaring er at "de tre store" kan kombineres som man vil, bortsett fra at mark og bøy på samme dag er døden. Mark og frontbøy derimot, går bra. Og bøy og strake mark/rumensk mark el.l.

 

Også verdt å merke seg at man ikke trenger å trene mark så ofte, spesielt ikke når man tar mye bøy. Mark én gang i uka og bøy og benk 2-3 er fint.

9338044[/snapback]

Det spørs litt hvordan man gjør det. Det programmet jeg bruker nå har mark og bøy sammen. Men de kjøres ikke tungt på samme dag. Den ene dagen kjøres mark tungt og bøy dynamisk (lett, flere reps, raskere utførelse) og andre dagen motsatt, benk kjøres sammen med en del andre ting på egen dag.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Merkelig hvor mange som spør om det, får jo f.... pmer i hit og pine, men ja det er per parker.

 

On-topic.

 

Sitter her og prøver å sette sammen et treningsopplegg med de 3 store basis øvelsene. Dette er det jeg har kommet fram til foreløpig

 

1.dag

-Benk

-Kne

-Foroverbøyd roing

-Arnoldpress

-Manualcurl

-Stående tåhev

 

2.dag

 

-Mark

-Kne

-Flyes

-Triceps excents

 

Trenger 1 eller 2 til, forslag?

 

3.dag

 

-Benk

-Mark

-Hantelpress

-utfall

-Pullover

 

Skulle kanskje hatt en til her?

Lenke til kommentar
Merkelig hvor mange som spør om det, får jo f.... pmer i hit og pine, men ja det er per parker.

 

On-topic.

 

Sitter her og prøver å sette sammen et treningsopplegg med de 3 store basis øvelsene. Dette er det jeg har kommet fram til foreløpig

 

1.dag

-Benk

-Kne

-Foroverbøyd roing

-Arnoldpress

-Manualcurl

-Stående tåhev

 

2.dag

 

-Mark

-Kne

-Flyes

-Triceps excents

 

Trenger 1 eller 2 til, forslag?

 

3.dag

 

-Benk

-Mark

-Hantelpress

-utfall

-Pullover

 

Skulle kanskje hatt en til her?

9359387[/snapback]

 

Synes programmet ditt hadde noen mangler. . . Lite bakside lår og lite forside lår. Og flyes er en unødvendig øvelse fokuser heller på tunge baseøvelser. Og noen muskelgrupper bare 1 gang i uken (skuldere er selvfølgelig greit 1 gang i uken)

 

Du kan jo prøve noe som:

 

Dag 1:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

2 sett Militærpress/skulderpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

 

Dag 2:

 

3 sett Markløft

2 sett Knebøy

3 sett Skråbenk

3 sett Pullups

1-2 Dips

1-2 Hantelcurl

2 Tåhev

+mage

 

Dag 3:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Det spørs litt hvordan man gjør det. Det programmet jeg bruker nå har mark og bøy sammen. Men de kjøres ikke tungt på samme dag. Den ene dagen kjøres mark tungt og bøy dynamisk (lett, flere reps, raskere utførelse) og andre dagen motsatt, benk kjøres sammen med en del andre ting på egen dag.

Det går sikkert greit, men for min del blir teknikken elendig i den andre av de to om jeg har tatt en av dem tungt først. Selv om det ikke er særlig tungt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes programmet ditt hadde noen mangler.  .  . Lite bakside lår og lite forside lår. Og flyes er en unødvendig øvelse fokuser heller på tunge baseøvelser. Og noen muskelgrupper bare 1 gang i uken (skuldere er selvfølgelig greit 1 gang i uken)

 

Du kan jo prøve noe som:

 

Dag 1:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

2 sett Militærpress/skulderpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

 

Dag 2:

 

3 sett Markløft

2 sett Knebøy

3 sett Skråbenk

3 sett Pullups

1-2 Dips

1-2 Hantelcurl

2 Tåhev

+mage

 

Dag 3:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

9359645[/snapback]

 

Så interessant ut det her, tror jeg kanskje prøver det utover :)

Endret av b0berg
Lenke til kommentar
Synes programmet ditt hadde noen mangler.  .  . Lite bakside lår og lite forside lår. Og flyes er en unødvendig øvelse fokuser heller på tunge baseøvelser. Og noen muskelgrupper bare 1 gang i uken (skuldere er selvfølgelig greit 1 gang i uken)

 

Du kan jo prøve noe som:

 

Dag 1:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

2 sett Militærpress/skulderpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

 

Dag 2:

 

3 sett Markløft

2 sett Knebøy

3 sett Skråbenk

3 sett Pullups

1-2 Dips

1-2 Hantelcurl

2 Tåhev

+mage

 

Dag 3:

 

3 sett Knebøy

2 sett Strak mark/utfall

3 sett Benkpress

3 sett Roing

1-2 sett Smalbenk

1-2 sett Stangcurl

2 sett Tåhev

+mage

9359645[/snapback]

 

Så interessant ut det her, tror jeg kanskje prøver det utover :)

9490705[/snapback]

 

Hvordan gjør man med oppvarming i et oppsett som det her ? Er jo mye forskjellige muskelgrupper på samme dag......kan ta laang tid i studio det her.

Lenke til kommentar
10 min på 3dmølle burde gjøre susen. Kjøre et lite oppvarmingssett på de øvelsene man skal trene tungt på kan også være en idé.

9517766[/snapback]

 

Er jo ikke akkurat noen god oppvarming for den muskelgruppen man skal trene med tredemølle og et sett. Jeg tar 6 sett oppvarming for den muskelgruppen jeg skal trene ved å kjøre tyngre og tyngre med færre og færre reps. Uten å bli noe sliten av det selvfølgelig. Fungerer veldig bra, men med så mange muskelgrupper pr. dag så ville det jo blitt veldig lange økter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...