Bazze Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei Jeg har ryddet opp i min gamle skog av harddisker og kjøpt et par nye. Sitter da igjen med følgende: 3x250GB 2x500GB 1x200GB Og så lurer jeg på hvordan jeg best skal sette disse opp. Det viktigste for meg er musikksamlingen min som tar ca 300GB. Lurte derfor på om jeg enten skulle sette de to 500GB diskene i Raid 1 eller om jeg skulle sette de 3x250GB i Raid 5. Jeg har ingen Raid kontrollere, så dette blir software Raid i Vista. Vil Raid i Vista stjele mye CPU ? Hvis jeg setter 3x250GB i Raid 5, så vurderer jeg 2x500GB i Raid 0 og bruke disse til system og programmer. Det gir vel bra ytelse men ingen sikring. Men da kan jeg bruke 200GB til backup av det viktigste. Hva tror dere ? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvis jeg setter 3x250GB i Raid 5, så vurderer jeg 2x500GB i Raid 0 og bruke disse til system og programmer. Det gir vel bra ytelse men ingen sikring. Men da kan jeg bruke 200GB til backup av det viktigste. Hva tror dere ? 9334853[/snapback] Syntes dette hørtes ut som et fornuftig resonemang Men for at du skal kunne bruke raid0 for system/programmer så er du avhengig av en hardware raid-kontroller, for windows kan ikke instalere seg selv på et dynamisk volum. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 raid5 i windows fungerer find (dog kun testet på XP). men du må være obs på at dette trekker litt ekstra CPU, pluss at software-raid 5 i windows går veldig tregt av en eller annen grunn (går perfekt på billige kontrollerkort eller i linux. men i windows ligger hastigheten langt under mål). men om hastigheten på raid5-oppsettet ikke er viktig, er det et helt brukbart oppsett Lenke til kommentar
enl Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Virker som et greit oppsett det. Hvis RAID 5-volumet bare skal brukes til backup, klarer du deg sikkert fint med windows' dynamiske disker. Et RAID-volum basert på dynamiske disker kan også flyttes rundt til andre maskiner uten å flytte noe kontrollerkort. Siden du har planer om å boote fra et RAID 0-volum, kommer du ikke unna en hardwarekontroller. Hvis hovedkortet ditt har en RAID-kontroller, kan du jo bruke den. Endret 22. august 2007 av enl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå