Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råtelagerproblem på Opel astra 96


-__-

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel?

9334621[/snapback]

 

Ny veivaksel til en fornuftig pris kan nok vise seg like vanskelig å finne, men det går med stor sannsynlighet an å slipe ned den gamle (må selvsagt gjøres av et profesjonelt motoroverhalingsverksted) og bruke underdimensjonerte rådelagre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel?

9334621[/snapback]

 

Ny veivaksel til en fornuftig pris kan nok vise seg like vanskelig å finne, men det går med stor sannsynlighet an å slipe ned den gamle (må selvsagt gjøres av et profesjonelt motoroverhalingsverksted) og bruke underdimensjonerte rådelagre. :thumbup:

9334670[/snapback]

 

Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen.

Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager?

Lenke til kommentar
Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen.

Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager?

9341800[/snapback]

 

Om det ikke er synlige hakk og riper/skader er det håp. Anbefaler å måle veiva for den aktuelle råden med mikrometer både på kryss og tvers og i begge ender, så får du en indikasjon på om den er blitt urund eller konisk. Slitasjegrenser og maks avvik mellom målene står i de fleste vanlige verkstedhandbøker som f.eks. Haynes. Det finnes også noe som heter Plasti-Gage (omtrentlig navn/stavemåte), som ganske enkelt er en tynn plasttråd som legges mellom lager og aksel før man skrur sammen, denne tråden blir klemt mer eller mindre flat (og sammenlignes så med en skala på emballasjen) avhengig av klaringa, som også bruker å stå oppgitt i verkstedhandboka.

Lenke til kommentar
Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen.

Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager?

9341800[/snapback]

 

Om det ikke er synlige hakk og riper/skader er det håp. Anbefaler å måle veiva for den aktuelle råden med mikrometer både på kryss og tvers og i begge ender, så får du en indikasjon på om den er blitt urund eller konisk. Slitasjegrenser og maks avvik mellom målene står i de fleste vanlige verkstedhandbøker som f.eks. Haynes. Det finnes også noe som heter Plasti-Gage (omtrentlig navn/stavemåte), som ganske enkelt er en tynn plasttråd som legges mellom lager og aksel før man skrur sammen, denne tråden blir klemt mer eller mindre flat (og sammenlignes så med en skala på emballasjen) avhengig av klaringa, som også bruker å stå oppgitt i verkstedhandboka.

9344147[/snapback]

 

Okei, tusen takk =) Ja, det er rådelager jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...