-__- Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel? 9334621[/snapback] Ny veivaksel til en fornuftig pris kan nok vise seg like vanskelig å finne, men det går med stor sannsynlighet an å slipe ned den gamle (må selvsagt gjøres av et profesjonelt motoroverhalingsverksted) og bruke underdimensjonerte rådelagre. Lenke til kommentar
-__- Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1996, der råtelageret på ene sylinderen har gått til faen. Har åpnet opp og sett og tatt ut. Folk har anbefalt meg å bare kjøpe ny motor, men det viser seg vanskelig å finne, så jeg lurer på om det ikke bare går ann å kjøpe nye råtelagre til alle sylindere, pluss å kjøpe ny veivaksel? 9334621[/snapback] Ny veivaksel til en fornuftig pris kan nok vise seg like vanskelig å finne, men det går med stor sannsynlighet an å slipe ned den gamle (må selvsagt gjøres av et profesjonelt motoroverhalingsverksted) og bruke underdimensjonerte rådelagre. 9334670[/snapback] Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen. Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager? Lenke til kommentar
Chrisjs Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Må bare pirke litt, hva er råtelager? Er det rådelager du mener? Endret 23. august 2007 av Chrisjs 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen. Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager? 9341800[/snapback] Om det ikke er synlige hakk og riper/skader er det håp. Anbefaler å måle veiva for den aktuelle råden med mikrometer både på kryss og tvers og i begge ender, så får du en indikasjon på om den er blitt urund eller konisk. Slitasjegrenser og maks avvik mellom målene står i de fleste vanlige verkstedhandbøker som f.eks. Haynes. Det finnes også noe som heter Plasti-Gage (omtrentlig navn/stavemåte), som ganske enkelt er en tynn plasttråd som legges mellom lager og aksel før man skrur sammen, denne tråden blir klemt mer eller mindre flat (og sammenlignes så med en skala på emballasjen) avhengig av klaringa, som også bruker å stå oppgitt i verkstedhandboka. Lenke til kommentar
-__- Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Jeg vil forresten legge til at det ikke er noen synlige skader på veivakselen. Men det er vel så nøyaktig de greiene der, at det ikke funker bare å kjøpe nytt råtelager? 9341800[/snapback] Om det ikke er synlige hakk og riper/skader er det håp. Anbefaler å måle veiva for den aktuelle råden med mikrometer både på kryss og tvers og i begge ender, så får du en indikasjon på om den er blitt urund eller konisk. Slitasjegrenser og maks avvik mellom målene står i de fleste vanlige verkstedhandbøker som f.eks. Haynes. Det finnes også noe som heter Plasti-Gage (omtrentlig navn/stavemåte), som ganske enkelt er en tynn plasttråd som legges mellom lager og aksel før man skrur sammen, denne tråden blir klemt mer eller mindre flat (og sammenlignes så med en skala på emballasjen) avhengig av klaringa, som også bruker å stå oppgitt i verkstedhandboka. 9344147[/snapback] Okei, tusen takk =) Ja, det er rådelager jeg mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå