magnus.o Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Hei! Skal om kort tid gjøre siste innkjøp av deler til ny maskin. Det som gjenstår er CPU og hovedkort. I denne handlevognen har jeg satt opp hovedkort og CPU som jeg mener er gunstige med hensyn til pris/ytelse. Maskinen kommer ikke til å bli brukt mye til spill, men en god del til kontorapplikasjoner og noe (ikke ekstremt mye) Adobe CS3-jobbing, samt filmredigering og koding. Jeg har satt opp dette HK'et fordi jeg regner med at DDR3 en gang kommer til å bli billigere, eller i alle fall bedre ift. pris/ytelse. CPU'en er mer på magefølelse og fordi den er Quad. Jeg er veldig glad å tro at jeg holder mye på med overklokking, så det må være egnet til dette også. I alle fall en del. Noen som har innspill/erfaringer/synspunkter? Endret 22. august 2007 av Alihendra_ Lenke til kommentar
killabie Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 ikke tilgang til handlevogn! Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jepp handle vognen er lukket, har lyst til å titte siden jeg er i samme erend... nemlig bygge ny maskin Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Handlevogn! Mener det er lite poeng i å kjøpe et DDR2/DDR3 hovedkort, da det er mye billigere å bare kjøpe 4x1 GB DDR2 nå og ytelsesforskjellen ikke er all verden uansett. Du vil uansett ikke kunne kombinere DDR2/DDR3. Ville kjøpt et Gigabyte DS3 og samtidig spart 600 kr på hovedkort, noe du praktisk talt finansierer 2GB ekstra minne med. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Mener det er lite poeng i å kjøpe et DDR2/DDR3 hovedkort, da det er mye billigere å bare kjøpe 4x1 GB DDR2 nå og ytelsesforskjellen ikke er all verden uansett. 9334401[/snapback] Men hvis man skal oppgradere i fremtiden? Kommer ikke DDR3 til å bli billigere og bedre(ny standar), f.eks neste 2 år? Endret 22. august 2007 av Cri Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Tilgang til handlevogn fra original link skal være fikset nå. Sorry tabben! Jeg tenkte også slik at dersom jeg kjøper et combokort slipper jeg kanskje å bytte platform neste gang det er på tide med en oppgradering, selv om dette skulle bli lenge til. På denne måten kan jeg kjøpe 2Gb+ DDR3 minne og hente en del ekstra ytelse på det. Overklokking. Har noen noe å si om hvorvidt systemet egner seg til dette? EDIT: Innlegg nr. 200!! Endret 22. august 2007 av Alihendra_ Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Ser ikke noe poeng i å gå fra 2GB DDR2 til 2GB DDR3 på det kovedkortet. Blir som å kaste penger ut vinduet da ytelsesgevinsten blir marginal. Men du får da muligheten til å ta med deg DDR3 minnet ved neste oppgradering. Det blir mao litt hvordan du ser på det. Om du kjøper combo kortet kan du ved en senere anledning gå over til DDR3 om du ønsker mer minne og prisen er rett, men du vil uansett bare kunne bruke en av delene. Ved kjøp av DS3 kortet vil du få et ok, OC vennlig hovedkort som støtter både hele 8GB DDR2, den fremtidige Penryn serien(som ganske sikkert ikke blir noen revolusjon ytelsesmessig og dermed lite hensiktsmessig å oppgradere til fra en Q6600) Serien etter Penryn krever ganske sikkert et nytt hovedkort og DDR3 minne så da må du uansett bytte både hovedkort og minne. Så som konklusjon: Når du senere bestemmer deg for å oppgradere vil du ganske sikkert måtte bytte både hovedkort, minne og prosessor. Det er derfor ikke noe poeng i å legge 600 kr ekstra i et hovedkort som begrenser deg til 2 minnebrikker om det ikke har noe ekstra som du trenger. Jeg sier ikke at det er "dumt/dårlig" å velge combo kortet, og det er ikke et dårlig kjøp. Oppfordrer deg bare til å tenke på om du virkelig har behov for muligheten. DDR3 minne vil (selvfølgelig) synke i pris og få bedre ytelse, men jeg mistenker at det ikke vil få noen svimlende utslag på P35 brikkesettet, noe tester allerede bekrefter. Penryn DDR2 vs DDR3 ytelse P35 Endret 22. august 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Fint svar Heisann80! Det bekrefter mine anelser og gjør meg sikkrere i mitt valg i alle fall. Jeg tror jeg vil gå for ett Asus P5K deluxe som har dual til ram og gir muligheten til å klokke opp q6600 om jeg skulle få behov for det, leker litt med handlekurven enn så lenge og er glad for innspill:) HANDLE - LISTE Hvilke andre kort er det du kikker på Alihendra? Endret 23. august 2007 av Cri Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Vel ,jeg har egentlig bare kikket skikkelig på dette kortet. Utover det tenkte jeg egentlig bare at det skulle være et kort med støtte for 1333FSB. Jeg er litt gira på å komme meg vekk fra DDR-minne, men ser jo at DDR2 ikke er all verden, spesielt dersom man ser på det DDR3 kan vise til allerede! De siste dagene har jeg tenkt litt på å åpne for muligheten for CrossFire. Et spørsmål der btw, må man ha ATI-brikkesett for å kunne kjøre CF? Hva med deg Cri? Noen kort som ligger bedre ann enn andre? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Jeg lærer og leser så mye jeg kan om kort nå om dagen, men har funnet ut å gå bort et multi kort og heller satse på ett kort med DDR2 intill DDR3 blir bedre og billigere og kjøpe ett nykk HK med DDR3 om f.eks ett år eller to. Jeg har tenkt å bygge en maskin til rundt 10 000 inkl skjerm. Skal bruke den til litt spill og ellers det vanlige. Ang. multi kort titta jeg litt på Gigabyte sitt nevnt i denne artikklen Ellers står jeg nå på HK i handle listen over (forrige inlegg) og forsøker få litt råd på oppsettet der. Fant en egen tråd om kortet i forumet her og det virker som mange bruker det og er fornøyde med det + overklokking. Endret 24. august 2007 av Cri Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Men hvis man skal oppgradere i fremtiden? Kommer ikke DDR3 til å bli billigere og bedre(ny standar), f.eks neste 2 år? 9334489[/snapback] Joda DDR3 blir nok adskillig mye billigere i fremtiden, helt sikkert nede i dagens DDR2 priser om to år. Slik jeg ser det er det greiere å gå for et rent DDR2 HK nå med billig minne og bytte ut HK'et med et rent DDR3 kort om 1.5-2 år, for da trenger man sikkert et nytt HK uansett for den tidens CPU'er. Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Vel, jeg ser veldig frem mot at du får fyrt opp ditt system. Kanskje du gidder og komme med en tilbakemelding denne tråden? Ellers kom steg 1 i "operasjon ny PC" i dag: Kabinett Skjermkort Som alle mine tidligere PC'er er ikke skjermkortet top notch, men jeg føler det er mye valuta for pengene med dette. Kabinettet har btw en glimrende finish og demper støy meget godt! Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Pent kabinett.. jeg kan ikke noe om det, men veldig fint. Skal leser testen av den gamle modellen nå Det skjermkortet støtter ikke DirectX 10 da. Selv sitter jeg å venter på at 9800 til Nvidia skal komme ut så prisen på 8800 går ned... håper jeg i alle fall. Kan jo hende noe sånt skjer med radeon kortene også? Ellers er det som du sier et bra kort for prisen og sikkert utrolig godt til det du skal bruke det til (Beklager at jeg kasta meg inn i din tråd for tips om mitt system) Skal sagtens komme tilbake, men jeg må nok spare en måned eller to til om ikke jeg får solgt min gamle raskt(tviler). Da har kanskje handle listen har forandret seg litt frem til den tid Endret 24. august 2007 av Cri Lenke til kommentar
magnus.o Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Overhodet ikke noe probem at du "kastet deg inn" her!! Bare fint med litt tilbakemelding fra andre i samme situasjon. Hva slags HW er det du har nå da? Det som du sier at evt skal selge? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jeg har en 3-4 år gammel Scaleo P litt oppgradert så ser frem til å få en ny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå