PMnormal Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Siden fart og spenning ser ut til å være temaet i noen tråder fra siste døgnet, så vil jeg presentere et bilde med fart og kjedsommelighet. Derfor den litt kryptiske tittelen. Jeg husker at noen var fascinert av bilder av tog/T-bane i fart for en tid tilbake, så her kommer jeg endelig med mitt bidrag innen genren. Jeg tenkte tanken hver gang jeg tok metroen i Roma. Egentlig er det ikke lov å ta bilder på metrostasjoner, flyplasser og togstasjoner og slikt, men pytt pytt. Jeg jobber ikke for Bin Laden, eller gjør jeg det? Man kan jo aldri være sikker (*ond latter*). Derfor valgte jeg en av de mer perifere stasjonene, der det aldri finnes sikkerhetsvakter. Valle Aurelia er en travel og viktig stasjon for alle som tilhører Roma Region Nord, slik jeg gjør. 20D + Sigma 18-50/3,5 bla bla på 18mm. 1/20s og f/6,3 i kombinasjon med iso 1600. Litt økt fargemetning og skarping i ljosstoga, samt en økning i kontrast. Ikke for mye støydemping, jeg syntes støyen var ganske fin i dette bildet. Ingen cropping eller retting. Edit: Glemte en viktig detalj. Bildet er tatt med lukkerprioritert automatikk. Endret 22. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, likte det bildet ditt, jeg! Lukkertiden gjør at bildet «forteller» om fart og bevegelse. For å pirke litt: jeg likte ikke helt avslutningen av personen helt til venstre i bildet (i rødt). Men-men... Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, likte det bildet ditt, jeg! Lukkertiden gjør at bildet «forteller» om fart og bevegelse. For å pirke litt: jeg likte ikke helt avslutningen av personen helt til venstre i bildet (i rødt). Men-men... 9334526[/snapback] Noe enig der, men er vell ikke sånn at man kan be folk holde seg i ro og innenfor rammen heller når man tar denne type bilde. Fartsfølelsen er bra den, liker også at jeg kan se detaljer inni vogna. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Fin fartsfølelse. Får meg til å tenke på storby-ferie; sikkert fordi det er en moderne T-bane... Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Jeg valgte det bildet der hun i rødt var mest synlig, så mer synlig kunne jeg ikke få henne. Jeg tror faktisk hun forsøkte å komme seg ut av bildet, men ingen unnslipper PMnormal når han går i krigen. Syntes nemlig den røde genseren skapte litt fin balanse i forhold til den røde stripen på selve toget, men kanskje det er litt synd at hun ikke kunne vri hele skulderen sin inn i bildet. Da måtte jeg nok ha instruert henne, og italienere tar kun instruksjon i Cinecittà. Desverre var det ikke flere som ventet på metroen den dagen. Skjønner ikke helt hvorfor, for det pleier å være en bråte mennesker som står der på linjen, ofte opp mot hundre mennesker. Litt dårlig planlegging kanskje at jeg ikke gikk tilbake på en mer trafikkert dag, men det får stå sin prøve. Det er jo en dokumentasjon av virkeligheten dette også, selv om det ikke er en typisk virkelighet, en vanlig dag på metroen. Takk for fin kritikk. Edit: Gjorde noen forandringer i det første avsnittet. Jeg følte at det var litt feil formulert. Endret 22. august 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Bildet er flott utført med mye dynamikk og fine farger. Derimot må jeg også få si at det føles litt tomt da det er et veldig, veldig slitt motiv. Jeg klarer heller ikke se at du har tilført så mye nytt til sjangeren, den diagonale bevegelsen er klassisk. For min del synes jeg også det blir i overkant upersonlig. Det er ikke mye ansikter, eller mennesker i spennende positurer å se. Jeg savner det.. Det er kanskje også litt VEL mye tog, og lite annet stemningsbærende elementer. Menneskene er skvist litt vel langt ut mot venstre, det føles veldig trangt og krampaktig der. Mye av dette har selvsagt med smak og preferanser og gjøre, dessuten er bildet såpass skarpt og flott som snapshot at det kanskje bør kritiseres som nettopp dét. Jeg har lagt ved et bilde jeg så nylig over samme tema: Det er ikke på langt nær like godt utført, men likevel.. annerledes. edit: sensurert Endret 22. august 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Jeg tilfører ikke noe nytt til genren, for det er jo bare en lek med teknikk fra min side. Ønsket meg egentlig et enda mer dokumentarisk bilde, med flere mennesker. Det er m.a.o. ikke kunst dette her, og egnentlig bare en lek med et motiv som var populært her for en stund siden. Det bildet du viser her blir litt urettferdig og feil å bringe inn. Det er ikke et dokumentarbilde, og har derfor ingenting med dette år gjøre. Det er et arrangert bilde, der toget kun fungerer som en kulisse. At det er bedre er det ingen tvil om, men det er en helt annen genre. Det er nemlig et illustrasjonsbilde, noe som er helt annerledes hvis man ser på det journalistisk. Det er en genre jeg aldri har befattet meg med, siden jeg er har vært litt for opptatt av "det avgjørende øyeblikk" og klassisk Magnum. Ellers er det et fint bilde, mye bedre enn mitt skal man se bort fra at det er en annen genre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Det bilde er jo et bilde man har sett 1000 ganger før. Det gir meg ingenting som bilde. Kan du ikke si litt mer om hva det egentlig er du vil med bildet? Slik jeg ser det funker ikke det bilde til noe annet enn illustrasjonsbilde i en rutetabell eller lignende. Men jeg skulle gjerne likt å visst hva du ville med bildet. PS! Forøvrig syns jeg selv at slike bilder er ganske kule. Eksperimenterer litt med slike bilder selv. Men har enda ikke funnet noe man kan bruke slike bilder til, sånn rent bortsett fra å ha det gøy når man tar dem. Endret 22. august 2007 av cyclo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Har jeg ikke skrevet nok om hva jeg ønsker med bildet? Det er bare en lek med en teknikk som andre lekte med for en tid siden, og ingenting annet. Er ikke en illustrasjon i en rutetabell godt nok for deg, eller mener du at alle bilder skal stilles ut på høstutstillingen? Leter du etter argumenter med lys og lykter? Du har jo selv gitt et godt eksempel til bruk av bildet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ah. Sorry at jeg var litt uklar. Jeg tenkte mest på hva du vil med å poste bildet her. Altså, hva slags kritikk vil du ha? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Ah. Sorry at jeg var litt uklar. Jeg tenkte mest på hva du vil med å poste bildet her. Altså, hva slags kritikk vil du ha? 9335944[/snapback] Jeg ønsker bare å vise frem bildet, slik at jeg kan få vite om man synes det er en vellykket versjon av noe som var populært for en tid tilbake. Ingenting annet. Det kommer neppe til å bli brukt i en utstilling, siden jeg legger listen litt lavere for hva jeg presenterer her, enn hva jeg for eksempel presenterer på foto.no. Det er bare en lek med en effekt, og jeg ønsker bare å vite om folk liker det. Hvis man ikke liker det, så kan man skrive det uten at jeg protesterer. Jeg protesterer bare når man legger noe annet i bildet enn det jeg har tenkt, eller når man ikke viser at man har innsikt i genren jeg arbeider i. Bildet er nok kun et av de mange reportasjebildene jeg tar i løpet av et år, og slik ønsker jeg at det skal vurdreres. Jeg ønsker ingen vurdering av bildet som kunst/reklame/landskap/portrett eller hva som måtte oppta kritikerenes i deres eget arbeid. En annen sak er at det er fryktelig uhøflig å legge ut et bilde man synes er bedre i trådstarters tråd. Hvis det skal være normen her på forumet, så skal jeg starte med å legge ut bilder av Adams og Weston i alle tråder der noen våger å legge ut et landskapsbilde i fremtiden. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ah. Slik å forstå. Er veldig enig med deg i det med å legge ut et bedre bilde i tråden. Dårlig sosiale antenner vil jeg kalle det. Da skal du få min kommentar ut fra det du skrev du ønsket kommentar om: Jeg syns bildet er ganske stilig. Liker sånne bilder veldig godt, og kunne tenkt meg å ta masse slike bilder til å henge på veggen her hjemme. Tror dog ikke alle her hadde vært helt fornøyd med det ;-) Synes også det er litt morsomt at man kan se navnet på stasjonen speilet i toget. Synes også at du har som du har nevnt selv vært litt uheldig med antall mennesker på plattformen. Optimalt (slik jeg ser det) skulle enten plattformen vært stappfull av mennesker, eller bare en person. Faktisk tror jeg at jeg hadde likt bildet best om det bare var fanget opp en person. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Takk skal du ha, Cyclo. Det var da altfor fine ord, he he. Jeg er helt enig i din vurdering at hvis man ikke får vist slik det normalt er (mange passasjerer), så er det optimale kun en person. Vurderte faktisk å klone bort den siste personen, men det bryter igjen med min filosofil. Det er ofte vanskelig å gjøre et valg i slike problemstillinger. Skal man være helt dokumentarisk, eller skal man våge å forandre på virkeligheten? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Kjekt å vite at det finnes andre som fortsatt har samme filosofi som meg. Jeg mener at i det man forandrer på virkeligheten så er det ikke lenger et fotografi, men kunst. Ikke nødvendigvis at det er galt, men det som er spennende for meg er fotografiet, ikke hva man kan gjøre om fotografiet til. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg mener at i det man forandrer på virkeligheten så er det ikke lenger et fotografi, men kunst. I det øyeblikket man trykker på utløseren, og fanger et 2dimensjonalt utsnitt av en 3dimensjonal verden i kontinuerlig tidsforløp forandrer du på virkeligheten Cyclo- så jeg vet ikke hvor du skal hen- Det er i mine øyne en utdødd diskusjon Spørr du meg burde flere av oss "skyt alt vi ser" amatører bruke mer tid på planlagt (arrangert) fotografering, det kan være dokumentarisk som noe annet. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Aiai- det var da svært så såre vi var i dag da, jeg forstår det når det kommer fra unge håpefulle med et glinsende nytt DSLR mellom hendene, men fra deg PMNormal? Du sier dette bildet KUN er vist frem for at du har eksperimentert med teknikk- vel i mine øyne ser jeg ikke hvor det store eksperimentet befinner seg. Er det i komposisjonen, eksponeringen, motivet, utstyret?? Alle eksperimenterer vi, men spørr du meg er et bilde først og fremst verd noe in public i det øyeblikket man føler man har fått til noe ut om det vanlige, noe uventet, til lærdom for andre eller seg selv.. Kanskje noen av oss føler nettopp at dette mangler. Selvsagt har dette noe med forventningsnivå og gjøre: Jeg vet iallefall hvem jeg holder et ekstra øye med på bildekritikken. Du har levert mange flotte bilder, både teknisk, som stemning og mot grenselandet kunstutrykk. Dette var under pari. Dokumentasjon sier du, og klamrer deg til flotte ord om det avgjørende øyeblikket, Magnumfotografi.. I don't see it. Jeg ser det ikke. Jeg føler du er distansert som fotograf her - kanskje totalt det motsatte av hva undertegnede oppfatter som essensen i Magnumfotografi. Det er nettopp dette jeg savner- jeg ser ikke fingeravtrykket ditt her lengre, og det er det ingen unnskyldning for- eksperiment eller ikke eksperiment, dokumentar eller kunst. P.S. Jeg har "skjult" bildet, da jeg skjønner at det kan oppleves provoserende. Til gjengjeld ser jeg ikke hvordan det skader i en slik tråd hvor ånden er å bli en bedre fotograf. Burde jeg postet et bilde av noe jeg syntes var DÅRLIGERE? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg har "skjult" bildet, da jeg skjønner at det kan oppleves provoserende. Til gjengjeld ser jeg ikke hvordan det skader i en slik tråd hvor ånden er å bli en bedre fotograf. Burde jeg postet et bilde av noe jeg syntes var DÅRLIGERE? 9337281[/snapback] nei, men du kunne gjerne postet et bilde som var relevant med tråden, einaste ''ditt'' bilde har til felles med PMnormal sitt er at det er med eit tog. Dessuten, så likte eg PMnormal sitt bilde så uendelig mykje betre enn det du viste fram, og kvifor får han ikkje poste bilder som han selv vil ha tilbakemeldinger på? er meir interessant dette en mange andre bilder på kritikken. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg mener at i det man forandrer på virkeligheten så er det ikke lenger et fotografi, men kunst. I det øyeblikket man trykker på utløseren, og fanger et 2dimensjonalt utsnitt av en 3dimensjonal verden i kontinuerlig tidsforløp forandrer du på virkeligheten Cyclo- så jeg vet ikke hvor du skal hen- Det er i mine øyne en utdødd diskusjon Spørr du meg burde flere av oss "skyt alt vi ser" amatører bruke mer tid på planlagt (arrangert) fotografering, det kan være dokumentarisk som noe annet. 9337250[/snapback] Så hårsår du var da? Jeg bare sa meg enig med det trådstarter hadde skrevet. Dessuten har du tatt en setning i mitt innlegg og tolket det dithen du vil. Om du liker å manipulere dine bilder i etterkant bryr meg ikke i det hele tatt. Det jeg ville fram til er at det er forskjell på et fotografi og et fotografi som i ettertid har blitt perfeksjonert ved hjelp av programvare, i mine øyne Som du ser så skrev jeg at for meg, så er det selve fotografiet som er tatt, som er interesant. Jeg har ingen interesse av å perfeksjonere mine bilder i etterkant ved hjelp av en pc, men strever heller mot å ta mest mulig perfekte bilder i førsteomgang. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Når du skriver at bildet er under pari til å komme fra meg, ser jeg på som veldig konstruktivt. Takk for den, fordi det også er rosende ord. Inni mellom tar jeg bilder som andre tar, selv om det ikke er min stil. Det gleder meg dog at bilder fra meg kan føre til litt teoretisk debatt, og i så måte har Svein Gunnar bidratt til noe positivt i denne tråden. Dette er nemlig selvfølgelig ikke så godt som det jeg vanligvis pleier å skape, men jeg håpet nok at dere syntes det var en effektiv bruk av denne effekten. For meg er det nemlig eksperimentelt å jobbe med teknikker jeg normalt ikke bruker, fordi jeg ikke har brukt noe tid på å bruke slike teknikker før. Tror nok det var meg det med hårsår var myntet på, men det skyltes nok helst at jeg ble provosert over at man postet et "reklamefoto" for å vise hvordan det skal gjøres. Det var nemlig et arrangert bilde av en person, og ikke et bilde av et tog. Jeg er forøvrig helt enig i at vi godt kunne ha jobbet mer med arrangerte bilder, men det er ikke det jeg ønsker mest å drive med for tiden. Jeg brukte for mye tid på slikt for mange år siden, uten at jeg lyktes så altfor mye med det. Kanskje jeg vil gå tilbake til slike bilder en gang i fremtiden, siden digitalteknologien gjør slik eksperimentering mye enklere. Noen stor Magnumfotograf blir jeg nok aldri, men jeg jobber likevel ut fra prinsippet om null beskjæring og å ikke arranger omverdenen for mye. Det bor nok mye C-B i meg fremdeles, og gamle holdninger dør ikke så fort. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Det jeg ville fram til er at det er forskjell på et fotografi og et fotografi som i ettertid har blitt perfeksjonert ved hjelp av programvare, i mine øyneSom du ser så skrev jeg at for meg, så er det selve fotografiet som er tatt, som er interesant. Jeg har ingen interesse av å perfeksjonere mine bilder i etterkant ved hjelp av en pc, men strever heller mot å ta mest mulig perfekte bilder i førsteomgang. 9337582[/snapback] Hadde du brukt analog SLR med dias, hadde saken vært biff og tvil feid til side, men du har vel dSLR(?). Så akkurat her ble jeg veldig nyskjerring på å vite hva du legger i å "perfeksjonere mine bilder i etterkant ved hjelp av en pc, men strever heller mot å ta mest mulig perfekte bilder i førsteomgang"....? For øvrig om bildet; Det er fint teknisk mht til lukkertid, men mangler det lille ekstra som gjør at det fenger oppmerksomheten. Litt upersonlig som Svein skrev. Det blir mye tog i bevegelse, og litt lite mennesker/perrong. Helst ville jeg sett at du ventet med å trykke på avtrekkeren til hun så din vei. Det hadde i alle fall C-B gjort he-he...Men at det ikke alltid er like komfortabelt å ta bilder av fremmede på den måten er jo en kjent sak Endret 22. august 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå