Leeland Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Oppdaget i dag (mens jeg surfet litt rundt for å finne svar på noe en annen bruker lurte på) at tele2 under sin "kundeservice" del har en særdeles flott, gjennomtenkt og velskrevet artikkel om barn og bruk av mobil. Tilsvarende artikler finner man også hos de andre teleoperatørene. Det er en del spørsmål rundt barn og mobilbruk på denne delen av forumet. Anbefaler alle som vurderer å kjøpe mobilteleon til "kaprylet" sitt å lese denne. Artikkelen finner man her. For de av dere som ikke "orker" å åpne en ny link, har jeg lagt hele artikkelen i etterfølgende "skjul tag". Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Barn og mobilDITT VALG - DITT ANSVAR For barn er mobilen en viktig del av hverdagen. Og stort sett bruker barn mobilen klokt. Likevel er det noen barn som misbruker mulighetene mobilen gir, og noen kan bli utsatt for ubehageligheter. Når du velger å gi barnet ditt en mobil, har du også ansvar for å delta i barnets mobilbruk. Barns bruk av mobiltelefon er i utgangspunktet positiv og kreativ - de kommuniserer, produserer og leker. Likevel er det viktig å lære barna sine å bruke mobilen med vett, og at de reglene som gjelder ellers i samfunnet også gjelder når man bruker mobilen. Ikke vær redd for å sette grenser for mobilbruken, og bli enig med barnet ditt om kjøreregler for bruk. Ta "mobilpraten" med barnet ditt! * Mobbing og trakassering via mobil er forbudt. * Det er ikke lov å ta bilder av andre og publisere disse uten samtykke. * Mottar barnet ubehagelige sms eller mms, bør disse vises til foresatte. Slike meldinger kan brukes for å løse problemer. * Passord og hemmeligheter bør ikke lagres på mobilen, fordi slik informasjon kan komme på avveie. * Mobilen kan også brukes som betalingsmiddel. Avtal derfor med barnet hvor mye som kan brukes på ringetoner, avstemminger og lignende. Lytt til barnet De fleste barn opplever mobilen som veldig privat og ønsker respekt for at mobilen er barnets eiendom. Om du føler behov for å sjekke barnets mobil, bør du snakke med barnet om dette på forhånd. Lytt til barnet ditt og ta på alvor om barnet utsettes for ubehageligheter, som for eksempel mobbing eller trakassering via mms eller sms. Det er din jobb å hjelpe barnet å løse slike ubehageligheter. Oppfordre barnet til å ta vare på meldingene, slik at disse kan brukes som bevis i problemsaker. Hvis det ikke lar seg gjøre å løse saken via kommunikasjon, bør du vurdere å politianmelde forholdet. Utsetter barnet ditt andre for mobilmobbing/-trakassering er det din jobb å hjelpe til at saken løses. Det er meget alvorlig og også forbudt å trakassere andre via mobil og andre digitale medier. Alderskontroll for barnets beste Tele2 innfører alderskontroll fra 1. september 2007 for kjøp av innholdstjenester med mobiltelefon. Det er innholdsleverandøren av det ønskede innholdet som faktisk skal foreta kontroll av ditt barns alder før innholdet som ønskes kjøpt kan leveres til mobilen. Dette har vi gjort for å sikre at barn kun får tilgang til de tjenester de har lov til. * For at alderskontrollen skal kunne fungere er det derfor viktig at du registrerer deg selv som juridisk eier og barnet som bruker. Ved kjøp av abonnement blir juridisk eier alltid registrert, og ved å ringe Tele2 Kundesenter på 02000 kan du registrere den som faktisk skal bruke abonnementet. Sperre mot innholdstjenester og MMS. Tele2 tilbyr også muligheter for å sperre hva mobilen kan brukes til, og abonnementet kan sperres mot MMS og mot innholdstjenester. Ved å ringe Tele2 kundesenter på 02000 kan du aktivere slike sperrer på et eksisterende abonnement. Barn kan bli kloke forbrukere Noen av de nettsidene eller tjenestene barn bruker på internett koster penger. Det gjør også nye ringetoner, TV-avstemminger og lignende. Mobilen kan her brukes som betalingsmiddel. Dette er derfor en god anledning til å lære barnet om personlig økonomi. Det kan være lurt, i samarbeid med barnet, å lage en avtale om hvor mye mobilen kan brukes til å handle med. En sperre mot innholdstjenester vil sperre abonnementet som betalingsmiddel. * Kontantkort er godt egnet til barn da bruken stanses når den forskuddsbetalte kontoen er tom. Tele2 anbefaler ikke etterskuddsbetalte abonnement til barn. Blir mobilen borte eller stjålet, må du kontakte kundeservice for å få telefonen sperret. Virus og stråling Det er viktig å være klar over at forskningsresultater ikke gir grunnlag for å fastslå at bruk av mobiltelefon - verken hos barn eller voksne - medfører noen helserisiko. Helseinstanser internasjonalt og nasjonalt anbefaler likevel uansett et føre-var prinsipp for bruk av mobiltelefon, eksempelvis: * Benytt øreplugg og ledning (håndfri-utstyr) når du snakker i mobiltelefon * Unngå lange samtaler * Send SMS/MMS i stedet for å ringe Stråling fra mobilsystemer har ikke noe med radioaktiv stråling å gjøre. I denne sammenhengen betyr stråling de radiobølgene som mobiltelefoner og mobilantenner sender ut. Edit: Endret teksten så den ikke fremhever tele2 som alene om dette samt endret litt på tekstrekkefølgen. Endret 22. august 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Sitronkake Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Telenor har noe tilsvarende. Link Mvh Sitronkake Endret 22. august 2007 av Sitronkake Lenke til kommentar
Angelheart Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det Tele2 har skrevet på sine sider er jo nesten direkte avskrift av den brosjyren som de store teleselksapene har samarbeidet om. Brosjyren skal ligge ute hos forhandlerne. Det er info til barna fra ene siden og info til foreldrene fra andre siden. Lenke til kommentar
georgios Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Netcom har også dette på sin side, så det er ikke noe enestående for tele2 eller telenor, tipper chess har det også Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Som sagt, da har jeg rett og slett ikke lett godt nok hos de andre operatørene Redigerer første inlegg, slik at det stemmer bedre med virkeligheten. Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Som sagt, da har jeg rett og slett ikke lett godt nok hos de andre operatørene Redigerer første inlegg, slik at det stemmer bedre med virkeligheten. 9336253[/snapback] Uansett hvem som var først, så er det i alle fall et bra tiltak fra operatørene. Dette, kombinert med at foreldre får vite at det går an å sperre for tjenester som ringetoner, spill, internett, osv etter foreldrenes ønske, hjelper betraktelig på å berolige foreldre som er bekymret for barnas mobilbruk, eller som ønsker å introdusere barna gradvis for egen mobiltelefon. Kombinert med den nye alderskontrollen som kommer om et par uker, blir det veldig bra Bra av Tele2 og alle andre som har sånn informasjon lett tilgjengelig. Endret 22. august 2007 av zegenie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå