Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kaste ut ungen på 15 år?

Pow!

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at kjæresten min på 15 (snart 16) år har ett dårli forhold til moren og søstra hun bor sammen med, og moren sa i dag at hun MÅ flytte ut i morgen.

Faren bor langt unna, og å flytte dit er ikke et alternativ.

Så kan moren lovlig kaste jenta si på 15 år ut på gata uten noen jobb eller penge støtte?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moren har vel økonomisk ansvar for ungen frem til hun er 18 år ifølge lover og regler.

Rett meg om jeg tar feil.

9334092[/snapback]

Så hvis moren tvinger henne til å flytte ut må hun altså betale eventuelle bolig utgifter?

Lenke til kommentar

Barnevernet kan nok hjelpe, men det skal litt til der også.

"Teenage-rage" er vanlig, kanskje det går over?

Hvis hun er en dritt hjemme er det jo forståelig, jeg tviler egentlig på at dette er tilfelle.

Da dette ikke er "kjernefamilien" så er det vanskelig å si.

Typisk når damer bor sammen, da skal noen gå sammen og ta den tredje.

Lenke til kommentar

Tro meg, hun er langt i fra noen opprørsk ungdom...

De kan være gode venner noen dager, eller kansje uker, men så er det perioder med krangling og kjefting. Akkurat nå er det temmelig ille som dere kansje skjønner. Hun tar også ting i fra henne når de er uvenner. For eksempel, moren tok hunden hennes for et par dager siden.. Datamaskinen har moren holdt på i månedsvis. Så moren bruker ofte tiden tingene som presse middel.

Moren forlanger masse i fra henne, hun rydder og vasker ofte i hjemmet, men det blir liksom aldri bra nok:/ Og hun kjefter for den minste ting.

"Typisk når damer bor sammen, da skal noen gå sammen og ta den tredje."

Akkurat! Moren og søstra er perlevenner og søstra er også ofte slem mot henne.

Lenke til kommentar
Moren har vel økonomisk ansvar for ungen frem til hun er 18 år ifølge lover og regler.

9334092[/snapback]

Så hvis moren tvinger henne til å flytte ut må hun altså betale eventuelle bolig utgifter?

9336323[/snapback]

I teorien skulle jeg tro det! Ihvertfall utifra at moren har økonomisk ansvar til hun fyller 18 år.

Lenke til kommentar

9334092[/snapback]

Stemmer. Hun vil også ha rett på barnebidrag som blir sendt fra faren. Størrelsesordenen er avhengig av inntekt og formue selvsagt. Evt. kan staten subsidiere. Jeg ville valgt å ta kontakt med PPT/Barnevernet/Sosialkontoret og se hvilke ordninger hun kan ta i bruk for å sikre seg økonomisk.

Om moren skulle nekte å betale, så kan hun gå rettens vei for å kreve pengene. Og da må moren betale renter.

Tro meg, hun er langt i fra noen opprørsk ungdom...

De kan være gode venner noen dager, eller kansje uker, men så er det perioder med krangling og kjefting. Akkurat nå er det temmelig ille som dere kansje skjønner. Hun tar også ting i fra henne når de er uvenner. For eksempel, moren tok hunden hennes for et par dager siden.. Datamaskinen har moren holdt på i månedsvis. Så moren bruker ofte tiden tingene som presse middel.

Moren forlanger masse i fra henne, hun rydder og vasker ofte i hjemmet, men det blir liksom aldri bra nok:/ Og hun kjefter for den minste ting.

9336569[/snapback]

Denne har jeg opplevd selv. Foreldrene feiler og bruker pressmiddel, fordi de ikke har den intelligensen og kunnskapen som kreves for å oppdra en unge - og samtidig takle livets problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...