bjolas Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hei, da har jeg kjøpt en Linksys WRT54GR tr.l. router. Ut fra tidligere tråder var jeg forberedt på å måtte disable DHCP-serveren i routeren (har et NGT routermodem), men nå kommer jeg ikke en gang dit... Installasjonen går greit; får beskjed om å skrive inn default passord og velge connection type (tror det var det); enten DHCP, PPPoE og static IP. Men uansett hva jeg velger der, så får jeg ikke lagret endringene på routeren. Jeg får bare beskjed om at det ikke oppnås kontakt med routeren og at jeg skal sjekke kabler. Men alle LED'ene som skal lyse på routeren, lyser faktisk! Er det noe som har noe forslag? Kan det tenkes at jeg bruker "feil" kabel noe sted - crossover der det ikke skal være det eller motsatt? Hva slags kabeltyper skal jeg bruke de forskjellige stedene og hvordan er de merket? Dette er håpløs irriterende, og timene bare flyr avgårde. Jeg er SVÆRT takknemlig for ALL hjelp! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Har du prøvd uten CD? Det skal holde å logge på routeren via nettleser. Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Har du prøvd uten CD? Det skal holde å logge på routeren via nettleser. 9333760[/snapback] Ja. Jeg får da - riktignok bare noen ganger uten at det er noe system i deg - adgang til en oppsettsmenyen for routeren. Problemet er at dataene i de enkelte boksene er meningsløse. F.eks. skal et valgene for Internet Connection Type ifølge bruksanvisningen være Automatic Configuration - DHCP. Dette er ikke et tilgjengelig valg. Husker dessverre ikke hva de andr var (må bytte kabler hele tiden), men det var åpenbart galt (xxxxxx str 1, xxxxxx str 2, xxxxxx str 3) osv. Er det likegyldig hva slags nettverkskabel man bruker - eller er det noen som MÅ være av typen crossover, CAT 5 e.l.? Jeg tror ikke det skal være noen feil her, men må sjekke det også. Noen andre tips til ting som må sjekkes? Hvordan kan jeg ENKELT disable routerfunksjonalitet på et SpeedTouch 510 slik at det virker som et rent aksesspunkt? Tror hunden ligger begravet her. Pls hjelp med dette - er helt avhengig av nettet pga jobben! Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Har du prøvd uten CD? Det skal holde å logge på routeren via nettleser. 9333760[/snapback] Ja. Jeg får da - riktignok bare noen ganger uten at det er noe system i deg - adgang til en oppsettsmenyen for routeren. Problemet er at dataene i de enkelte boksene er meningsløse. F.eks. skal et valgene for Internet Connection Type ifølge bruksanvisningen være Automatic Configuration - DHCP. Dette er ikke et tilgjengelig valg. Husker dessverre ikke hva de andr var (må bytte kabler hele tiden), men det var åpenbart galt (xxxxxx str 1, xxxxxx str 2, xxxxxx str 3) osv. Er det likegyldig hva slags nettverkskabel man bruker - eller er det noen som MÅ være av typen crossover, CAT 5 e.l.? Jeg tror ikke det skal være noen feil her, men må sjekke det også. Noen andre tips til ting som må sjekkes? Hvordan kan jeg ENKELT disable routerfunksjonalitet på et SpeedTouch 510 slik at det virker som et rent aksesspunkt? Tror hunden ligger begravet her. Pls hjelp med dette - er helt avhengig av nettet pga jobben! 9334473[/snapback] Ingen? Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, Hopp over CD'en. Den trenger du ikke. - Plugg PC'en til en av de fire switch punktene med straight cat 5. - Plugg Speedtouch til punktet merket WAN (er usikker på straight eller x-over her, hvis det lyser på frontsiden for WAN er det korrekt type). - Åpne webbrowser på PC adresse http://192.168.1.1 - Konfigurer DHCP på WAN punkt (trur det er default). - Lagre. - La eventuelle krypteringer, bridge mode osv være inntil videre. Ta det etter et du er sikker på at router fungerer. - Test internett. Lykke til. Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Hei,Hopp over CD'en. Den trenger du ikke. - Plugg PC'en til en av de fire switch punktene med straight cat 5. - Plugg Speedtouch til punktet merket WAN (er usikker på straight eller x-over her, hvis det lyser på frontsiden for WAN er det korrekt type). - Åpne webbrowser på PC adresse http://192.168.1.1 - Konfigurer DHCP på WAN punkt (trur det er default). - Lagre. - La eventuelle krypteringer, bridge mode osv være inntil videre. Ta det etter et du er sikker på at router fungerer. - Test internett. Lykke til. 9335049[/snapback] takk Gutorms, men det fungerer ikke. Det lyser for WAN (dvs internett på routeren, men det er vel det samme), og for den aktuelle switchporten. Får heller ikke pinget 192.168.1.1 eller 10.0.0.1 (modemet). Har jeg presisert at det er et rutermodem? Jeg har dobbeltkontrollert at jeg bruker riktige kabler. Kan det være noe noe galt med oppsett / nettverkskort på PC som alt dette er koblet til? Hva kan jeg evt sjekke der? Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Hmmm, NÅ funker i hvert fall trådløst internett. Jeg flyttet nettverkskabelen fra "internett"-porten (sikkert WAN-port) på routeren til en ledig Ethernet-port. MEN jeg får FREMDELES hverken pinget eller konfigurert 192.168.1.1 - som er den trådløse routeren!! Men det er jo ikke noe tvil om at den er der! Noen forslag? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Koble fra rutermodemet slik at du unngår å få IP fra den. Koble så kun til en PC i en port (ikke wan-porten) og se om du får IP fra Linksysen. Du bør nå få 192.168.1.100, og kunne gå inn på 192.168.1.1 via nettleseren. Resett også ruteren dersom det ikke funker. Så kan du gå inn å skru av ruterfunksjonaliteten i Linksysen. Det skal være et menyvalg for det. Hvis du etterpå kobler til rutermodemeet fra NGT bør du få en ny ip fra den, f eks 10.0.0.2 Edit: Angående kabler: Ikke bruk krysset (crosover) kabel når du kobler deg til en switch! Den skal kun brukes direkte mellom to datamaskiner. Endret 22. august 2007 av oro2 Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Oro2 og guttorms, takk for gode innspill. Jeg har (litt med vilje for å komplisere diskusjonen alt for mye) ikke "røpet " at jeg under installasjonen i går av en eller annen merkelig grunn fikk tilgang til oppsettsmenyen - og disablet DHCP-server-funksjonaliteten i routeren. Det betyr at det er bredbåndsmodemet som deler ut IP-adresser (den står oppført som DHCP-server i ipconfig /all). Jeg tror litt av de problemene jeg har hatt, skyldes at det er et "etterslep" på alle endringer jeg gjør, som å flytte kabler etc etc. Virker som om man må resette router og starte opp igjen PCer for alle endringer man gjør Trådløs router funker i og for seg nå - men jeg ønsker tilgang til oppsettmenyen på nytt for å sette sikkerhetsinnstillinger. Og det går ikke, selv om jeg går inn på 192.168.1.1 i nettleseren! Takker for gode tips, men har lyst på flere for å få dette løst! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Skal du få kontakt med 192.168.1.1 så må du gi PC fast IP-adresse f.eks 192.168.1.2. Du behøver forøvrig ikke slå av og på PC men heller fornye ipadresse hvis du skulle ha behov for det. Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Aha - hvorfor sa ingen det før / hvorfor står ikke det i brukerhåndboka? Nok om det: Det er noe rart i oppsettsmenyen; verdiene i de ulike comboboksene er uten mening: F.eks. settingen for Internet Connection Type - der kan man velge mellom "translate_strWrite("BasicSetup@,17);" og et helt likt alternativ, bortsett fra at det i stedet for 17 står 18 Alle andre settinger har tilsvarende alternativer. Dette må være galt. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvilken IP-adresse har du når du prøver å få kontakt? Du bør få kontakt hvis du som forrigeman sier gir deg en statisk IP i samme sub-nett som ruteren din. F eks 192.168.1.100 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg skjønner det er noe rart der ja. Har du prøvd en annen nettleser? Hvis ikke det hjelper kan du legge inn ny firmware. Trolig er de valgene gyldige selv om de viser rare tegn. Ofte så er DHCP eller PPPoE første valg. Mulig du finner ut av det i manualen... Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Gå inn her for å finne firmware (du må velge versjon): http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...aypage=download Det er et eget avsnitt om dette i user manualen. På side 56 i den jeg ser i nå. Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Kara, TUSEN TAKK for hjelpen så langt. Nå har jeg et nett som funker, selv om det ikke er sikret. Skal gå gjennom de siste innspillene deres når jr. er i loppekassa i kveld. Takk igjen; appreciated...! Lenke til kommentar
bjolas Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Folkens, dette stemte 100%. Når jeg brukte IE i stedet for Opera, som jeg vanligvis bruker, var alt leselig. Da tror jeg kanskje ikke det er nødvendig å laste ned firmware. TUSEN TAKK FOR HJELPEN :!: :!: To øl til de der (forutsetter at dere er over 18 år). Men er fremdeles litt sur for at man måtte sette en statisk IP-adresse for å få tilgang til setup - det stod det virkelig ingenting om noen steder.... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Men er fremdeles litt sur for at man måtte sette en statisk IP-adresse for å få tilgang til setup - det stod det virkelig ingenting om noen steder.... 9339483[/snapback] Du får skrive det på livets skole (feil og lær) Det er vel egentlig en annen måte å bruke utstyret på enn produsenten har tenkt seg. 'Normalt' ville man jo kjøpt et trådløst aksesspunkt og plugget det i. Det som er saken er at routere er minst like rimelige pga kvanta de selges i og at man derfor kobler de om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå