Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er derfor det ikke egner seg bokstavelig. De har tillagt Gud menneskelige trekk og bruker han som en mal på hvordan uka skal legges opp.

Vi ærer for det meste norrønske guder når vi legger opp ukedagene... Jahweh som er så sjalu over andre guder kan jo umulig like det?

Mandag – Månedagen

Tirsdag – Tyrs dag

Onsdag – Odins dag

Torsdag – Tors dag

Fredag – Frøyas dag

Lørdag – Laugardagen («vaskedagen»)

Søndag – Soldagen

Lenke til kommentar

Dette er nokså off topic, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal ta det, prøver meg bare her siden det sitter våkene folk her...

Hvor i all verden ble det av den tråden som handlet om at kristendom og andre religioner ødela for fremskritt for vårt samfunn? Den var jo her for bare en time siden, og nå er det som den ikke har eksistert? Flere enn meg som satt og var aktiv, og så plutselig var emnet forsvunnet?

Lenke til kommentar
Hvor i all verden ble det av den tråden som handlet om at kristendom og andre religioner ødela for fremskritt for vårt samfunn? Den var jo her for bare en time siden, og nå er det som den ikke har eksistert? Flere enn meg som satt og var aktiv, og så plutselig var emnet forsvunnet?

Tror 80-90% av den ble sensurert, men tråden er der enda. Mulig den var inne til vurdering. Vi kan jo håpe at noe av denne rufsete massakreringen av tråder har ført til litt oppvask fra innsiden også.

S,

Lenke til kommentar

Blir det dumt av meg å bruke begrep som "nytestamentisme", "nytestamentisk(e)" og "nytestamentist(er)", i dagligtale, for å enklere gjøre forskjell mellom kristne som baserer sin tro på hele bibelen og kristne som baserer sin tro på halve bibelen?

Lenke til kommentar

Tror man på Jesus som beskrevet i Bibelen er man kristen, om man drar det lenger kan du ev. kalle dem fundamentalister(drar det langt) eller pinsevenn for den saks skyld.

Du kan jo kalle oss rasjonelle/realistiske/vitenskapelige/kule/intelligente/fete/darwinistiske/kristne?

:)

Lenke til kommentar
Du kan jo kalle oss rasjonelle/realistiske/vitenskapelige/kule/intelligente/fete/darwinistiske/kristne?

Jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente, Ozi.

Med "nytestamentister" mente jeg ikke liberale kristne, men kristne som baserer sin kristne tro kun på det nye testamente, og ikke hele Bibelen. Man trenger ikke være fundamentalist for å basere sin kristne tro på hele Bibelen. Og man kan godt ha fundamentale "tendenser" hvis man er "nytestamentist" også. Jeg har selv møtt flere urasjonelle og ulogiske kristne som baserer sin tro på kun det nye testamente.

Og hva får deg til å tro at å kun basere sin kristne tro på det nye testamente gjør en rasjonell, realistisk, vitenskapelig og intelligent? Det er ikke særlig vitenskapelig å tro at en fisk og fire brød kan mette flere tusen. Det finnes både liberale og konservative "nytestamentister".

Lenke til kommentar
Greven på krigsstien igjen?

_G-Tittel-tittel_j_1041306x.jpg

http://www.dagbladet.no/2009/05/29/nyheter.../brann/6455965/

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar....ece#xtor=RSS-3

Greven slapp ut fra fengsel for en stund siden for å bosette seg på et småbruk i telemark, og nå brenner det plutselig en kirke i hedmark. Hmmm :hmm:

Nesj, er bare småkids som leker seg. Det blir ikke seriøst før de har drept en homse, eller kompisen sin. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...