nostrum82 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hva mener du? Fremstilles han ikke som en helgen? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg har aldri sett han fremstilt som uavhengig av tid. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det er jo slik har blir fremstilt hele tiden da han kan lage alle gavene han vil og levere dem i løpet av en natt verden over. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nei, han blir fremstilt som om han har god tid og drar natten rundt, det blir aldri forklart hvordan, men dette er ikke en interessant diskusjon. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Blir det forklart hvordan Gud fikk tid til å skape hele universet på seks dager? Eller siden du ikke tolker skapelsesberetningen bokstavelig, hvordan han skapte universet? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nei, men det blir forklart at han er uavhengig av tid. Og at han er allmektig. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Akkurat som det blir fortalt at julenissen klarer å levere alle gavene, punktum. Du trenger ikke vite mer enn det, akkurat som du ikke trenger vite hvordan Gud skapte universet. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Forstår aldri det der med seks dager for å HVILE. Er det gudelig? Han skulle klare det på et knips. S, Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det er derfor det ikke egner seg bokstavelig. De har tillagt Gud menneskelige trekk og bruker han som en mal på hvordan uka skal legges opp. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Er det ikke like sannsynlig at det ikke skal taes bokstavelig at Gud er allmektig og tidløs, men bare noe som er brukt for å skremme folk til å tro på han? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er derfor det ikke egner seg bokstavelig. De har tillagt Gud menneskelige trekk og bruker han som en mal på hvordan uka skal legges opp. Vi ærer for det meste norrønske guder når vi legger opp ukedagene... Jahweh som er så sjalu over andre guder kan jo umulig like det? Mandag – Månedagen Tirsdag – Tyrs dag Onsdag – Odins dag Torsdag – Tors dag Fredag – Frøyas dag Lørdag – Laugardagen («vaskedagen») Søndag – Soldagen Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja, men da er han ikke slik han fremstilles i mediene, som lå til grunn for hele utregningen. Og det er på dette vi "feller" troen om din Gud. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Dette er nokså off topic, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal ta det, prøver meg bare her siden det sitter våkene folk her... Hvor i all verden ble det av den tråden som handlet om at kristendom og andre religioner ødela for fremskritt for vårt samfunn? Den var jo her for bare en time siden, og nå er det som den ikke har eksistert? Flere enn meg som satt og var aktiv, og så plutselig var emnet forsvunnet? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Moderatorer gikk plutselig på en tråd-killing-spree. Var massevis av rot med tråder som ble splittet og slådd sammen, men jeg tror det er over nå Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvor i all verden ble det av den tråden som handlet om at kristendom og andre religioner ødela for fremskritt for vårt samfunn? Den var jo her for bare en time siden, og nå er det som den ikke har eksistert? Flere enn meg som satt og var aktiv, og så plutselig var emnet forsvunnet? Tror 80-90% av den ble sensurert, men tråden er der enda. Mulig den var inne til vurdering. Vi kan jo håpe at noe av denne rufsete massakreringen av tråder har ført til litt oppvask fra innsiden også. S, Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Blir det dumt av meg å bruke begrep som "nytestamentisme", "nytestamentisk(e)" og "nytestamentist(er)", i dagligtale, for å enklere gjøre forskjell mellom kristne som baserer sin tro på hele bibelen og kristne som baserer sin tro på halve bibelen? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Tror man på Jesus som beskrevet i Bibelen er man kristen, om man drar det lenger kan du ev. kalle dem fundamentalister(drar det langt) eller pinsevenn for den saks skyld. Du kan jo kalle oss rasjonelle/realistiske/vitenskapelige/kule/intelligente/fete/darwinistiske/kristne? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Greven på krigsstien igjen? http://www.dagbladet.no/2009/05/29/nyheter.../brann/6455965/ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar....ece#xtor=RSS-3 Greven slapp ut fra fengsel for en stund siden for å bosette seg på et småbruk i telemark, og nå brenner det plutselig en kirke i hedmark. Hmmm Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du kan jo kalle oss rasjonelle/realistiske/vitenskapelige/kule/intelligente/fete/darwinistiske/kristne? Jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente, Ozi. Med "nytestamentister" mente jeg ikke liberale kristne, men kristne som baserer sin kristne tro kun på det nye testamente, og ikke hele Bibelen. Man trenger ikke være fundamentalist for å basere sin kristne tro på hele Bibelen. Og man kan godt ha fundamentale "tendenser" hvis man er "nytestamentist" også. Jeg har selv møtt flere urasjonelle og ulogiske kristne som baserer sin tro på kun det nye testamente. Og hva får deg til å tro at å kun basere sin kristne tro på det nye testamente gjør en rasjonell, realistisk, vitenskapelig og intelligent? Det er ikke særlig vitenskapelig å tro at en fisk og fire brød kan mette flere tusen. Det finnes både liberale og konservative "nytestamentister". Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Greven på krigsstien igjen? http://www.dagbladet.no/2009/05/29/nyheter.../brann/6455965/ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar....ece#xtor=RSS-3 Greven slapp ut fra fengsel for en stund siden for å bosette seg på et småbruk i telemark, og nå brenner det plutselig en kirke i hedmark. Hmmm Nesj, er bare småkids som leker seg. Det blir ikke seriøst før de har drept en homse, eller kompisen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå